پزشکی و سلامت

آفت دهان و درمان‌های خانگی

زخم دهان

آفت دهان، زخم‌هایی دردناک در دهان است. دلایل آفت دهان ممکن است خوردن مایعات داغ که باعث سوختگی بافت دهان می‌شود، خوردن غذاهای ترش، رژیم غذایی ناسالم، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، ژنتیک و یا زخم‌هایی کوچک حاصل از مسواک یا خلال دندان باشد. اگر والدین شما سابقه‌ی ابتلا به آفت دهان داشته باشند، احتمال ابتلای شما نیز بیشتر است. اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) هستید و برای آن دراوی خاصی استفاده می‌کنید، با احتمال بیشتری به آفت دهان مبتلا می‌شوید. البته راه درمان آفت بسیار آسان و ارزان است.

درمان‌های خانگی آفت دهان

1. یک چای کیسه‌ای مرطوب را بر روی زخم آفت قراردهید و چنددقیقه نگه دارید. اسید تانیک موجود در چای، درد زخم را تسکین می‌دهد.

2. یک قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) را با یک لیوان آب رقیق کنید و مانند دهان شویه استفاده کنید. ترکیب آب اکسیژنه با آب، دهان شویه‌ای است که زخم‌های آفت را ضدعفونی و بهبود آن را تسهیل می‌کند. این کار را چندبار در روز انجام دهید، اما دقت کنید که دهان شویه را قورت ندهید.

3. یک قاشق چایخوری منیزیم هیدروکساید (شیر منیزیم) را به مدت چند دقیقه در دهان نگه دارید، طوری که به زخم‌های آفت برسد. این ماده روی زخم‌ها را می‌پوشاند واز عفونت آنها پیشگیری می‌کند. نشانه عفونت آفت، حلقه‌ی ‌قرمز دور زخم و سفید یا خاکستری شدن داخل آن است. اگر زخم‌های آفت عفونی شدند برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

4. مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید طوری که حالت خمیری پیدا کند و آن را روی زخم‌های آفت قرار دهید. یا یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری آب اکسیژنه مخلوط کنید و بعنوان دهان شویه چند بار در روز استفاده کنید. اگر این مخلوط خیلی غلیظ و قوی است با آب آن را رقیق کنید.

 گروه ترجمه پارسی طب

به نقل از eHow

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا