گیاهان دارویی

خواص شیرین بیان چیست ؟

خواص شیرین بیان | شیرین بیان درکنار کاربردهایی مانند ضد سرفه بودن و کمک به دردهای قاعدگی شامل بسیاری از ترکیبات ضد افسردگی است. این دارو به عنوان یک داروی گیاهی دارای لیست قابل توجهی از کاربردها است و برای بسیاری از بیماری ها مفید است. در این مطلب میخواهیم در خصوص خواص درمانی شیرین بیان صحبت کنیم.

صدها ماده بالقوه بهبود دهنده در شیرین بیان شناسایی شده است ، از جمله ترکیباتی به نام فلاونوئیدها و استروژن های گیاهی مختلف (فیتواستروژن ها). مهمترین ترکیب درمانی این گیاه ، گلیسیریزین (که 50 برابر شیرین تر از قند است) اثرات مفیدی بر بدن می گذارد ، شیرین بیان را به عنوان یک گیاه با ارزش برای معالجه بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. این گیاه از تجزیه هورمون های فوق کلیوی مانند کورتیزول (هورمون غده فوق کلیوی مقابله با استرس در بدن) جلوگیری می کند و باعث می شود این هورمون ها بیشتر در دسترس بدن قرار گیرند.

بیشتر بخوانید : دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان از شهرت خوبی برای بهبود زخم برخوردار است. این ماده می تواند سطح اسید معده را کاهش دهد ، سوزش معده و سو هاضمه را برطرف کند و به عنوان یک ملین ملایم عمل کند.

همچنین می تواند برای تحریک ، التهاب و اسپاسم در دستگاه گوارش استفاده شود. از طریق عملکرد مفید بر روی کبد ، جریان صفرا را افزایش می دهد و سطح کلسترول را کاهش می دهد.

خواص درمانی شیرین بیان
خواص درمانی شیرین بیان – خواص گیاه شیرین بیان

خواص درمانی گیاه شیرین بیان

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

همچنین به نظر می رسد شیرین بیان با افزایش سیستم ایمنی بدن که از حمله به ویروس ها جلوگیری می کند ، ایمنی بدن را افزایش می دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند و همچنین برخی از فیتواستروژن ها است که می تواند برخی از عملکردهای استروژن های طبیعی بدن را انجام دهد. در دوران یائسگی بسیار مفید است. همچنین به نظر می رسد اسید گلیسیریزیک رشد بسیاری از باکتری ها و ویروس هایی مانند آنقلوانزای نوع A را متوقف می کند.

درد و استرس را برطرف می کند

شیرین بیان مانند مسکن است و برای تسکین تب و تسکین دردهایی مانند سردرد مفید است. اثر ضد حساسیت آن برای تب یونجه ، رینیت آلرژیک ، ورم ملتحمه و آسم برونش بسیار مفید است. احتمالاً شیرین بیان با عملکرد خود روی غدد فوق کلیوی توانایی بهبود مقاومت در برابر استرس را دارد.می توان در زمان استرس جسمی و عاطفی ، بعد از جراحی یا دوران نقاهت یا احساس خستگی و فرسودگی به آن فکر کرد.

مشکلات تنفسی و گلودرد را کنترل می کند

شیرین بیان با کمک به شل شدن و رقیق شدن مخاط در مجاری تنفسی ، گرفتگی و سرفه را کاهش می دهد. این باعث می شود که “سرفه” کمتر بشود. شیرین بیان همچنین به کم شدن اسپاسم در بدن کمک می کند. این گیاه همچنین گلو درد را تسکین می دهد و با ویروس هایی که باعث بیماری های تنفسی و تولید بیش از حد مخاط مانند سرفه های تحریک کننده ، آسم و قفسه سینه می شوند ، مبارزه می کند.

علائم سندرم خستگی مزمن را کاهش می دهد

گلیسیریزین با افزایش فعالیت کورتیزول به افزایش انرژی ، کاهش استرس و کاهش علائم بیماری های حساس به سطح کورتیزول ، مانند سندرم خستگی مزمن کمک می کند.

مبارزه با هپاتیت

خواص شیرین بیان در همین ها خلاصه نمی شود این گیاه هم از کبد محافظت می کند و هم باعث بهبودی این اندام حیاتی می شود. خواص ضد التهابی این گیاه به آرامش التهاب کبدی مرتبط با هپاتیت کمک می کند. شیرین بیان همچنین با ویروس مسئول هپاتیت مبارزه می کند و ترکیبات ارزشمند آنتی اکسیدانی را که به حفظ سلامت کلی کبد کمک می کنند ، تأمین می کند.

مشکلات قاعدگی را درمان کنید

فیتواستروژن های موجود در شیرین بیان یک اثر استروژنی خفیف دارند و باعث می شوند این گیاه در کاهش علائم خاصی از سندرم قبل از قاعدگی مانند تحریک پذیری  ودردهای پیش از آن مفید باشد. اگرچه گلیسیریزین موجود در شیرین بیان در واقع از اثر استروژن های بدن جلوگیری می کند .

از بیماری قلبی جلوگیری کنید

مطالعات اخیر نشان داده است که با کاهش آسیب کلسترول LDL ، شیرین بیان می تواند از ایجاد پلاک های مسدود شده در شریان جلوگیری کند و به عملکرد سالم قلب کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که دوزهای متوسط ​​شیرین بیان برای نمونه (100 میلی گرم در روز) این اثر را دارند.

خواص گیاهان دارویی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا