تی وی آنلاین زندگی سالم

چگونه گیاهان دارویی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم ؟ (ویدئو)

تشخیص گیاهان دارویی اصل

در این مصاحبه که توسط خبرنگار روزنامه نسل فردا تهیه شده است شما را با نحوه تشخیص گیاهان دارویی اصلی از گیاهان دارویی تقلبی آشنا خواهیم کرد. بخش اول این مصاحبه را با هم ببینیم.

با توجه به گرایش روز افزون مردم به طب سنتی ایران و توسعه طب و داروسازی سنتی، توجه به شناخت دقیق و تشخیص گیاهان دارویی مورد مصرف، الزامی است.

نمونه های تقلبی به جای نمونه اصلی

چرا که در برخی عطاری‌ها بعضی مواقع گونه‌های دیگر گیاهی و حتی نمونه های تقلبی را به جای نمونه اصلی ارائه می‌کنند بنابراین برای بهره مندی از اثرات درمانی این گیاهان لازم است که گیاهان دارویی عرضه شده در بازار دارویی توسط کارشناسان به درستی شناسایی و استاندارد شوند و با بسته بندی و کیفیت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

برخی از گیاهان پر مصرف به دلیل اینکه قیمت بالایی دارد اکثرا مورد سودجویی افراد قرار می‌گیرد و ممکن است که یک گیاه ارزان قیمت با همان رنگ به جای گیاه دارویی اصلی به مشتری داده شود که خود این مسئله بسیار مشکل آفرین است چرا که خواص گیاهان با هم تفاوت دارد.

برخی گیاهان دارویی از لحاظ رنگ و شکل دارویی بسیار به هم شبیه هستند و خود این موضوع موجب می‌شود که اشتباه رخ دهد و این اشتباه برای کسانی رخ می‌دهد که کم تجربه هستند.

امروزه صنعت گیاهان دارویی بسیار سودآور و کارآفرین است و همین امر موجب می‌شود که سودجویی در آن بیشتر شود. برای تهیه گیاهان دارویی به عطاری‌های معتبر مراجعه کرده و تجربه بالای عطار خود نشان از اعتبار عطاری وی است.

عوارض جانبی گیاهان دارویی

برخی داروهای گیاهی دارای عوارض جانبی هستند و در صورت آشنا نبودن به میزان تجویز آنها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به بیماران وارد کند. در طب سنتی مزاج گیاه از نظر کیفیات چهار گانه (گرمی ، سردی ، خشکی و تری) و درجه آنها متفاوت بوده و با در نظر گرفتن شرایط بیمار تجویز می‌شود.

طب سنتی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا