پزشکی و سلامت

آیا بی خوابی ریسک حمله قلبی را افزایش می‌دهد

بی‌خوابی و افزایش خطر حمله قلبی | طبق نتایج حاصل از تحقیقات، افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند 69% بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

افرادی که در طول شبانه‌روز 5 ساعت یا کمتر می‌خوابند، افرادی که مشکل بی‌خوابی یا دیابت دارند، نسبت به دیگران دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

خواب باعث تنظیم قند خون، فشار خون و کمک به کاهش وزن می‌شود، از همین رو به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

بی‌خوابی یک عارضه‌ی شایع است که بین هر 3 بزرگسال در آمریکا 1 نفر مبتلا به این مشکل است. بی‌خوابی منجر به ایجاد مشکلات مختلفی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشار خون بالا، چاقی و افسردگی می‌شود.

بی‌خوابی و افزایش خطر حمله قلبی
بی‌خوابی و افزایش خطر حمله قلبی

نتایج حاصل از تحقیقات در خصوص بی خوابی و حمله قلبی

طی یک تحقیق، 1184256 بزرگسال (43 درصد زن) مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی آنها 52 سال بود و 13 درصد (153881) این افراد مبتلا به بی‌خوابی بودند. افرادی که مشکل بی‌خوابی داشتند دارای این علائم بودند: مشکل به خواب رفتن، مشکل خواب ماندن یا زود بیدار شدن.

لازم به ذکر است که از بین افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، 96 درصد سابقه حمله قلبی نداشتند. 2406 بیمار مبتلا به بی‌خوابی و 12398 از افرادی که مشکل بی‌خوابی نداشتند دچار حمله قلبی شدند.

نتایج حاکی از آن بود که صرف نظر از سن، جنس، مدت زمان پیگیری و بیماری‌های رایج (از جمله دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول) ارتباط مستقیمی بین بی‌خوابی و حمله قلبی وجود دارد.

افرادی که در طول شبانه‌روزی 5 ساعت یا کمتر می‌خوابند نسبت به افرادی که 6، 7، یا هشت ساعت می‌خواند 1.38 و 1.56 برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

درمان بی خوابی با روغن های گیاهی

خواب و سلامت قلب

ارتباط معناداری بین سلامت قلب و خواب وجود دارد. کیفیت خواب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گاهی ممکن است مدت زمان زیادی خواب باشیم اما کیفیت خوابمان بسیار پایین باشد و خواب تکه تکه بوده و عمیق نباشد.

تحقیقات نشان داده افرادی که الگوای خواب نامنظم دارند بیشتر در معرض خطر تصلب شرایین قرار دارند و افرادی که در طول روز مدام خواب‌آلود هستند بیشتر در معرض حوادث قلبی عروقی می‌باشند.

به گفته متخصصین قلب، خواب برای کمک به ترمیم سلول‌های بدن خیلی حیاتی و مهم است. بدن برای بهبودی حداقل به 7 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد.

بعلاوه خوابیدن به مدیریت فشار خون، قند خون و حفظ وزن کمک کرده و از این‌رو برای سلامت قلب ضروری‌ست.

با داشتن خواب کافی و با کیفیت و در نتیجه کنترل موارد ذکر شده، از خطر ایجاد عارضه‌های قلبی عروقی جلوگیری کنید.

کمبود خواب ناشی از بی‌خوابی بدن را تحت فشار و استرس قرار داده و منجر به ترشح کورتیزول می‌شود که باعث تسریع تصلب شرایین می‌شود.

افزایش خطر حمله قلبی بر اثر بی خوابی
افزایش خطر حمله قلبی بر اثر بی خوابی

چگونه شب خوب بخوابیم؟

  • درون اتاق خواب نباید دمای زیاد یا کم، نور و صداهای آزاردهنده باشد
  • یک ساعت قبل از خواب تلویزیون تماشا نکنید.
  • در زمان نزدیک خواب شام سنگین نخورید.
  • قبل از خواب کافئین مصرف نکنید

به گفته متخصصین باید زمان و فضای مناسبی برای خواب داشته باشید.

زمانی که آماده‌ی خواب می‌شویم، ذهن و بدن نیز باید آماده باشند. درواقع برای آماده خواب شدن باید از صفحه نمایش گوشی و تلویزیون و پرخوری دوری کنید.

نباید مدت زمان زیادی را در رختخواب بیدار بمانید.

در صورتی که خوابتان نمی‌برد، باید از رختخواب بیرون بیایید و فقط در صورتی که خوابتان گرفت باز به رختخواب برگردید.

اصلی‌ترین علت بی‌خوابی تقلای زیاد فرد برای خوابیدن است و بی‌خواب به قدری باعث استرس می‌شود که این استرس ناشی از نخوابیدن بدتر باعث بی‌خوابی می‌شود.

خلاصه و جمع بندی

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، افرادی که بی‌خوابی دارند 69 درصد بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دارند.

نتایج حاکی از وجود ارتباطی مستقیم بین بی‌خوابی و خطر حمله قلبی می‌باشد. بیمارانی که در طول روز پنج ساعت یا کمتر می‌خوابیدند، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار داشتند. خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به دیابت و بی‌خوابی دو برابر است.

خواب خوب و باکیفیت برای سلامت کلی، به خصوص سلامت قلب و عروق بسیار اهمیت دارد. از دیگر فواید خواب تثبیت قند خون، تنظیم فشار خون و حفظ وزن سالم است که همگی از مواردی هستند که باعث کمک به سلامت قلب می‌شوند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا