بحث هفته

فواید بادی ریتم برای بدن

موسیقی خاص و انجام حرکاتی شبیه به رقص موجب شده بادی ریتم (زومبا) بیش از یک کلاس ورزشی، شبیه به یک کلاس رقص باشد. البته همین امر موجب شده تا بادی ریتم تا این حد معروف و محبوب بشود. کلاس ورزشی بادی ریتم که از رقص‌های لاتین الهام گرفته شده، یکی از معروف‌ترین کلاس‌های ورزشی در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. با ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا بادی ریتم را بهتر بشناسید.

بادی ریتم چیست؟

کلاس بادی ریتم از کلاس‌های مفرح و پرانرژی است. برای ورود به کلاس بادی ریتم نیازی نیست که در رقصیدن ماهر باشید. بیشتر تأکید کلاس‌های بادی ریتم به تحرک با موسیقی و داشتن لحظاتی خوش است.

انواع مختلفی از کلاس بادی ریتم وجود دارد. ازجمله‌ٔ آنها می‌توان به بادی ریتم آبی و بادی ریتم قدرتی اشاره کرد. در بادی ریتم قدرتی از وزنه‌هایی برای افزایش کالری‌سوزی و انجام حرکات قدرتی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که حتی کلاس‌های بادی ریتم مخصوص کودکان نیز وجود دارد.

حرکات یک ساعته‌ی کلاس می‌تواند موجب سوزاندن نزدیک به ۳۶۹ کالری انرژی بشود که این مقدار از ورزش‌های بسیاری بیشتر است. تمرینات و حرکات هوازی بادی ریتم می‌توانند به چربی سوزی، تقویت عضلات مرکزی (عضلاتی که در کمر، لگن، باسن، شکم و پهلو ها قرار گرفته‌اند) و افزایش انعطاف‌پذیری کمک کنند.

بادی ریتم از دسته تمرینات اینتروال (ترکیبی از تمرینات سرعتی پرشدت با زمان‌های کوتاه استراحت) است. شدت حرکات این کلاس متفاوت است. بعضی حرکات آن پرشدت و برخی کم‌شدت هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا ضربان قلب را بالا ببرند و استقامت دستگاه قلبی-عروقی فرد را افزایش دهند.
بادی ریتم چه نقاطی از بدن را تقویت می‌کند

عضلات مرکزی: بسیاری از حرکات رایج رقص می‌توانند به تقویت عضلات باسن و سایر عضلات مرکزی فرد کمک بکنند.

بازوها: کلاس‌های سنتی بادی ریتم به تقویت عضلات بازوها کمکی نمی‌کنند، اما کلاس‌های بادی ریتم قدرتی که در آن از وزنه استفاده می‌شود، می‌توانند به تقویت عضلات بازو کمک کنند.

پاها: جست‌وخیز و حرکات کلاس بادی ریتم می‌توانند به تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ کمک کنند.

ماهیچه‌ٔ سرینی بزرگ: این ماهیچه‌ها در قسمت باسن قرار دارند. حرکات کلاس بادی ریتم می‌توانند به تقویت این ماهیچه‌ها کمک کنند.

پشت: تمرینات بادی ریتم تمرکزی بر عضلات پشت‌تان ندارند و نمی‌توانند تأثیر چندانی در تقویت آنها داشته باشند.
نوع حرکات کلاس بادی ریتم

حرکات بادی ریتم می‌توانند انعطاف‌پذیری‌ را افزایش دهند. همچنین این حرکات هوازی بوده و با انجام آنها از فواید تمرینات هوازی برخوردار می‌شوید. کلاس‌های سنتی بادی ریتم می‌توانند عضلات مرکزی‌ را تقویت کنند. ولی کلاس بادی ریتم قدرتی علاوه‌بر عضلات مرکزی می‌توانند عضلات بازو، پا و ماهیچه‌ٔ سرینی بزرگ را نیز تقویت کنند.

برای شروع این کلاس نیازی به مهارت در رقصیدن ندارید. تقریبا با هر سطح از آمادگی جسمانی می‌توانید کلاس‌های بادی ریتم را شروع کنید. می‌توانید برای انجام این تمرینات در کلاس‌های مخصوص بادی ریتم ثبت‌نام کنید. همچنین می‌توانید ویدئو‌های آموزشی آن را ببینید و خودتان در خانه نیز تمرینات را انجام بدهید.

اگر مدت‌هاست بی‌تحرک بوده‌اید، دارو مصرف می‌کنید یا بیماری خاصی دارید، برای اطمینان بیشتر قبل از شروع کلاس با پزشک مشورت کنید. همچنین قبل از شروع کلاس درباره‌ٔ میزان آمادگی بدنی‌تان و یا بیماری‌هایی که دارید، با مربی‌تان صحبت کنید.
آیا در صورت داشتن بیماری‌ها، باز هم بادی ریتم مفید است؟

اگر قبل از بارداری نیز تمرینات بادی ریتم را انجام می‌دادید، معمولا بارداری مشکلی در ادامه‌ٔ تمرینات‌تان ایجاد نمی‌کند. اما بهتر است اول با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین برای حفظ سلامت جنین بهتر است تغییراتی در برخی حرکات ایجاد کنید.

اگر از کمردرد، زانودرد یا التهاب مفصل رنج می‌برید، از انجام حرکات سنگین بادی ریتم خودداری کنید. یهتر است تمریناتی انجام بدهید که بر مفاصل فشار زیادی وارد نکنند.

اگر دارای معلولیت یا محدودیت جسمی هستید، کلاس‌های مخصوص بادی ریتم با ویلچیر گزینه‌ٔ خوبی محسوب می‌شوند. این کلاس‌ها خوب، سبک و مفرح هستند.

اگر به دیابت مبتلا هستید، بادی ریتم راه خوبی برای کاهش وزن و عضله‌سازی محسوب می‌شود. با افزایش مصرف انرژی، سطح قند خون‌ پایین می‌آید. درصورتی‌که می‌خواهید کلاس بادی ریتم را شروع کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت بکنید تا ببینید روند درمان دیابت‌تان نیاز به تغییر دارد یا خیر.

بادی ریتم علاوه‌بر کاهش وزن، خطر بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد. بادی ریتم موجب کاهش فشار خون، کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، ممکن است پزشک‌تان به‌جای کلاس بادی ریتم، تمرینات دیگری را برای کمک به سلامت قلب و تناسب اندام به شما پیشنهاد کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

میلاد فروحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا