بانوان

عمل بینی در زمان بارداری

بارداری و عمل بینی ( رینوپلاستی در دوران بارداری ) | در این مطلب می‌خواهیم در خصوص رینوپلاستی و عمل بینی در دوران بارداری صحبت کنیم. برای داشتن حاملگی سالم، قبل از اینکه باردار شوید، معاینات سلامتی را انجام دهید.

سلامت بینی یکی از عواملی است که بر این دوره اثر می‌گذارد. گوشت‌ها یا خمیدگی‌هایی که روی بینی دیده می‌شوند، در طول حاملگی برای دریافت کردن انرژی به طور منفی مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین ممکن است سوالات زیادی در مورد فاصله زمانی رینوپلاستی و بارداری وجود داشته باشد.

تداخل بین حاملگی و رینوپلاستی

تداخل بین حاملگی و رینوپلاستی مهم است، زیرا اکثر متقاضیان جراحی بینی، زنانی در سن بارداری هستند. همانطور که اکثر جراحان قبول دارند، در صورتی که خانم مطمئن باشد که باردار نیست، می‌تواند جراحی بینی انجام دهد. اگر تصمیم گرفتید که جراحی بینی داشته باشید و باردار هستید یا آماده باردار شدن هستید، بهتر است همیشه با پزشک مشورت کنید.

عمل بینی در دوران بارداری

عمل بینی در دوران بارداری

مشکل بینی در دوران بارداری

تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری و عواملی مانند وزن بیش از حد، مویرگهای گشاد شده بینی و رشد گوشت یا غدد باعث افزایش عملکرد می‌شوند.

در نتیجه، باعث جلوگیری از راه عبور هوا در بینی می‌شود. به خصوص در ساختار خمیدگی بینی قبل از بارداری، این نوع از مشکلات مانند گوشت بینی وجود دارد و عارضه‌های ایجاد شده می‌تواند بیشتر افزایش یابند. انحنای بینی یا داشتن مشکل قبل از بارداری یا در صورت نیاز به کنترل‌های در طول بارداری باید با عمل جراحی برطرف شود.

هورمون‌های متغییر در دوران بارداری تعادل بدن را تغییر می‌دهند. هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شوند، باعث انبساط مویرگ‌های بینی می‌شوند.  علاوه بر این، این می‌تواند باعث رشد و بزرگ شدن گوشت بینی شود. این وضعیت علت مشکل در تنفس است.

علاوه بر این، مشکلات تنفسی ایجاد شده در طول زایمان طبیعی می‌توانند کارها را دشوار کنند. با وجود این عارضه‌ها، رینوپلاستی می‌تواند در دوران بارداری انجام شود.

بیشتر بخوانید : ممنوعیت مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

خمیدگی‌های استخوان بینی یا تغییرات ممکن است با تنفس تداخل پیدا کند و باعث انسداد شود. همچنین انحراف استخوان باعث افزایش مشکلات بینی، سینوزیت و تنفس می‌گردد. تغییرات هورمونی ایجاد شده در اثر بارداری باعث تشدید شرایط شده و تنفس را دشوارتر می‌کند.

قبل از بارداری، درمان انحنای پولیپ یا استخوان بینی توصیه می‌شود. کنترل و معاینه انحنای بینی در طول بارداری توسط پزشک هم برای مادر و هم برای سلامتی فرزند دارای اهمیت زیادی است.

در بعضی موارد ممکن است قبل از بارداری حذف به روش جراحی وجود داشته باشد که می‌تواند این مشکلات را به راحتی اصلاح کند. در صورتی که یک مادر برای درمان مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کند می‌توان مطابق با شرایط عمل مورد نیاز را انجام داد.

اختلال در عملکرد بینی

اختلال در عملکرد بینی در قبل، حین و بعد از بارداری که می‌تواند باعث مشکلات زیبایی نیز باشد با تنها یک جلسه عمل قابل درمان است.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری به علت افزایش عملکرد غده، مویرگ پهن شده بینی، در طول بارداری، و افزایش وزن می‌تواند باعث افزایش عارضه‌های گرفتگی بینی شود.

گوشت در بینی می‎‌تواند در طول بارداری رشد کند. این وضعیت راحت نفس کشیدن را دشوار می‌کند و تجربه مشکلات تنفسی در طول زایمان طبیعی می‌تواند زایمان را سخت کند.

سرماخوردگی آلرژیک قبل از بارداری، پولیپ بینی، عارضه‌های سینوس (سینوزیت) باید در خانم‌های دچار مشکل درمان شود. انحنای بینی و مشکلات زیبایی و عملکردی آن و عمل رینوپلاستی برای درمان این مشکل را باید با پزشک یا جراح مورد بحث قرار داد.

رینوپلاستی در دوران بارداری

رینوپلاستی و عمل بینی در دوران بارداری

آیا انجام رینوپلاستی در دوران بارداری امکان پذیر است؟

تداخل بین حاملگی و رینوپلاستی مهم است، زیرا اکثر متقاضیان جراحی بینی، زنان در سن بارداری هستند. اگر خانمی از باردار نبودن خود مطمئن است، می‌تواند جراحی بینی انجام دهد. اگر خانمی در مورد بارداری خود مطمئن نیست، باید آزمایش بارداری انجام شود. از آنجاییکه داروهای بیهوشی که در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است باعث آسیب‌های کشنده شود، اگر آزمایش بارداری مثبت باشد، جراحی بینی موکدا ممنوع است.

بیشتر بخوانید : مصرف زعفران در دوران بارداری

اگر خانمی زایمان کرده باشد (یا زایمان طبیعی یا زایمان سزارین)، می‌تواند حداقل سه ماه پس از زایمان رینوپلاستی انجام دهد.

اگر کسی پس از جراحی زیبایی بینی قصد باردار شدن دارد، باید حداقل 1 ماه پس از عمل جراحی باردار شود. لازم به ذکر است که در دوران بارداری، مانند سایر قسمتهای بدن، بینی ممکن است متورم شود.

علاوه بر این، این تورم منجر به گرفتگی داخل بینی و انسداد موقت بینی می‌شود. به عبارت دیگر، بارداری باعث بدشکلی یا تغییر شکل بینی نمی‌شود، اما کاهش تورم را به تاخیر می‌اندازد. ورم شش تا نه ماه پس از زایمان فروکش می‌کند.

مادران شیرده می‌توانند شیردهی را 24 ساعت پس از رینوپلاستی از سر بگیرند. شیردهی حتی در طول این 24 ساعت ممنوع نیست، اما باعث خواب آلودگی نوزاد خواهد شد.

دسترسی به منبع : Pregnancy and rhinoplasty

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا