روانشناسی

غلبه بر اضطراب

غلبه بر اضطراب و کنترل اضطراب و استرس گاهی اوقات می‌تواند کاری دشوار باشد. هنگام مضطرب بودن، کنترل خود را از دست می‌دهیم. بدنمان شروع می‌کند به لرزیدن، عرق می‌کنیم و آشفته می‌شویم. علت این احساس می‌تواند چیزهای زیادی باشد اما بیشتر اوقات به دلیل تمرکز ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است به دلیل عادت‌هایمان ایجاد شود اما در هر صورت امری ذهنی است. بیایید بررسی کنیم که چرا مضطرب بودن می‌تواند باعث عملکرد ضعیف ما شود و چرا اضطراب چیز خوبی است. همچنین چند نکته برای غلبه بر اضطراب عنوان می‌کنیم.

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث شود فرد مضطرب شود. این موقعیت می‌تواند هنگام سخنرانی کردن پیش آید. می‌تواند زمانی باشد که می‌خواهید از فرد جذابی دعوت به قرار کنید. حتی می‌تواند در شرایطی باشد که شما در آستانه امتحان دادن هستید. همه این موارد می‌توانند احساس اضطراب را ایجاد کنند. این اضطراب می‌تواند مانع صحبت کردن شده و باعث ایجاد حس بدی در جمع شود.

ممکن است اضطراب چیز بدی به نظر برسد اما خب این راهی است برای اینکه بفهمیم بدنمان قصد دارد چیزی به ما بفهماند. فکر می‌کنید ورزشکاران قبل از بازی مضطرب می‌شوند؟ سخنرانان حرفه‌ای که قصد دارند برای هزارمین بار روی صحنه بروند چطور؟ اضطراب نشانه‌ای در ذهن شماست که باید آماده شوید. گاهی اوقات می‌تواند با احساس هیجان نیز مخلوط شود.

کنترل اضطراب و استرس
کنترل اضطراب و استرس – غلبه بر اضطراب

برای کنترل اضطراب و استفاده از مزایای آن، باید چند کار انجام دهید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، وقتی دچار اضطراب می‌شوید، بیشتر اوقات به این معنی است که آنطور که باید و شاید آماده نیستید. بزارید یه سوال ازتون بپرسم: آیا کاری هست که بدون عرق کردن و احساس اضطراب بتوانید به راحتی انجام دهید؟ در بیشتر مواقع وقتی اولین بار است که کاری را انجام می‌دهیم، کمی احساس اضطراب خواهیم کرد اما بعد از اینکه این کار را مرتباً انجام دادیم، نسبت به آن اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم.

به عبارت دیگر، برای اینکه کمتر احساس اضطراب کنید، باید تمرین بیشتری داشته باشید. بین احساس اضطراب به دلیل عدم آمادگی و احساس اضطراب و هیجان زدگی تفاوت وجود دارد.

روی موارد مثبت و خود تمرکز کنید

کنترل اضطراب می‌تواند با تغییر تمرکز انجام شود. اگر از انجام کاری مضطرب هستید، احتمال دارد که حالات بدتر را در ذهن خود تجسم کنید. اما در اصل کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا از خود بپرسید که اگر سناریوی بدتر اتفاق بیفتد، آیا می‌توانید از پس آن برآیید. به شرم‌آورترین لحظه زندگی خود فکر کنید. شما آن را پشت سر گذاشتید و هنوز زنده هستید، نه؟ پس زندگی ادامه دارد. زمانی که بپذیرید می‌توانید از پس مشکلات بدتر برآیید، شروع به تمرکز روی موارد مثبت‌تر می‌کنید. خود را در حال انجام کار مورد علاقه‌تان تصور کنید، و تصور کنید به نتیجه دلخواه خود رسیده‌اید. بیش از 95٪ از مواقع، سناریوی بدتر هرگز تحقق نمی‌یابد، بنابراین الکی خودتان را درگیر افکار منفی نکنید.

زیاد فکر نکنید

ما اغلب به این دلیل مضطرب می‌شویم که نگران قضاوت بقیه هستیم. لازم نیست نگران این موضوع باشید زیرا به هر حال بقیه فکر زیادی درباره شما نخواهند کرد. تمرکز آنها بیشتر اوقات روی خودشان است. به قول معروف، “ما بدترین منتقد خودمان هستیم”.

اضطراب چیزی است که از طریق تمرین می‌توان با آن کنار آمد و همچنین متوجه خواهید شد که زندگی خیلی کوتاه است و نمی‌توان وقت زیادی را صرف نگرانی درباره آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند، کرد. اگر می‌خواهید کارتان را به خوبی انجام دهید، تا جایی که می‌توانید آماده باشید و تمرین کنید. پس بهترین نتایج را در ذهن خود تصور کنید. بعد از آن فقط بهترین تلاش خود را انجام دهید و حتی اگر اشتباه هم کردید نگران نباشید، مردم به هر حال فراموش خواهند کرد زیرا شما مهمترین فرد زندگی آنها نیستید.

دسترسی به منبع : Overcoming Nervousness

بیشتر بخوانید : چگونه بر استرس خود غلبه کنیم؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا