آشپزی و آشپزخانهنوشیدنی

دمنوش شیرین ‌بیان

دمنوش شیرین ‌بیان

از زمان‌های قدیم ریشه شیرین ‌بیان برای درمان بیماری‌های مختلفی ازجمله آسم و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شما هم می‌توانید این روزها از دمنوش شیرین ‌بیان برای بهبود سیستم تنفسی در شرایط شیوع کرونا کمک بگیرید. در این مطلب روش تهیه دمنوش شیرین بیان را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

شیرین‌بیان که به فارسی مَهْک گفته می‌شود. همچنین در گویش اصفهان و طب سنتی قدیم به مجو (mej-jo) نیز شهرت دارد. گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست.

در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان، سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید.

برگ‌های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل یافته‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد. ریشه‌ها و پاجوش‌های این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است

روش تهیه دمنوش شیرین بیان
روش تهیه دمنوش شیرین بیان

روش تهیه دمنوش شیرین بیان

برای تهیه دمنوش شیرین‌بیان بهتر است که مقداری از ریشه شیرین‌بیان را داخل 240 میلی‌لیتر آب جوش بریزید و 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا دمنوش شما آماده مصرف شود. می توانید یک قاشق چای‌ خوری شیرین‌ بیان آسیاب شده را همراه یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و به مدت ده دقیقه آن را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید، سپس آن را با نبات یا عسل مخلوط کرده و میل کنید.

در مصرف شیرین بیان زیاده روی نکنید

شیرین بیان عموما به عنوان گیاه سالم و بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما هنگامی که مصرف آن زیاد یا برای مدت طولانی باشد ممکن است علائم زیر بروز کند: بی حالی و رخوت، درد عضلانی، بی‌حسی و کرخی، آریتمی قلبی، کاهش غلظت پتاسیم خون، آسیب شبکیه چشم در اثر افزایش فشارخون و در موارد نادر ادم ریه.

مصرف بی‌رویه‌ی شیرین‌بیان یا سایر فرآورده‌های آن به دلیل تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه‌ی هورمون آلدوسترون مضر است.

طب سنتی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا