پزشکی و سلامت

روش های مختلف استفاده از گیاهان دارویی

انواع روش های استفاده از گیاهان دارویی : گیاهان را با شناخت از مزایای سلامتی آن می توان به روش های مختلف استفاده کرد. دانستن چگونگی استفاده یا تهیه گیاهان و دوز مصرفی گیاهان دارویی برای اطمینان از استفاده ایمن و موثر آن بسیار حیاتی است.

یکی از محبوب ترین روش های مصرف گیاهان به شکل چای و دمنوش است. چای های گیاهی به راحتی در سوپرمارکت های بزرگ یا فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری می شوند، اما شما می توانید خیلی راحت جوشانده تهیه کنید. اغلب اوقات، بسیاری از مواد لازم برای تهیه چای را می توان در باغچه خانه خود یافت. می توانید ترکیباتی را که استفاده می کنید متناسب با نیازهای خاص خود تنظیم کنید.

تهیه چای گیاهی شامل کاشت گیاهان در آب در گلدان و صاف کردن مایعی است که پس از دم کردن آن می نوشید. مزیت مصرف گیاهان به این روش این است که به سرعت جذب بدن می شوند ، بنابراین نتایج ستفاده از گیاهان فوری باشد. گاهی نیز ممکن است لازم باشد چای را چندین بار در روز و در طی یک دوره زمانی مصرف کنید تا متوجه نتایج طولانی مدت شوید.

باوچود سهولت و کارایی دمنوش های گیاهی، آنها اغلب دارای طعم قوی و بوی نامطبوع هستند که ممکن است برای برخی از افراد دوست داشتنی نباشد.

دوز مصرفی گیاهان دارویی
دوز مصرفی گیاهان دارویی

کپسول و قرص

اگر چای های گیاهی را ناخوشایند می دانید، ممکن است ترجیح دهید داروهای گیاهی را به صورت کپسول یا قرص مصرف کنید. قرص های گیاهی حاوی گیاهان ریز آسیاب شده، از قرن 12 در طب چینی استفاده می شده است.

از کپسول های گیاهی می توان برای بسیاری از بیماری ها استفاده کرد و به ویژه برای تسکین علائم سرماخوردگی، آنفولانزا یا سوهاضمه مناسب هستند. از آنجا که می توان آنها را با خیال راحت در مدت زمان طولانی با تجویز پزشک مصرف کرد، قرص های گیاهی نیز اغلب برای بیماری های مزمن استفاده می شوند.

تنتور

وقتی اجزای فعال گیاهان استخراج و با آب مخلوط شوند، این به عنوان ایجاد تنتور شناخته می شود. مصرف گیاهان به عنوان تنتور در بین بسیاری از افرادی که داروهای طبیعی را ترجیح می دهند محبوبیت زیادی دارد، اما از آنجا که این ماده به شکل بسیار غلیظی است، فقط مقدار کمی از آن مورد نیاز است. دانستن اینکه چه مقدار مصرف بی خطر است امری حیاتی است.

فایده تنتورها این است که در یک بطری مفید عرضه می شوند و استفاده از آنها را بسیار راحت می کند. از آنجا که در روز فقط به چند قطره از عصاره گیاهان نیاز دارید ، مقدار کمی می تواند کمک زیادی کند.

پودر

بسیاری از فرهنگ های سنتی ترجیح می دهند گیاهان را به عنوان پودر خام مصرف كنند، كه در اصل گیاهانی هستند كه آسیاب شده اند. هیچ فرآیند دیگری مانند استخراج یا تبخیر درگیر نمی شود، بنابراین از مصرف گیاه کامل بهره مند می شوید.

پودرهای گیاهی باید تا حد ممکن تازه باشند و بالای شش ماه استفاده نشود. این ممکن است مدت زمان ذخیره آنها را محدود کند. با این حال پودرها مقرون به صرفه هستند و تصور می شود که این پودرها به ویژه برای درمان اختلالات گوارشی مفید هستند.

لوسیون  

داروهای موضعی حاوی گیاهان معمولاً به عنوان لوسیون، کرم یا محلول نمک روی پوست قرار می گیرند. این مواد به ویژه برای آرام کردن پوست ملتهب یا کاهش عضلات دردناک مناسب هستند. به عنوان مثال گل همیشه بهار برای کمک به بهبود زخم ها استفاده می شود، گیاه آرنیکا نیز که به عنوان کرم استفاده می شود، برای بهبود کبودی شناخته شده است.

کرم های گیاهی به راحتی برای خرید در دسترس هستند، اما مهم است که شما یک مارک با کیفیت خوب را انتخاب کنید که حاوی مقدار مناسب مواد فعال باشد. برخی از محصولات بی کیفیت ممکن است شامل مجموعه ای از مواد اضافی و مقدار کمی از محصول گیاهی واقعی باشد. تهیه لوسیون و نمک گیاهی به راحتی در خانه انجام نمی شود، بنابراین خرید آنها از یک فروشگاه معتبر بهداشتی یا گیاهان دارویی توصیه می شود.

شستشو، کمپرس و ضماد

گیاهانی که دم کرده یا جوشانده شده اند را می توان به عنوان شستشو روی پوست قرار داد. آنها را می توان به طور مستقیم در منطقه خاص آسیب دیده از بدن استفاده کرد و یا به عنوان حمام گرم برای کل بدن اضافه کرد.

برای تزریق غلیظ تر، می توان از کمپرس استفاده کرد. کمپرس شامل خیساندن پارچه در محلول تزریق گیاهی و قرار دادن آن روی قسمت آسیب دیده بدن است. کمپرس برای بهبود زخم ها یا جوش های پوستی مفید است.

مانند یک کمپرس، یک ضماد از کل گیاه تهیه می شود و برای تسکین پوست تحریک شده یا ملتهب یک ماده مرطوب کننده مانند عسل یا سفیده تخم مرغ با گیاهان مخلوط شده و روی پارچه پخش می شود و سپس برای مدت چند ساعت روی ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد.

گیاهان دارویی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا