پزشکی و سلامت

بیماری لثه خطر زوال عقل را دو برابر می‌کند

مراقبت از لثه را جدی بگیرید

سلامتی دهان به شما کمک می‌کند تا در پیری نیز سالم بمانید زیرا سلامت دهان از دیرباز با بیماری‌های قلبی همراه بوده است و اکنون دانشمندان دریافته‌اند که عدم مسواک زدن دندان‌های شما می‌تواند بر مغز نیز تأثیر بگذارد. طبق تحقیقات، بیماری لثه خطر زوال عقل را دو برابر می کند.

تیمی از دانشگاه می‌نه سوتا بیش از 4500 بزرگسال را که اختلال حافظه داشتند، مورد بررسی قرار داد.

هجده سال بعد، بیش از یک نفر از پنج نفر (23٪) از افراد فاقد دندان یا با آماربیماری لثه شدید (22٪) دچار زوال عقل شدند. این تعداد در مقایسه با 14٪ از شرکت‌ کنندگان که سلامتی دهان و دندان آن‌ها کامل بود مقایسه شد.

خطر زوال عقل با بیماری لثه : حدود 850،000 نفر در انگلستان دچار زوال عقل هستند. دکتر Ryan Demmer، نویسنده این مطالعه می‌گوید: ما در طی یک دوره 20 ساله، سلامت دندان افراد را بررسی کردیم و دریافتیم که افراد مبتلا به شدیدترین بیماری لثه در ابتدای مطالعه تقریباً دو برابر خطر نقص خفیف شناختی یا زوال عقل را دارند.

دلایل عفونت لثه

مهم‌ترین دلایلی كه باعث عفونت لثه می‌شوند، عبارت‌اند از:

1- عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان

2- مشكلات ژنتیکی سیستم دفاعی بدن بیمار

3- استفاده از دخانیات

4- استرس

5- استفاده از الكل یا نوشیدنی‌های کافئین یا کدئین

6- بیماری دیابت و…

نوشیدنی‌های مضر برای لثه‌

تغذیه روزانه باید طوری باشد كه میكروب‌هایی كه در محیط اسیدی زیاد می‌شوند، در دهان رشد نكنند.

با آشامیدن آب فیلترشده و حتی شست‌ و شوی لثه و دهان كمك می‌كنیم تا لثه و دندان‌های سالم‌تری داشته باشیم. باید روزانه بین 3 تا 4 لیتر آب بخوریم و از هر نوشیدنی‌ای كه به‌ صورت مصنوعی ساخته‌شده مثل نوشابه یا هر نوشیدنی‌ای كه پایه طبیعی نداشته باشد، خودداری كنیم.

بیشتر بخوانید: مراقبت صحیح از لثه

چای بابونه، چای سبز، چای میوه‌ای ازجمله نوشیدنی‌هایی هستند كه كافئین كم دارند و برای مخاط دهان، لثه و دندان‌ها مفیدند. نوشیدنی‌های مفید و مضر برای لثه‌های ما اهمیت تغذیه در سلامت انسان غیر قابل‌ انکار است. تغذیه می‌تواند در سلامت بودن یا بیمار شدن نقش مهمی داشته باشد و این امر در مورد سلامت دهان و دندان هم صادق است.

موادی كه روزانه برای تغذیه استفاده می‌كنیم، می‌توانند به‌طور مستقیم باعث به وجود آمدن اسید دردهان شوند که دلیل اصلی پوسیدگی دندان‌هاست یا می‌توانند به‌طور غیر مستقیم اسید به وجود بیاورند، یعنی دارای شكر و شیرینی باشند و دردهان تبدیل به اسید شوند.

وقتی از دید سلامت لثه به بهداشت دهان و دندان نگاه می‌كنیم، تغذیه روزانه ما باید طوری باشد كه میكروب‌هایی كه در محیط اسیدی زیاد می‌شوند تا حدود زیادی رشد نكنند. با آشامیدن آب فیلترشده و حتی شست‌ و شوی لثه و دهان به خود كمك می‌كنیم تا لثه و دندان‌های سالم‌تری داشته باشیم.

روزانه بین 3 تا 4 لیتر آب بخوریم و از هر نوشیدنی‌ای كه به‌صورت مصنوعی ساخته‌شده مثل نوشابه یا هر نوشیدنی‌ای كه پایه طبیعی نداشته باشد، خودداری كنیم.

الکساندرا تامسون/یاهو لایف

زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا