دانستنی هاکرونا

ماسک را بشوییم یا دور بیاندازیم

آیا می شود ماسک را بشوییم و مجدد استفاده کرد؟

ماسک را بشوییم یا دور بیاندازیم ؟ آیا می شود ماسک را بشوییم و مجدد از آن استفاده کنیم ؟ اینها سوال هایی است که در حال حاضر و در دوره کرونا بارها پرسیده شده است.

ماسک ها در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره هستند و از آغاز کرونا استفاده از پوشش صورت هنگام حضور در مغازه ها برای مردم در ابتدا اختیاری و سپس اجباری شد.

این اقدام در همه دنیا برای مردم امری روزمره شد و پوشش صورت درخیابان ها و اکثر مغازه ها اجباری و سپس در مکان های بسته، مانند سوپر مارکت ها نیز همه باید ماسک بزنند؛ پس از آن استفاده از پوشش صورت هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز اجباری شد.

در مشاوره های سازمان بهداشت جهانی آمده است: در فضایی بسته كه فاصله اجتماعی ممكن نیست و در آنجا با افرادی كه معمولاً با آنها ملاقات نمی كنید، تماس خواهید داشت، صورت خود را بپوشانید. مناطق شلوغ وسایل حمل و نقل عمومی یا مغازه های بزرگ هستند.

 شواهد نشان می دهد که پوشیدن ماسک به طورکامل از شما محافظت نمی کند. با این حال، اگر آلوده به کرونا باشید اما هنوز علائمی از خود بروز نداده اید، ممکن است از سایرین که با آنها تماس نزدیک دارید، محافظت کند. برای اطمینان از بی خطر و موثر بودن پوشش صورتی که استفاده می کنید باید نحوه استفاده از آنها را بدانید.

ماسک صورت را بشوییم یا دور بیاندازیم؟
ماسک را بشوییم یا دور بیاندازیم ؟ ماسک را بشوییم ؟

چگونه به درستی صورت خود را بپوشانید

در توصیه پزشکان آمده است که شما باید از ماسک به درستی استفاده کنید. مهم این است که اطمینان حاصل کنید که هر آنچه استفاده می کنید، بینی و دهان شما را کاملاً پوشانده است و به شما امکان می دهد نفس راحتی بکشید و قبل از پوشیدن یا برداشتن ماسک دست های خود را بشویید.

از لمس چشم، بینی یا دهان خود خودداری کنید و صورت یا بخشی از پوشش صورت را که با فضای بیرونی تماس دارد لمس نکنید.

با ماسک قابل استفاده مجدد یا پوشش صورت چه کنم؟

اگر هر نوع ماسک قابل استفاده مجدد یا پوشش صورت دارید، پوشیدن آن فقط نیمی از جنگ با کرونا است – باید آن را حتما بشویید.

مشاوره در مورد اینکه چند بار باید این کار را انجام دهید متفاوت است. در حالی که Gulf News می نویسد، ماسک صورت باید حداقل روزی یک بار شسته شود. کیت گروشیچ، سخنگوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، می گوید تعداد شستن روکش صورت به تعداد دفعات پوشیدن آن بستگی دارد.

وی ادامه می دهد: اگر فقط گاه به گاه تنها به داروخانه و سوپرماركت می روید، شستشوی هفتگی باید مناسب باشد، به شرط آنكه ماسك آلوده نباشد. اگر کثیف شده باشد، یا اگر در اطراف خود فردی با کرونای تأیید شده یا مشکوک به کرونا دارید پوشش صورت باید بلافاصله پس از استفاده شسته شود.

هنگامی که ماسک خود را برداشته اید، پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که فرصتی برای شستن آن را ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی ذخیره کنید و پس از استفاده از آن دست های خود را بشویید. ماسک را با استفاده از مواد شوینده معمولی نیز می توان شست، ماسک را می توان با ماشین لباسشویی هم شست، اما در چه دمایی آن را بشویید؟ شما باید از گرمترین درجه لباسشویی استفاده کنید و شستشوی گرم 60 درجه یا بالاتر توصیه می شود.

از چه چیزی می توانم به عنوان ماسک استفاده کنم؟

اگر ماسک در دسترس ندارید، حتی می تواند به سادگی یک روسری یا باند به صورت خود ببندید.

روش هایی نیز برای ساخت ماسک صورت با پارچه های اضافه یا مربع های پارچه پنبه ای وجود دارد. فقط با استفاده از چند برش ساده می توان ماسک صورت درست کرد.

طبق مطالعه محققان دانشگاه شیکاگو و آزمایشگاه ملی آرگون در ایلینوی، موثرترین ماده برای پوشش صورت، یک ورق پنبه محکم بافته شده به علاوه دو ورق پارچه ابریشمی است که از پلی استر ساخته شده است. مشخص شده که این ترکیب 80 تا 99 درصد ذرات انتقال دهنده کرونا را بسته به اندازه آنها فیلتر می کند.

این ترکیب حتی در حد ماسک های N95 است که توسط متخصصان پزشکی استفاده می شود. پنبه محکم بافته شده با ابریشم طبیعی یا فلانل نیز به خوبی کار کرده است.

اما اگر به مواد گوناگون دسترسی ندارید، پنبه ساده به عنوان ماده پوشش دهنده صورت به خوبی کار می کند و قابلیت تنفس و فیلتر ذرات کرونا را دارد.

هلن کوفی / مجله یاهو

دانستنی های کرونایی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا