سلامت و تندرستی

ماجرای نخ های سیاه متحرک در ماسکهای جراحی چیست؟

پیگیری ویدیویی که وجود کرم در ماسک و کیت های CPR کرونا را نشان می دهد | ویدیویی که نشان می دهد “جاندار کرمی شکل نخی” در بافت و الیاف ماسک های جراحی و کیت های تست کرونا(CPR) حرکت می کند همچنان صفحه به صفحه فضای مجازی درحال جولان است. موضوعی که اگرچه برخی از پزشکان و مسئولان بهداشت و درمان کشور معتقدند به دلیل فیک بودن ارزش پرداختن ندارد. اما واقعیت این است که روشنگری و رفع ابهام آن هم در اینگونه مسائل و شرایط کنونی نه تنها فاقد ارزش نیست بلکه یک ضرورت محض به حساب می آید.

زیرا، ماسک و CPR از ادوات اجتناب ناپذیر پیشگیری و تشخیصی میدان رزم با کویید19 می باشد. زیرا، موضوع فقط به چرخاندن ویدیو ختم نمی شود و عده ای هم دراین میان تحت تاثیر آنچه دیده اند ترجیح می دهند ماسک را از شیوه های بهداشتیان حذف کنند و برخی دیگر نیز برسردوراهی زدن یا نزدن ماسک قرارمی گیرند.

زیرا، قرار نیست 80 میلیون جمعیت از دانش پزشکی و علمی برخوردار باشند تا بتوانند فیک بودن یا نبودن ماجرایی را تمیز دهند، حتی اگر سواد رسانه ایشان آنقدر بالا رفته باشد که در مواجه با چنین ویدیو و تصاویری بلافاصله از اولین منبع اطلاعاتی موثقشان اعم از خبرنگاران وفعالان بهداشتی تقاضای پیگیری نمایند.

بنابراین لازم شد که برای همیشه سفره “ماسک و کیت و کرم ها” را جمع کنیم، تا دراین باره به جامعه آنگونه که شرح وظیفه است آگاهی بخشی صورت گیرد نه آنطور که اینروزها با عباراتی چون” خودت بمال و شما نزن اجباری نیست” به پرسشگری ها پاسخ داده می شود.

براین اساس ویدیو برای تعدادی از متولیان سیستم درمان و سلامت از جمله، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارسال شد، پرسیدیم” به نظرتان آنچه تصاویر و توضیحات نشان می دهد مبنای صحیحی دارد؟”. برخی جواب دادند ” این ویدیو ارزش پرداختن ندارد”، چند نفری هم گفتند” سرمان شلوغ است، فرصتی پیش آمد چشم، بررسی می کنیم”، بعضی هم معتقد بودند” بررسی و پاسخگویی اینگونه موارد نیز وظیفه سازمان غذا و‌داروست که آزمایشگاه مرجع دارد”. اما اذهان عمومی و پیامکهایشان با این توجیهات قابل پاسخ نبود چون خیلی وقت است که باورپذیری مردم تغییرکرده است.

به سراغ تعداد دیگری از جامعه پزشکی رفتیم. اگرچه آن ها هم ابتدا زیرسوالمان بردند که چرا دنبال چنین موضوعات ساختگی هستید، با این حال  خداخیرشان بدهد وقتی اصرارکردیم که” شما دلایل غیرواقعی بودنش را توضیح بدهید تا ما هم جامعه را به طور صحیح آگاه کنیم”، دست به کار پاسخ شدند.

آرتیفکت ها با کرم و انگل اشتباه گرفته می شود

کوروش هلاکویی استاد اپیدومیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران قبل از صحبت راجع ویدیو مذکور یادآور شد: در آموزش پزشکان، پیراپزشکان و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی که در آزمایشگاه‌های پزشکی کار می‌کنند آشنا شدن و تشخیص افتراقی آرتیفکت‌ها با عوامل بیماریزا یکی از مهمترین موضوعات آموزشی است.

او سپس توضیح داد: آنچه در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی به موجودات زنده درون ماسک و سواب نسبت داده شده، در واقع آرتیفکت است. یکی از چالش‌های تشخیص‌های میکروسکوپیک در پزشکی، پدیده‌ای به نام آرتیفکت است که در زیر میکروسکوپ با عوامل بیماری‌زا چون میکروب و انگل‌ها و کرم‌ها اشتباه گرفته می‌شود. این آرتیفکت‌هایی که به چشم دیده نمی‌شوند شامل اجزا و سلول‌های محیط زیست از جمله گیاهان، پوست انسان، رشته‌ها و تار و پودهای لباس و غیره است.

هلاکویی در توضیحات بیشتر به مقاله علمی از مجله میکروب شناسی ایران اشاره کرد و گفت: دراین مقاله چهار تصویر نشان داده شده که زیر میکروسکوپ بسیار شبیه به هم هستند و به کرم می‌مانند.

در حالی که دو تصویر از این تصاویر رشته‌های گیاهی ،و دو تصویر دیگر انگل (لارو نماتود) هستند. از این نمونه‌ تصاویر شبیه به هم در زیر میکروسکوپ فراوان وجود دارد که برای تشخیص درست علاوه بر تجربه و تخصص فرد آزمایش کننده، روش‌های رنگ‌آمیزی و بیوشیمیایی و بیومولکولی به کار می‌آیند. این آرتیفکت‌ها با مجاورت با هوا و گرما سبب ایجاد پدیدۀ الکترواستاتیک می‌شود و در نتیجه سبب حرکت کاذب این اجسام می‌شود که با موجودات زنده‌ای مانند کرم‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.

وی بیان داشت: در ویدویوی مذکور که در فضای مجازی از موجود سیاه رنگی شبیه به کرم در ماسک و سواب صحبت می‌شود ماجرا همین است، یعنی همان آرتیفکت‌های محیط دور و بر ما هستند که از سالیان دور و پیش از بیماری کووید-۱۹ در همین سواب‌ها و ماسک‌ها و گان‌ها و لباس‌های استریل پزشکی در زیر میکروسکوپ نیز دیده می‌شد. این آرتیفکت‌ها سبب بیماری نمی‌شود. اگر اینگونه بود این ذرات بی‌خطر محیط زيست می‌بایست از همان زمان خلقت انسان با ورود به بدن از راه‌های مختلف از جمله  تنفس سبب بیماری‌های فراوانی می‌شدند”.

این استاد اپیدومیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: مقاله انجام شده همچنین سواب، ماسک و گان ساخت آلمان مربوط به سه سال پیش (که بیماری کووید-۱۹ شیوع نداشت) را که امروز در زیر میکروسکوپ قرار داده و عکس گرفته شده نشان می دهد. این تصاویر با تصاویری که در فضای مجازی در حال گردش است (و به موضوع کووید-۱۹ نسبت داده می‌شوند) شبیه هستند. همچنین یک لام تمیز و استریل که بر روی آن برخی نمونه های بدن جهت بررسی‌های میکروسکوپیک گذاشته می‌شود.

هلاکویی گفت:  در شرایطی که جامعۀ علمی و پزشکی جهان و کادر درمان تمام تلاش خود را تا حد جان برای کنترل این پاندمی کشنده و از هر نظر فاجعه‌بار می‌کنند،  نشر پیام‌های غیرعلمی و گمراه‌کننده جز به خطر انداختن جان و سلامت خودتان و خانواده و دوستان و مردم شهر و کشورتان ثمرۀ دیگری ندارد.

باید به جامعه تفهیم شود که هر مطلبی را باور نکنند

پرفسور مژگان صوابی اصفهانی فوق دکترای سم شناسی محیط از دانشگاه میشیگان آمریکا هم در گفتگو با ما پیرامون ویدیوی مربوطه خطاب به مردم تصریح کرد: وقتی در ویدیوهایی نظیر آنچه منتشر شده، از فرد گوینده و کارکتری که دارد راجع وجود کرم در ماسک و کیت صحبت می کند هیچ معرفی دقیق و نام و نشانی وجود ندارد و نمی دانید کجا کار می کند و درگذشته چه کارهایی انجام داده، اصلا توجه نکنید.

وی افزود: بسیار خوشحالم که درباره این ویدیو از من نظرخواهی شد و نظرم هم همان بود که خدمتتان به مردم گفتم. قطعا جامعه باید آگاه شود که نباید به هر موضوع بدون شناسنامه ای اهمیت بدهند و باورکنند.

احتمال وجود ماسک آلوده هست اما نباید هر حرف بدون منبع موثقی را پذیرفت

این محقق سم شناسی ایرانی الاصل یادآور شد: احتمال اینکه ماسکها آلوده باشد درهمه جای دنیا وجود دارد و گاهی نیز پیدا شده و جمعش کرده اند. کمااینکه درآمریکا موارد زیادی اتفاق افتاده که ماسک و حتی واکسن های آلوده وجود داشته، اما بنده به عنوان یک اصل هیچ گاه به کانال هایی مثل ویدیوی منتشره دقت نمی کنم زیرا اکثراین افراد هوچی و مغرض هستند. چون درعین حال که ادعا دارند هوادار مردم و بهداشتشان هستند اما ایده های سیاسی برای نابود کردن ایران دارند.

پرفسور صوابی با بیان اینکه” مطالبه گری مردم از اهالی رسانه برای صحت و سقم چنین ویدیوها و مطالبی ارزشمند است” تاکید کرد: باید رسانه ها خط و خطوطی را ترسیم کنند و به مردم بگویند اگر ویدیویی اسم و رسم و توضیح قابل قبولی از فرد گوینده آن نداشت، اصلا آن را تماشا نکنید چون او بدون معرفی واضحی از خودش و تخصصش فقط مطالبی را عنوان می کند.

دریاوفایی

بیشتر بخوانید : ماسک را بشوییم یا دور بیاندازیم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا