نوشیدنی

نوشیدن قهوه در ماه مبارک رمضان

در ماه رمضان قهوه بخوریم؟ 

توجه داشته باشید که 1-2 فنجان قهوه همان 300 میلی گرم کافئین در روز است و می تواند در ماه رمضان حفظ شود. اگر در حال حاضر بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنید، توصیه می شود که میزان قهوه خود را بتدریج قبل از ماه رمضان تنظیم کنید تا از احساس ناخوشایند خودداری از مصرف ناگهانی کافئین جلوگیری کنید.

بسیاری از افراد عادت دارند صبح‌ها برای سرحال و پرانرژی شدن یک فنجان قهوه بنوشند، اما در ماه مبارک رمضان که به دلیل روزه مجبورند از این عادت دست بکشند دچار سردرگمی می‌شوند.

بعلاوه ترک ناگهانی و 1 ماهه قهوه، باعث ایجاد عوارض ترک ناگهانی از جمله احساس خستگی و سردرد می‌شود.

اما خوشبختانه ما راه‌حل‌هایی داریم که به شما کمک می‌کند به تدریج مصرف قهوه را کاهش دهید تا به عوارض ذکر شده دچار نشوید.

قهوه در ماه مبارک رمضان
نوشیدن قهوه در ماه مبارک رمضان

قهوه یک محرک طبیعی است

قهوه به دلیل دارا بودن کافئین که طعم و عطر بی‌نظیری دارد، باعث افزایش انرژی می‌شود. با مصرف قهوه در صبح علاوه بر کسب انرژی بیشتر، احساس خواب‌آلودگی و خستگی نیز از شما دور شده و در طول روز هوشیار و پرانرژی خواهید بود.

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است

جالب است بدانید که قهوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به همین دلیل از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

بدن ما هروز در معرض عوامل مضر داخلی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث گردش رادیکال‌های آزاد در بدن شده و منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. مواد حاوی آنتی اکسیدان به مبارزه با این مواد در بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ذکر شده می‌شود.

توصیه های سلامتی برای ماه رمضان

برای ماه رمضان که می‌خواهیم روزه بگیریم چگونه باید مصرف قهوه‌مان را کاهش دهیم؟

عادت دارید صبح به صبح یک فنجان قهوه بخورید و از اینکه در ماه رمضان باید این عادت را ترک کنید نگران و سرخورده‌اید؟ موارد زیر را انجام دهید تا کار شما آسان شده و عوارض ناشی از ترک قهوه از جمله سردرد و خستگی را تجربه نکنید:

دو هفته قبل از ماه رمضان:

در صورتی که عادت دارید روزی 3 فنجان قهوه بنوشید، 2 تا 3 روز اول نصف از فنجان اول را قهوه کافئین‌دار بخورید و نصف دیگر را قهوه بدون کافئین. رو به پایان هفته 1 فنجان قهوه بدون کافئین بخورید و 2 فنجان کافئین‌دار.

یک هفته قبل از ماه رمضان:

حالا 2 فنجان قهوه کافئین‌دار را نیز به روش قبلی (نصف کافئین‌دار و نصف بدون کافئین) کاهش دهید تا زمانی که کلا همه فنجان‌های قهوه را بدون کافئین میل کنید. 2 ساعت بعد از نماز مغرب نیز حتما 1 فنجان قهوه کافئین‌دار بنوشید تا بدنتان به روال ماه رمضان عادت کند.

در ماه رمضان قهوه بخوریم
در ماه رمضان قهوه بخوریم

از قهوه خود در ماه رمضان لذت ببرید

هنگام افطار:

  • به هیچ‌وجه روزه‌تان را با قهوه باز نکنید، چرا که کافئین باعث ترشح شیره معده با معده خالی و آسیب به مخاط معده می‌شود.
  • بهترین غذا برای باز کردن افطار 2 تا 3 عدد خرماست، خرما قند طبیعی بدن به خصوص مغز را تامین می‌کند.
  • 2 ساعت بعد از افطار می‌توانید یک فنجان قهوه میل کنید. زیرا بدن فرصت این را داشته که با یک افطاری مناسب سطح گلوکز خود را تامین کند. تنها 1 فنجان قهوه کافی‌ست و از ایجاد احساس خواب‌آلودگی بعد از افطار جلوگیری می‌کند.

چند ساعت بعد از افطار:

اگر دل‌تان می‌خواهد می‌توانید قبل از خواب یک لیوان قهوه بدون کافئین بخورید (قهوه بدون کافئین نیز دارای آنتی اکسیدان می‌باشد). حتی می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی آرام‌بخش مانند دمنوش بابونه یا آویشن نیز استفاده کنید.

سحر:

می‌توانید بعد از میل سحری مناسب یک فنجان قهوه بخورید تا در طول روز بعد هوشیار و پرانرژی باشید.

به یاد داشته باشید مصرف غذای سالم و کافی و مایعات کافی برای تامین انرژی بدن در زمان روزه‌داری بسیار مهم است. قهوه نیز به افزایش حس هوشیاری و تمرکز کمک می‌کند

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا