فناوری

تاثیر هوش مصنوعی بر کودکان

کودکان ما با هوش مصنوعی ( Artificial intelligence ) بزرگ می‌شوند! تاثیر هوش مصنوعی بر کودکان را نباید نادیده گرفت. با زندگی سالم در این مقاله همراه باشید.

هوش مصنوعی

نسل جوان و کودکان ما در حال رشد و بزرگ شدن با هوش مصنوعی هستند! ما معمولا تاثیر هوش مصنوعی را بر نسل جوان نادیده می‌گیریم.

خب ممکن است هوش مصنوعی برای تحصیل و سلامت نسل جوان مفید و موثر باشد، اما خب برای حریم خصوصی و ایمنی نیز یک تهدید به شمار می‌آید.

توسعه دهندگان این تکنولوژی (هوش مصنوعی) نباید حفظ حریم خصوصی و امنیت نسل جوان را نادیده بگیرند. در واقع، باید برای ایجاد برنامه‌های درسی و ایجاد سواد و مهارت‌های مختلف به وسیله هوش مصنوعی برای نسل‌های آینده تمرکز کرد.

هوش مصنوعی و کودکان

توانایی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در سطح آموزش و یادگیری نقش مهمی ایفا می‌کند؛ چراکه به بهبود کیفیت یادگیری و تدریس برای نظارت بر سطح دانش و عادات یادگیری دانش آموزان، مانند بازخوانی و اولویت بندی وظایف، و در نهایت برای ارائه یک رویکرد کمک می‌کند.

یکی از نرم افزارهای کاربردی و مهم مبتنی بر هوش مصنوعی که توانایی تشخیص شکاف‌های دانشی و ارائه محتوای آموزشی بسته به نیازهای کاربر را دارد، نرم افزار Knewton است.

بعلاوه از دیگر تواناهای نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان به نرم افزارهای ترجمه اشاره کرد که با ترجمه متون به 60 زبان مختلف باعث افزایش یادگیری به ویژه در افرادی که مبتلا به اختلال شنوایی هستند می‌شوند. شاید هوش مصنوعی در همه موراد مثبت و مفید نباشد، اما خب تابه حال به خودکارسازی فعالیت‌ها کمک شایانی کرده است.

طبق توانایی‌های ذکر شده، تخمین زده شده که تا سال 2027 احتمالا ارزش بازار هوش مصنوعی در حوزه‌ی آموزش به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

هوش مصنوعی علاوه بر توانایی که در پیشرفت در زمینه آموزشی دارد، برای ارتقای سلامت نسل جوان نیز بسیار موثر است. از جمله پیشرفت‌های هوش مصنوعی در زمینه سلامت می‌توان به نقش هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام اوتیسم، نشانه‌های افسردگی ناشی از گفتار کودکان و اختلالات ژنتیکی نادر اشاره کرد.

اثرات منفی هوش مصنوعی بر رفاه کودکان

 

اثرات منفی هوش مصنوعی بر رفاه کودکان

اگرچه هوش مصنوعی کاربردهای مثبتی دارد، اما همچنان در برخی موارد افراد نسبت به این تکنولوژی تردید دارند.
این تردید به خصوص در زمینه حفظ حریم خصوصی کودکان پررنگ‌تر است.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، تقریبا 56 درصد از نوجوانان بین 8 سال تا 12 سال در 29 کشور دنیا درگیر مشکلات مربوط به سایبری هستند؛ مشکلاتی از جمله آزار و اذیت سایبری، اعتیاد به بازی‌های ویدیویی، رفتار جنسی آنلاین یا ملاقات با افراد ناشناسی که در وب با آنها آشنا می‌شوند.

مسیری به سوی هوش مصنوعی کودک محور

برای اطمینان از کودک محور بودن هوش مصنوعی، توسعه دهندگان این تکنولوژی هنگام طراحی و توسعه باید رفاه و حقوق کودکان را در نظر بگیرند. یونیسف و OHCHR برای ایجاد سیاست‌های خاص هم‌سو با رفاه کودکان در ارتباط با هوش مصنوعی بسیار فعال هستند. تمرکز آنها صرفا حفظ حریم خصوصی کودکان و محافظت از اطلاعات شخصی آنها می‌باشد.

تخمین زده شده که تا سال 2065، 65 درصد از کودکان دبستانی امروزی در شغل‌هایی مشغول به کار خواهند شد که امروزه اصلا وجود ندارند! اطلاعات مربوط به هوش مصنوعی باید در مدارس آموزش داده شود تا کودکان بتوانند در زمینه هوش مصنوعی و کدنویسی مهارت کافی را کسب کنند. به علاوه کودکان باید در مورد تهدیدات و نکات منفی مربوط به هوش مصنوعی آگاه باشند. تقریبا همه باید در مورد این تکنولوژی آموزش داده شوند و باید شکاف سوادی در هر کجای جهان پر شود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا