بانوانپزشکی

از هر هشت زن، یکنفر سرطان سینه

از هر هشت زن ،یکنفر با سرطان سینه مواجه می شود

سلولهای ایمنی می توانند از دشمن به دوست بدل شوند

از هر هشت زن در انگلستان و ایالات متحده، در بعضی از مراحل زندگی، سرطان پستان بروز خواهد کرد.

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز معتقدند سلول های ایمنی می توانند از دشمن به دوست در مبارزه با این بیماری تبدیل شوند. تحقیقات نشان می دهد که سلول های سرطانی پستان ممکن است برای درمان تومورها دستکاری شود.

سلولهای سرطانی پستان با حمله به بافتهای سالم اطراف بدن تا رسیدن به جریان خون گسترش می یابند که این امر به آنها امکان می دهد تومورهای ثانویه در جای دیگری تشکیل دهند.

سلول های NK معمولاً بافت بدخیم را از بین می برند. دانشمندان کشف کردند، با این حال آنها می توانند توسط سلولهای سرطانی پستان دوباره برنامه ریزی شوند تا شیوع آن ها تسهیل شود.

به گفته این تیم، جلوگیری از این امر ممکن است از متاستاز شدن سرطان پستان، که عامل اصلی مرگ در بین بیماران است، جلوگیری کند.

از هر هشت زن، یکنفر سرطان سینه
سرطان پستان

بیشتر بخوانید : سرطان سینه،شایع ترین دلیل مرگ زنان ایرانی

پروفسور اندرو اودالد.میگوید: با این حال، ما کاملاً نمی فهمیم که چگونه سلولهای سرطانی پستان از سرکوب سیستم ایمنی بدن واسطه سلولهای NK در طی انتقال آنها از طریق گردش خون و بذر اولیه اندامهای دوردست فرار می کنند.”

سلول های بدخیم در ابتدا با شروع سلول های دیگر در معرض سلولهای NK قرار می گیرند، اما به سرعت رفتار پاسخ ایمنی بدن را تغییر می دهند.

دانشمندان از طریق متاستاز، فرایند سلولهای سرطانی را از جایی که در ابتدا شروع شده بودند، آزمایش و یک سری آزمایشات برروی موشها انجام دادند.

نتایج، در ژورنال بیولوژی سلول منتشر شد و نشان داد سلولهای ایمنی توانایی محدود کردن رشد سلول های  بدخیم را پس از مواجهه با تومور از دست داده اند.

سلولهای ایمنی در معرض تومورها، دچار تغییرات چشمگیر از جمله روشن و خاموش شدن هزاران ژن و پروتئین های مختلف گیرنده روی سطح آنها می شوند.

دانشمندان دریافتند که آنتی بادی ها (پروتئین های ضد ایمنی) که دو گیرنده کلیدی را روی سطح سلول های NK به نام های TIGIT و KLRG1 هدف قرار می دهند، مانع از پاسخ ایمنی به سلول های سرطانی پستان می شوند که تومورهای جدیدی را به وجود می آورند.

سرطان پستان

داروهای تأیید شده توسط FDA ایالات متحده دیتابین و آزاسیتیدین اثرات مشابهی داشتند. تصور می شود این امر باعث می شود كه با مهار آنزیم هایی به نام DNA متیل ترانسفراز، از تغییرات در مقیاس بزرگ در فعالیت ژن جلوگیری كنند.

بیشتر بخوانید : روش های درمان سرطان سینه

دکتر اسحاق چان می گوید: “اثرات هم افزایی مهار کننده های DNA متیل ترانسفراز با آنتی بادی های گیرنده مسدود کننده، استراتژی بالینی مناسبی را برای فعال سازی مجدد سلول های ایمنی در معرض تومور برای هدف قرار دادن و از بین بردن متاستازهای سرطان پستان ارائه می کند.”

ترجمه ار الهام شهیدان -یاهو لایف

گروه مترجمین زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا