اجتماعی

کدام گروه سنی بیمه دندانپزشکی می‌شوند؟

 مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون گفت:بازار سلامت در لیبرال‌ترین کشورها سوسیالیستی است ولی بازار سلامت ایران باز و رهاست، براین اساس ۲۲گروه سنی ایرانی تا ۱۰ سال آینده پوشش بیمه دندانی می‌شوند، هم‌اکنون زیر۱۲ ساله‌ها تحت پوشش است.

به نقل از تسنیم، رضا حسین‌پور با اشاره به چالش‌های حوزه بهداشت دهان و دندان کشور اظهار داشت: بیمه‌ باید ۲ درصد از منابع خود را در حوزه دندانپزشکی مدیریت کند که البته کم است و این در حالی است که بیمه ۹۰ درصد مردم را تحت پوشش قرار داده است، اما پوشش بیمه‌های آن‌ها ۱۷ درصد هزینه‌ها را در بر می‌گیرد. بنابراین بیمه همیشه و دائما در حال چالش است‌ زیرا روزانه ده‌ها داروی بیماران سرطانی و خاص را باید تحت پوشش قرار دهند. بر این اساس سؤال پیش می‌آید که با این وضعیت چگونه پوشش مناسبی برای بیمه دندان باید صورت پذیرد.

حسین‌پور ادامه داد: در همه جای دنیا خدمات دندانپزشکی از طریق بیمه‌های تکمیلی صورت می‌پذیرد. در ایران ۱۵ درصد مردم بیمه تکمیلی دارند ولی ۸۵ درصد از آنان فاقد بیمه تکمیلی هستند و این در حالی است که گرایش به بیمه تکمیلی روز به روز بیشتر می‌شود ولی بیمه‌های تکمیلی نباید هر طور که خودشان صلاح می‌دانند عمل کنند، بلکه وزارت بهداشت باید یک سطح‌بندی مشخصی برای آنان تعیین کند.

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بیماری‌های دهان و دندان از سن ۶ سالگی آغاز می‌شود، براین اساس دبیرخانه شورای عالی بیمه برای یک جمعیت خاص از سن زیر ۱۲ سال خدمات جرم‌گیری، فلورایدتراپی، فیشور سیلانت ( شیار پوش دندان ) و … را به تصویب رسانده است و به وزیر نیز ابلاغ آن صورت پذیرفته است. البته مقدماتی لازم است زیرا تعرفه خدمات دندانپزشکی بسیار پائین است ولی هزینه‌های مواد دندانی بسیار بالاست.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی بیمه قرار است هر سال نیز، گروه سنی جدیدی به جمعیت زیر ۱۲ سال اضافه شود، یعنی پس از ۱۰ سال افرادی که در حدود ۲۲ سال سن دارند می‌توانند از خدمات پوشش بیمه‌ای بهداشت دهان و دندان بهره‌مند شوند.

حسین‌پور که در برنامه پزشکی نبض با موضوع چالش‌هایی بهداشت دهان و دندان حضور یافته بود، اظهار داشت: در سال کنونی منابع مالی خوبی به بیمه‌ پایه و وزارت بهداشت تخصیص یافته است و از محل هدفمندی یارانه‌ها و ارزش افزوده نیز درصدی به حوزه سلامت اختصاص یافته است که می‌طلبد براساس این تخصیص‌ها بودجه‌ای به حوزه دندانپزشکی اختصاص یابد و اگر حتی فقط یک درصد از این بودجه به حوزه دندانپزشکی اختصاص یابد، اعتبارات دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ۱۰۰ برابر می‌شود.

وی بیان داشت: در وزارت بهداشت معاونت‌های متعددی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ساختار مشخصی دارند ولی حوزه دندانپزشکی در وزارت بهداشت چنین ساختاری را ندارد. در گذشته دفتر حوزه سلامت دهان و دندانی وجود داشت که در حال حاضر نیز گروه هم به حساب نمی‌آید و حتی مسئول حوزه دندانپزشکی در وزارت بهداشت حق امضا نیز ندارد البته پیگیری‌هایی در حال انجام است تا این مسئله مدیریت شود.

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: متأسفانه مبنای تعرفه‌های دندانپزشکی براساس ارزش خدمتی آن صورت نمی‌پذیرد. در حال حاضر در شبکه‌های بهداشت ۲ هزار یونیت دندانپزشکی وجود دارد، بنابر این باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و برای اصلاح امور نیز اقدام کرد، زیرا دندانپزشک در حوزه شبکه بهداشت بیشترین دریافتی آن ۱.۵ میلیون تومان است‌ ولی درآمد همین دندانپزشک در مطب بالغ بر ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. بنابراین هیچ کس این‌گونه خدمت نخواهد کرد. زیرا مکانیسم پرداخت در این حوز‌ه‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال است که یکسان باقی مانده است و این در شرایطی است که بازار سلامت در لیبرال‌ترین کشورها سوسیالیستی است و آن را رها نمی‌کنند ولی بازار سلامت کشورمان باز است و دندانپزشکان نیز به طور کل رها شده‌اند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا