فناوری

تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت‌ های بهداشتی

مراقبت های بهداشتی با هوش مصنوعی | در میان این همه پیچیدگی‌های مربوط به زمینه مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی یک نور امید است. با توجه به ارزش 6 تریلیون دلاری هوش مصنوعی در بازار، نمی‌توان تاثیر آن را بر آینده جهان نادیده گرفت. هوش مصنوعی یک تکنولوژی گذرا و کوتاه مدت نیست و مدام در حال پیشرفت و گسترش است، این تکنولوژی خاص و منحصر به فرد تاثیرات زیادی بر روند مراقبت‌های بهداشتی دارد.

این تکنولوژی چیزی فراتر از ChatGPT است و توانایی مدیریت انواع داده‌ها از جمله متن، تصویر، صدا، ویدئو، مدل سازی سه بعدی و حتی کدنویسی را داراست. برخی بر این باورند که هوش مصنوعی می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را طی 10 سال 7 درصد افزایش دهد، اما خب توانایی هوش مصنوعی تنها به دستاوردهای اقتصادی محدود نمی‌شود.

نقطه عطف هوش مصنوعی: علت اهمیت هوش مصنوعی

با افزایش شیوع بیماری‌های همه‌گیر، افزایش بیماری‌های مزمن، نگرانی‌های مربوط به سلامت روان و پیر شدن روزافزون جمعیت، جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های مربوط به سلامتی زیادی است و در این میان صنعت مراقبت‌های بهداشتی به دنبال پاسخ باکیفیت به تمام این تقاضاها و نیازهاست.

تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت‌ های بهداشتی

تضمین مجمع جهانی اقتصاد در مورد هوش مصنوعی

مجمع جهانی اقتصاد در تلاش است تا پذیرش هوش مصنوعی را تسریع بخشیده و کمک کند تا با بکارگیری سیاست‌های مناسب این تکنولوژی به روشی ایمن، اخلاقی و مسئولانه به کار گرفته شود.

• انجمن با ایجاد ملزوماتی خاص برای منابع انسانی به ترویج استفاده مثبت و اخلاقی انسان محور از هوش مصنوعی برای سازمان‌ها، کارگران و جامعه کمک کرد.

• امروزه از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف از اسباب‌بازی‌های رباتیک گرفته تا رسانه‌های اجتماعی و کلاس درس و خانه استفاده شده است. انجمن با ایجاد و توسعه برخی استاندارها و سیاست‌های مناسب به آموزش، توانمندسازی و محافظت از کودکان و جوانان کمک می‌کند.

• این انجمن با گرد هم آوردن بیش از 100 شرکت، دولت، سازمان جامعه مدنی و مؤسسه آکادمیک در تلاش است تا پذیرش هوش مصنوعی را در جهت منافع عمومی جهانی تسریع بخشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، معمولا از هر 1 میلیون نفر 1 نفر ممکن است در حین مسافرت هوایی دچار آسیب شود، یا حتی از هر 300 نفر 1 نفر ممکن است در حین سفر بیمار شود. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، حدود 50٪ از تمام خطاهای پزشکی در مراقبت‌های اولیه ناشی از خطاهای مدیریتی و اجرایی‌ست.

کمبود متخصصان پزشکی در سرتاسر جهان مسبب افزایش این مشکلات است. بعلاوه، طبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت تا سال 2030 جهان با کمبود 10 میلیون کارمند بهداشتی، به‌ویژه در کشورهای کم درآمد یا درآمد متوسط مواجه شده و در این صورت ارائه مراقبت‌ها به همه افراد نیازمند دشوار خواهد شد.

اگرچه هوش مصنوعی به عنوان یک راه‌کار برای حل مشکلات ذکر شده در نظر گرفته می‌شود اما خود این تکنولوژی نیز همچنان با چالش‌هایی روبرو است. دقت خروجی هوش مصنوعی مولد به مواردی از جمله کیفیت مجموعه داده‌های مورد استفاده برای آموزش، از جمله سوابق پزشکی، نتایج آزمایشگاهی و مطالعات تصویربرداری بستگی دارد.

بروزکوچکترین خطا در روند درمان و مدیریت ایجاد شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند سلامت بیمار را به خطر انداخته و حتی باعث ایجاد لطمه به اعتماد بیماران نسبت به این تکنولوژی شود.

مراقبت بهداشتی با هوش مصنوعی

بررسی کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌ های بهداشتی

1- تصمیم گیری بالینی

هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق و آگاهانه به پزشکان کمک شایانی می‌کند. هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های سوابق پزشکی، نتایج آزمایشگاهی، درمان‌های قبلی و تصویربرداری پزشکی مانند MRI و اشعه ایکس و در نتیجه تشخیص مناطق مشکل‌دار احتمالی و پیشنهاد آزمایش‌های بیشتر یا گزینه‌های درمانی را داراست.

2- پیش‌بینی خطر آمادگی همه‌گیری

طبق گزارش نشنال جئوگرافیک، در جهان تعداد ویروس‌های موجود حتی از تعداد ستارگان نیز بیشتر است! در این حد زیاد! و هر ساله 2 گونه ویروس جدید ایجاد شده و با عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است از انسانی به انسان دیگر منتقل شده و باعث بوجود آمدن تلفات زیادی شود. هوش مصنوعی در مبارزه با این مشکل کمک شایانی می‌کند.

3- دارو و مراقبت شخصی

4- بهبود کشف و توسعه دارو

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا