بانوان

ممنوعیت مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری و ممنوعیت مراجعه به دندانپزشکی | عارضه‌های سلامتی دهان و دندان مرتبط با بارداری مانند التهاب لثه در بارداری، بیماری پریودنتال معمول، و تومورهای بارداری همه با اقدامات مناسب بهداشت دهان و مشاوره قابل پیشگیری هستند. التهاب لثه در بارداری ناشی از گیر افتادن باکتری‌ها بین دندان‌ها است که می‌تواند منجر به تورم و عقب رفتن لثه‌ها، بوی بد دهان و همچنین تجمع چرک در امتداد لثه‌ها شود. بیماری پریودنتال ناشی از عدم درمان التهاب لثه است و می‌تواند باعث تحلیل لثه‌ها و ساختار استخوان شود.

اقدامات دندانپزشکی و مسائل مربوط به دهان در دوران بارداری

عمل‌ها و گزینه‌هایی که برای دهان و دندان وجود دارند برای مدت‌ها باعث پریشانی مردم بوده و برای زنان باردار نیز به دلیل عدم اطمینان در مورد بی‌خطر بودن روش‌های دندانپزشکی در این دوره بیشتر باعث نگرانی است. برخی از روش‌های خاص می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی شوند که عمدتا به دلیل مواد شیمیایی و داروهای استفاده شده است. در ادامه عمل‌های دهانی خطرناک که باید در طول بارداری از آنها اجتناب کرد ذکر شده‌اند.

عادات خوردن

عادات بد خوردن مانند پرخوری و مصرف غذاهای نامناسب در دوران بارداری بسیار خطرناک است؛ زیرا در این زمان، یک انسان در حال رشد متکی بر سلامت مادر است. قطعاً هوس‌های غذایی بخشی از بارداری می‌باشند اما برآورده کردن چنین هوس‌هایی هیچ گاه نباید به معنی انجام آن بصورت ناسالم باشد. هیچ کس یک فرزند چاق یا یک فرزند کم وزن و معیوب نمی‌خواهد.

یکی از دیگر دلایلی که زنان باید مراقب عادات خوردن خود باشند، سلامت دندان و لثه‌هایشان است. در این دوره زنان نسبت به هر چیز نامناسبی که مصرف می‌کنند آسیب پذیر هستند؛ ممکن است دچار نفخ یا التهاب شوند و یا خونریزی کنند، بنابراین باید غذاهایی بخورند که باعث تحریک نمی‌شوند و از خوردن بیش از حد غذاهای شیرین اجتناب کنند.

ممنوعیت مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

بارداری و دندانپزشکی

کشیدن دندان عقل

اگر چه بهتر است تا بعد از زایمان منتظر بمانید، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، دندانپزشک باید از بارداری و مدت بارداری‌تان مطلع باشد تا به جای آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی از بی‌حس موضعی استفاده کند.

در صورتی که کشیدن دندان خیلی ضروری نباشد، در این صورت دندانپزشک می‌تواند از شست‌شوی دهان استفاده کند و یا داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

دلیل این که تاکید می‌شود دندانپزشک باید از بارداری بیمار آگاهی داشته باشد این است که برخی از داروها خطرناک هستند و در صورت تجویز ممکن است باعث آسیب رساندن به کودک شوند، برای مثال تتراسایکلین که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از دلایل اجتناب از کشیدن دندان عقل در دوران بارداری استفاده از داروهای بی‌حسی است. استفاده از آنها توصیه نمی‌شود اما به علت استرسی که درد می‌تواند برای مادر و فرزند وی داشته باشد، مقدار کمی بی‌حس کننده‌ی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه‌ی تحت درمان پیشنهاد می‌گردد.

بیشتر بخوانید : مصرف زعفران در دوران بارداری

عمل‌ها در سه ماهه‌ی اول بارداری

سه ماهه اول زمانی است که اکثر اعضای جنین تشکیل می‌شوند. عمل‌های عادی مانند پر کردن دندان  باید تا بعد از بارداری به تعویق بیفتند.

بهتر است عمل‌های دندانی که نیاز به جراحی یا چیزی بیشتر از معاینات معمول دارند در سه ماه‌ی دوم انجام شوند. این به این دلیل است که در سه ماهه اول، اندام کودک نسبت به پرتوها و مواد شیمیایی بسیار حساس هستند. توصیه می‌شود قبل از بارداری مراقبت‌های دندانپزشکی پیشگیری کننده انجام شوند.

تمام عمل‌های غیر اضطراری را تا سه ماهه دوم یا ترجیحاً پس از زایمان به تعویق بیاندازید. با این حال اگر با وجود تمام این موارد، یک مورد اضطراری پیش بیاید، دندانپزشک باید از بارداری آگاه باشد تا از استفاده از برخی داروها پرهیز کند. به عنوان مثال، دندانپزشکان به طور کلی از کشیدن دندان در زنان باردار اجتناب می‌کنند، مگر آنکه بسیار اضطراری باشد؛ زیرا جنین هنگامی که مادر در طول یک عمل استرس و فشار را تجربه می‌کند، مستعد ابتلا به ناهنجاری‌های مختلفی می‌باشد.

دهانشویه

آیا دهانشویه بد است؟ خیر، پس چرا در این لیست است؟ دهانشویه می‌تواند یک روش عالی در حفظ بهداشت دهان و دندان باشد زیرا به کشتن میکروب‌های اضافه که با مسواک زدن از بین نمی‌روند کمک می‌کند اما برخی از آنها می‌توانند مضر باشند.

بسیاری از برندها حاوی درصد زیادی الکل هستند که صرفنظر از مقدار آن برای جنین خطرناک می‌باشند. با اینکه جای بحث است که آیا الکل موجود در دهانشویه می‌تواند بدون بلعیدن وارد جریان خون شود یا خیر، اما باید توجه داشت که حتی اگر بلعیده نشود، یک مقدار بسیار کم آن توسط بافت‌های نرم دهان جذب می‌شوند، از این رو باید ابتدا با متخصص داروخانه مشورت کرده و برچسب روی آن را نیز بخوانید.

این نکته از این جهت مهم است که برخی از دهانشویه‌ها خطرات ناشناخته‌ای برای زنان باردار دارند.

مراقبت دندانپزشکی نامناسب

جراحی‌های دهان باید محدود شوند اما معاینات منظم برای سلامت مادر و کودک بسیار مهم هستند.

سه ماهه سوم

گفته می‌شود که خطر انجام عمل‌های دندانپزشکی در سه ماهه سوم حداقل است در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. مشکل اصلی حالتی است که زن باید در حین عمل قرار بگیرد زیرا در این زمان دراز کشیدن روی کمر برای مدت زمان طولانی ناراحت کننده بوده و خطر زایمان زودترس را می‌تواند افزایش دهد. صاف دراز کشیدن به پشت همچنین می‌تواند از برگشت خون به قلب جلوگیری کند که منجر به بیهوشی می‌گردد.

دسترسی به منبع : Oral problems during pregnancy

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا