پزشکی و سلامت

11 روغن گیاهی برای درمان بی‌خوابی

درمان بی خوابی با روغن های گیاهی | اگر مشکل بی خوابی دارید و شب ها خوب نمی خوابید، بدنبال درمان بی خوابی باشید. خواب از مهم ترین فرآیندهای ترمیمی بدن است و خوب نخوابیدن، اثرات منفی بر روی سلامت بدن ما خواهد داشت.

بسیاری از روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی و کمک به راحت خوابیدن وجود دارد که می توانند شما را آرام نموده و برای بهتر خوابیدن در شب آماده کند.

اگر مشکل بی خوابی دارید و شب ها خوب نمی خوابید، در این مطلب ۹ روغن گیاهی معرفی کرده ایم که می توانند به درمان بی خوابی شما کمک کنند.

بر اساس آمارها تنها در ایالات متحده، بیش از ۴۰ میلیون نفر از اختلالات مزمن بی خوابی  رنج می برند و ۲۰ میلیون نفر نیز دارای مشکلات خواب حاد هستند. این اختلالات می توانند از بی خوابی مزمن به خواب آلودگی روزانه، سندرم پای بی قرار (Restless Leg Syndrome یا RLS) ، و سایر مشکلات خواب دیگر مرتبط با سوء مصرف مواد، اضطراب، افسردگی، تعاملات دارویی و عدم تعادل شیمیایی تبدیل شوند.

درمان بی خوابی

اگر به فکر درمان بی خوابی هستید می توانید به روانشناس مراجعه کنید. برای درمان بی خوابی می توانید از داروهای شیمیایی استفاده کنید اما داروهای تجویز شده برای درمان بی خوابی اغلب ممکن است عوارض جانبی شدیدی داشته و سبب شوند تا فرد در تمام طول روز احساس کسالت داشته باشد.

برای درمان بی خوابی همچنین می توانید از روش سالم تری استفاده کنید! روغن های گیاهی است به واسطه خواصی که دارند، به راحت خوابیدن شما در شب کمک می کنند.

خواص آرامش بخش و تسکین دهنده این روغن ها می تواند باعث آرامش بدن و ذهن شود و خواب راحت تری را برای شما به ارمغان آورد. در واقع خواص آرام بخش، ضد اظطراب، ضد افسردگی، تسکین دهنده، ضد التهابی و ضد درد این روغن های گیاهی می تواند اثرات شگفت انگیزی برای داشتن خوابی راحت تر داشته باشد.

بهترین روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی

برخی از خوش رایحه ترین و موثر ترین روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی عبارتند از: چوب سدر، یلانگ یلانگ، چوب صندل، اسطوخدوس، مرزنگوش شیرین، ریشه سنبل الطیب، بابونه رومی، نارنج، ترنج.

۱-  روغن چوب سدر

روغن چوب سدر (Cedarwood) دارای خواص ضد التهابی، آرامش بخش و تسکین دهنده ای است که برای درمان بی خوابی و کمک به راحت خوابیدن می توانید قبل از رفتن به خواب از آن استفاده کنید.

روغن چوب سدر استرس و اضطراب را کاهش می دهد و سبب آزاد شدن ملاتونین گردد که باعث می شود هر چه سریعتر به خواب بروید.

نحوه استفاده:

شما می توانید چند قطره از روغن چوب سدر در اتاق خواب اسپری کنید و یا روغن چوب سدر را با  یک روغن حامل مخلوط کنید و چند قطره از آن را قبل از خواب بر روی پیشانی، شقیقه و گردن خود بمالید.

۲- روغن یلانگ یلانگ

روغن یلانگ یلانگ (Ylang-ylang) به کاهش التهاب کمک می کند و دارای اثر آرام بخشی برای بدن است که به مردم کمک می کند تا خواب عمیق و راحتی را تجربه کنند.

همچنین اگر اضطراب  هستید و همین باعث شده تا نتوانید بخوابید، این روغن گیاهی می تواند اضطراب را از بین ببرد و باعث شود شب ها بهتر بخوابید.

نحوه استفاده:

روغن یلانگ یلانگ را با روغن ترنج و اسطوخودوس ترکیب کرده و قبل از خواب به صورت موضعی استفاده کنید یا می توانید چند قطره از هر یک از این روغن ها را بر روی بالش خود بریزید تا خواب آرامی داشته باشید و صبح سر حال از خواب بیدار شوید.

۳- روغن چوب صندل

روغن صندل (Sandalwood) می تواند تولید ملاتونین را تحریک کند، ملاتونین یک انتقال دهنده عصبی مهم است که می تواند ریتم های روزانه را تنظیم کند و به شما در دستیابی به الگوهای طبیعی خواب کمک نماید.

این روغن یک آرامبخش قوی است که به از بین رفتن افکار هیجان انگیز و استرس زا کمک می کند.

نحوه استفاده:

عطر چوب صندل برای داشتن خوابی عمیق بسیار مفید است، بنابراین این عطر را در اتاق خواب اسپری کنید یا از آن برای رایحه درمانی قبل از خواب استفاده نمایید.

۴-  روغن اسطوخدوس

روغن اسطوخدوس (Lavender) به طور گسترده ای به عنوان یکی از آرامش بخش ترین و تسکین دهنده ترین روغن های گیاهی شناخته شده و می توان گفت هزاران سال است که مردم از ترکیبات معطر موجود در اسطوخدوس برای داشتن خواب راحت استفاده می کنند.

نحوه استفاده:

شما می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی بالش خود بپاشید. پخش کننده های عطر اتاق نیز یک روش خوب برای استفاده از روغن اسطوخودوس هستند.

۵- روغن مرزنگوش شیرین

روغن مرزنجوش شیرین (Marjoram) به علت تعامل مستقیم با سیستم عصبی مرکزی و غدد پینه آل بدن به القای اثرات آرام بخش بر بدن کمک می کند و بنابراین ملاتونین را در خون آزاد می نماید.

این روغن می تواند باعث کاهش هورمون اضطراب و استرس شود، و باعث می شود خواب راحت شبانه را تجربه کنید.

آیا بی خوابی ریسک حمله قلبی را افزایش می‌دهد

۶-  روغن ریشه سنبل الطیب

روغن ریشه سنبل الطیب یا علف گربه (Valerian) یکی از رایج ترین روغن های گیاهی برای کمک به بهتر خوابیدن در شب است و می تواند خوابی عمیق و بدون وقفه را برای شما به ارمغان آورد و باعث سر حال شدن شما در صبح هنگام شود.

نحوه استفاده:

یکی از محبوب ترین روش های استفاده از روغن ریشه سنبل الطیب، ریختن آن در دستگاه پخش کننده عطر اتاق خواب است.

چند ساعت قبل از خواب آن را در دستگاه بریزید تا اتاق به واسطه پخش شدن ذرات معطر آن در هوا حالتی دلپذیر به خود بگیرد و آرامشی بی نظیر را برای شما به ارمغان آورد.

۷-  روغن بابونه رومی

چندین هزاران سال است که روغن بابونه رومی (Roman Chamomile) به علت خواص ضد التهابی و ضد دردش به عنوان ماده ای آرامبخش مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر از دردها و یا ناراحتی های مزمنی رنج می برید که شب تا صبح شما را بیدار نگه می دارند، سعی کنید از این روغن برای داشتن خواب راحت شبانه خود استفاده کنید.

نحوه استفاده:

شما می توانید مقداری از این روغن گیاهی را به شامپوها، دستگاه تهویه هوا و کرم های صورت خود اضافه کنید، به طوری که عطر آن در پایان روز باعث آرام شدنتان شود، و  یا می توانید آن را  به دستگاه عطر پخش کن اتاقتان اضافه نمایید.

۸-  روغن نارنج

خواص ضد اظطراب یکی از مهمترین خواص روغن هایی است که به عنوان روغن آرامش بخش زمان خواب مورد استفاده قرار می گیرند و روغن نارنج (Orange oil) توانایی لازم برای آرام کردن سیستم عصبی و برقراری آرامشی بی نظیر در درونتان را داراست.

همچنین استفاده از خواص آرامبخش روغن نارنج در شب، به از بین رفتن اختلالاتی نظیر سندرم پای بی قرار و آپنه خواب کمک می کند.

نحوه استفاده:

روغن نارنج را با یک روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن نارگیل ترکیب کرده و سپس مخلوط را به عنوان یک مرطوب کننده شبانه به روی پوست خود بمالید. این ترکیب می تواند به آرامش عضلات و ذهن شما  کمک کند و عطر آن می تواند شما را به خوابی عمیقر فرو ببرد.

۹-  روغن ترنج

خواص آرامش بخش روغن ترنج (Bergamot Oil)، باعث کاهش سطح هورمون استرس و مانع از انتشار آدرنالین در بدن می شود. این روغن برای درمان بی خوابی ناشی از اضطراب و مشکلات خواب  می باشد.

نحوه استفاده:

یکی از روش های محبوب برای استفاده از روغن ترنج،  اضافه کردن ۵ تا ۱۰ قطره از آن به وان آب گرم است چرا که پس از ریختن آن در وان حمام، بخار خوش بویی هوا را در بر می گیرد.

قبل از خواب اگر بخواهید دوش بگیرید می توانید در محیط حمام، روغن ترنج را اسپری کنید تا بعد از دوش گرفتن راحت خوابیدن را تجربه کنید.

۱۰-  روغن یاسمن

روغن گیاه یاسمن (Jasmine Oil) دارای ویژگی های آرام بخش و خواب آور است و یکی از شگفت انگیزترین روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی است که می تواند به داشتن خوابی آرام کمک کند. این روغن گیاهی می تواند برخی از انتقال دهنده های عصبی مغز را رها کرده و میزان استرس را کاهش داده و ذهن را آرام نگه دارد و در عین حال در هنگام بیدار شدن احساس خوبی را در فرد به وجود آورد.

نحوه استفاده:

بسیاری از مردم روغن گیاهی یاسمن را قبل از خواب، در دستگاه عطر پخش کن اتاق خود می ریزند، زیرا فضای اتاق خواب را آرام کرده و باعث می شود که ذهن برای خواب آماده شود.

۱۱-  روغن کندر

بیشتر مردم به دلیل اثرات این روغن گیاهی بر اضطراب و افسردگی از آن استفاده می کنند، اما یکی دیگر از ویژگی های روغن کندر (Frankincense) این است که می تواند به شما در بهتر خوابیدن کمک کند. روغن کندر به کاهش میزان هورمون استرس در بدن کمک کرده و ذهن را از افکار منفی خالی می کند، و از آنجا که باعث افزایش انرژی بدن در هنگام خواب نمی شود، به داشتن خوابی راحت و بی دغدغه کمک خواهد کرد.

نحوه استفاده:

چند قطره از روغن کندر و روغن ترنج را در دستان خود با هم خوب مخلوط کرده، و آنها را خوب به هم بمالید، و سپس عطر متساعد شده از آن را استنشاق کنید. این کار به جلوگیری از بی خوابی کمک می کند. علاوه بر این، شما می توانید ۲-۳ قطره از آن را بر روی بالش خود بریزید.

روغن های گیاهی دارای ترکیبات فعال و مواد شیمیایی هستند که می توانند با برخی داروها واکنش های منفی را در بدن به وجود آورده و سلامتی شما را مختل سازند.

به عنوان مثال این روغن ها می توانند، باعث تحریک پوست، ایجاد اختلال در معده، کاهش شدید فشار خون یا احساس خستگی یا رخوت شوند. هر یک از این روغن ها می توانند چنین ریسکی را در پی داشته باشند.

بنابراین قبل از اضافه کردن این روغن های گیاهی، تحقیقات بیشتری را در مورد هر یک از آنها انجام دهید. علاوه بر این، قبل از استفاده از این روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی، همیشه باید ریسک های آن ها را مد نظر قرار دهید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا