چرا و چگونه

اهمیت خواب کافی برای بدن

اهمیت خواب

چطور می‌توانیم شب‌ها خوب بخوابیم؟ فکر می‌کنید وقتی خواب هستید بدن در حالت بی‌تحرکی قرار دارد؟ اینطور نیست، زمانی که چشم‌هایمان بسته و در خواب هستیم مغز فرصتی برای تقویت یادگیری و حافظه دارد و روز بعد ما توانایی عملکرد بهتری خواهیم داشت. زمانی که خواب کافی بدن تامین شده باشد فرد کمتر در معرض پرخوری و هوس خوردن خوراکی‌های ناسالم و هله هوله قرار دارد و در نتیجه انتخاب‌های غذایی سالم‌تری خواهد داشت.

قطعا تا به حال دچار بی‌خوابی و یا کم‌خوابی شده‌اید و در نتیجه با مشکلاتی از جمله ناتوانی در تمرکز، پاسخ‌های آهسته، تصمیم‌گیری‌های بی‌فکر و عجولانه و حتی زودرنجی مواجه شده‌اید. حتی بی‌خوابی باعث سیاهی زیر چشم نیز می‌شود.

شاید فکر کنید استراحت و خواب در آخر هفته، کمبود خواب در طول هفته را جبران خواهد کرد، اما با دو روز استراحت نمی‌توانید عملکرد ضعیف در طول هفته را جبران کنید.

شب‌ها خوب بخوابیم

خواب خوب چگونه است؟

کمیت و کیفیت خواب تاثیر زیادی بر داشتن انرژی هنگام بیدار شدن یا کسل بودن بعد از خواب دارد.

بایدها:

روزانه باید حداقل 7 ساعت بخوابید

هر کسی بسته به سن و سالش نیاز به مدت مشخصی خواب در طول شبانه‌روز دارد. افراد بالای 18 سال باید حداقل 7 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

برای تقویت انرژی بدنتان در طول روز یک چرت کوتاه بزنید.

یک چرت کوتاه میان روزی (بین 10 تا 20 دقیقه) در بعد از ظهر باعث تقویت سطح انرژی و بهبود عملکرد در طول روز می‌شود. در زمان مناسب چرت بزنید، چون اگر نزدیک به ساعت خواب شبانه‌تان چرت بزنید ممکن است در خواب شب دچار اختلال شوید.

فعالیت داشته باشید

ورزش و فعالیت داشتن می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و داشتن خوابی بهتر کمک کند.

عضلاتتان را آرام کنید

برای داشتن خواب آرام و راحت باید تنش عضلات و بدن‌تان را کاهش دهید.


بیشتر بخوانید: تاثیر بی‌خوابی و کم خوابی بر سلامت


از یک روتین مشخص برای خواب پیروی کنید

ذهنتان را آرام کنید و از مشغله‌های روزانه دور شوید. کتاب بخوانید، دوش آب گرم بگیرید و یا موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید. اگر که یک روتین مشخص برای خواب‌تان داشته باشید بدن عادت می‌کند که هر روز در یک زمان مشخص باید به خواب برود.

به موزیک آرامش‌بخش گوش دهید

موسیقی آرامش‌بخش به آرام و ریلکس شدن ذهن و بدن کمک زیادی می‌کند.

هنگام استفاده از گوشی قبل از خواب حتما موبایلتان را روی نور مخصوص شب قرار دهید (فیلتر نور آبی رنگ)
معمولا نور آبی ساطع شده از گوشی و دستگاه‌های دیجیتال باعث اختلال در ترشح هورمون‌های خواب‌آور می‌شود؛ از این‌رو با قرار دادن دستگاه در حالت شب و فیلتر نور آبی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

محیطی که قرار است در آن بخوابید باید آرام باشد

با خاموش کردن چراغ‌ها نور اتاق را کم یا به کل حذف کنید، از پرده یا چشم‌بند برای جلوگیری از تابش نورهای خارجی استفاده کنید.

اگر صدا شما را آزار می‌دهد و برای خوابیدن دچرا مشکل می‌شوید می‌توانید از گوش‌گیر استفاده کنید.

وسایل الکترونیکی قبل از خواب

نبایدها

30 دقیقه قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید

وسایل الکترونیکی از جمله گوشی همراه باعث تحریک ذهن و ایجاد اختلال در روند خوابیدن می‌شوند. به همین دلیل 30 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب دیگر از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.

گرسنه نخوابید و قبل از خواب پرخوری نکنید

وقتی گرسنه‌اید و شکم‌تان غار و غور می‌کند قطعا نمی‌توانید خوب بخوابید. چند ساعت قبل از خوابیدن غذا بخورید، و یا قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر بنوشید. اما اصلا پرخوری نکنید، چرا که ممکن است اذیت شوید و اصلا نتوانید بخوابید. می‌توانید برای سیر شدن تنقلات سالم و سبک مثل ماست کم چرب، یک فنجان شیر، یا یک وعده میوه میل کنید.

شبها کافئین مصرف نکنید

قهوه یک ماده‌ی محرک است و باعث بیداری می‌شود، به همین دلیل باید صبح‌ها مصرف شود نه شب‌ها.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا