روانشناسی کودک و نوجوان

چرا باید با کودکان به سینما برویم؟

مطمئناً برای والدین بهتر و ارزان‌تر است که صبر کنید تا همه فیلم‌های جدید را در فیلیمو یا فیلم‌نت ببینند، اما رفتن دسته‌جمعی به سینما یکی از بهترین راه‌های تعامل با کودکان و در کنار آنها بودن است.

مشاوران کودک معمولاً سن ۵ سال را برای آغاز سینما رفتن با کودکان مناسب می‌دانند. سن سینما رفتن بستگی به نوع فیلم سینمایی یا انیمیشن و سایر شرایط سینما هم دارد.

نکته مهم این است که کودکان به دلایل مختلف نباید همراه با خانواده برای دیدن فیلم بزرگسال به سینما بروند. موضوع فیلم بزرگسالان برای کودکان جذابیت ندارد یا گاهی برای روحیه آنها آسیب‌ دارد.

اگر اولین‌بار است که فرزندتان به سینما می‌رود، حتماً قبل از ورود به سینما درباره اینکه سینما چگونه جایی است و چه قوانینی دارد برای او توضیح بدهید. به‌خصوص اگر کودک از تاریکی می‌ترسد.

بهتر است قبل از ورود به سالن سینما، به کودک زمان کافی برای خرید پاپ‌کورن و تنقلات و پیداکردن صندلی خودش از روی بلیت بدهید.

کودکان ممکن است در طول فیلم نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشند که آرامش دیگران را به هم می‌زند پس قبل از شروع فیلم آنها را به سرویس بهداشتی ببرید.

در این مقاله با زندگی سالم همراه شوید تا مزایای سینما بردن کودکان و نکاتی درباره رعایت‌کردن در سینما را برای شما بگوییم.

تماشای فیلم با کودکان در سینما

ایجاد آگاهی در کودکان

دیدن فیلم و تلویزیون یکی از ابزارهای مؤثر در آموزش، شناخت بیشتر و ایجاد آگاهی در کودکان است. سینما به آن‌ها امکان می‌دهد تا اطلاعاتی درباره خود، هم‌سن و سالانشان، خانواده، زندگی و آداب اجتماعی، جنسیت، شغل‌های مختلف و… را بیاموزند.

مهارت‌های زندگی

تماشای فیلم به‌صورت دسته‌جمعی می‌تواند مهارت‌های اولیه تعامل و درک زندگی در کودکان را تقویت کند و حتی به کنترل خشونت بعد از تماشای محتوای رسانه‌ای کمک کند. به‌عنوان‌مثال، با دیدن فیلم‌ها، کودکان می‌توانند مفاهیم پیچیده‌تر را بهتر درک کنند.

 تعامل با دیگران

تماشای فیلم روی یک صفحه‌نمایش بزرگ، وجود تعدادی زیاد کودک در سینما، خنده‌ها و واکنش‌های هماهنگ تماشاگران، دست‌زدن و خندیدن دسته‌جمعی، همگی از جذابیت‌های سینما برای کودکان هستند. اگر فضای سینما و نوع فیلم را درست انتخاب کنید، کودک از سن کم برای رفتن به سینما مشتاق خواهد شد و این یک مزیت فرهنگی اجتماعی مفید است.

 نحوه انتخاب محتوا

انتخاب محتوای مناسب برای کودکان بسیار مهم است. در برنامه‌های سالن‌های سینما جست‌وجو کنید و ژانر فیلم‌هایی را انتخاب کنید که فضایی آرام یا طنز دارند. فیلم‌های دارای ارزش آموزشی، نکات مثبتی را به بیننده منتقل می‌کنند. همچنین، فیلم‌های الهام‌بخش یا دارای طنز و سرگرمی نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شادکردن کودکان باشند.

فیلمی را انتخاب کنید که شدت صدا و احتمال دیالوگ‌های خشن و انفجارهای کمتری داشته باشد. طبق اعلام آکادمی اطفال آمریکا، سطح نویز بالای بیش از ۶۰ دسی‌بل برای کودکان مناسب نیست.

به‌طورکلی، تماشای فیلم همراه با کودکان می‌تواند تجربه‌ای مفرح و آموزنده باشد، اما باید به انتخاب محتوا و مدت‌زمان تماشای آن توجه داشته باشیم. بهتر است که والدین نظارت بالایی بر انتخاب نوع فیلم‌ها در سینما داشته باشند تا از محتواهای مناسب فیلم برای آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

مژگان خانی،مشاور

منبع
زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا