سلامت و تندرستی

7 پیشنهاد برای هیدراته ماندن در ماه مبارک رمضان

چگونه در ماه رمضان هیدراته بمانیم؟

هیدراته کردن (hydration) یعنی رساندن آب کافی به سلول‌های بدن. این کار به حفظ سطح اکسیژن خون کمک می‌کند و خون به راحتی می‌تواند مواد مغذی و اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند. از آن سو، اگر بدن هیدراته نباشد ممکن است به بافت‌های عضلانی آسیب برسد.

ماه رمضان است، همه‌ روزه‌ایم و تا غروب آفتاب نمی‌توانیم چیزی بخوریم یا بنوشیم.

روزه برای افرادی که به درستی برای روزه گرفتن آماده نشده‌اند یا از یک رژیم مناسب برای روزه‌داری استفاده نمی‌کنند ممکن است سخت و طاقت‌فرسا باشد. معمولا در طول ماه رمضان بدن اکثر افراد روزه‌دار دچار کم آبی می‌شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد راه‌کارهایی برای هیدراته ماندن در طول ماه مبارک رمضان و روزه‌داری صحبت کنیم.

یکی از علائم دهیدراته شدن و کم آبی بدن سردرد است، که با هیدراته ماندن می‌توان به راحتی از این عارضه جلوگیری کرد.

هیدراته کردن
هیدراته ماندن در ماه مبارک رمضان

1- به اندازه کافی آب بنوشید

هر فرد باید در طول روز به اندازه کافی آب بنوشد. می‌خواهید بدانید آب مورد نیاز بدن شما در طول یک روز چقدر است؟ به راحتی می‌توانید با تقسیم وزنتان بر 2 میزان آب مورد نیاز بدنتان را به دست آورید. برای مثال، کسی که 120 پوند وزن دارد، باید حدود 60 اونس آب در روز بنوشد، که تقریباً معادل دو لیتر است.

2- آب زیاد را به یک‌باره ننوشید، آرام آرام و کم کم بنوشید

توجه داشته باشید که آب مورد نیاز بدنتان را در هنگام افطار به یکباره ننوشید. چرا که باعث نفخ و ایجاد مشکلات دیگری می‌شود. از لحظه‌ی اذان مغرب تا زمانی که به رختخواب می‌روید کم کم آب بنوشید و سپس مقداری از آب مورد نیاز بدنتان را نیز هنگام سحر بنوشید. در این صورت دیگر دچار نفخ و دیگر عوارض نمی‌شوید و در عین‌حال بدنتان نیز هیدراته می‌ماند.

حتی می‌توانید یک بطری آب روی میزتان قرار دهید تا در طول افطار مدام جرعه جرعه از آن بنوشید.

۶ نکته برای روزه‌داری سالم در ماه رمضان

3- روزه‌تان را با 2 لیوان آب و کمی خرما باز کنید

باز کردن روزه با خرما سنت حضرت محمد (ص) بوده است و خب دلیل منطقی و خوبی هم دارد. خرما به دلیل دارا بودن گلوکز طبیعی به ذخیره مایعات توسط سلول‌ها و افزایش جذب سدیم و آب در روده‌ها کمک می‌کند.

اول روزه‌تان را با خرما آغاز کنید، سپس نماز مغرب و عشا را بخوانید تا در این فاصله خرما کار خود را در بدن انجام دهد، حالا بفرمایید افطار. نوش جان

4- از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید

باز کردن روزه با نوشابه یا نوشیدن نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار در طول افطار هیچگونه منفعتی که ندارد هیچ، مضر هم هست. نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین به اندازه زیاد باعث غلیظ شدن قند در ادرار می‌شود، سپس کلیه‌ها برای رقیق کردن ادرار تلاش می‌کنند و در نتیجه بدن آب بیشتری از دست می‌دهد. به همین دلیل احساس بی‌حالی و تنبلی می‌کنید و فکر می‌کنید علت آن روزه است! اما اینطور نیست. کافئین نیز ادرارآور است و باعث می‌شود بیشتر دستشویی بروید و در نتیجه آب بیشتری از دست بدهید.

hydration
هیدراته ماندن در ماه مبارک رمضان

5- از خوردن غذاهای پرنمک و شور پرهیز کنید

درست مشابه نوشیدنی‌های شیرین، مصرف خوراکی‌های پرنمک نیز باعث می‌شود بدن از طریق سیستم فیلتراسیون کلیه آب بیشتری از دست دهد. پس بهتر است به خصوص هنگام سحری خوردن از مصرف غذاهای شور اجتناب کنید.

6- به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید

به جای مصرف خوراکی‌های پرنمک و شیرین، سعی کنید بیشتر خوراکی‌های آبدار از جمله سبزیجاتی مانند خیار، اسفناج یا گوجه فرنگی و میوه‌هایی مانند هندوانه، توت فرنگی یا سیب میل کنید. با این کار علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی و خوشمزه، به اندازه کافی آب از طریق رژیم غذایی‌تان دریافت می‌کنید. حتی می‌توانید میوه و سبزیجات را به شکل سالاد و اسموتی مصرف کنید.

7- کاری نکنید که خیلی عرق کنید

شاید شغل شما به گونه‌ای است که در طول انجام آن عرق می‌کنید، اما برای جلوگیری از کم‌آبی بدن بهتر است سعی کنید عرق نکنید.

آب ماده‌ای حیاتی برای بدن است. ما ممکن است هفته‌ها بدون غذا بتوانیم زنده بمانیم، اما بدون آب هرگز نمی‌توانیم دوام بیاوریم. آب تنها راه رفع تشنگی در ماه رمضان است و اکثر افراد فقط هنگام افطار آب می‌نوشند و متاسفانه تا لحظه سحر دیگر آب نمی‌نوشند و در نوشیدن آب تنبلی می‌کنند.

تغذیه سالم و تامین نیازهای بدن در ماه مبارک رمضان

دلیل اهمیت آب برای بدن

60 تا 70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. به همین خاطر هر گونه کاهش مصرف آب می‌تواند بر عملکرد صحیح سلول‌ها و اعصاب بدن تأثیر بگذارد. باید حتما کم‌آبی بدن در ماه رمضان را جبران کرد، چرا که کم‌آبی می‌تواند عوارض جانبی بدی برای بدن به همراه داشته باشد، مانند یبوست، سردرد، سرگیجه، خستگی و خشکی پوست. زمانی که کم‌آبی شدید باشد، ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی‌تری مانند مشکلات کلیوی و تشنج شود. در صورت مواجهه با کم‌آبی شدید باید روزه خود را بخورید.

بهترین نوشیدنی برای جبران کم‌آبی بدن در ماه رمضان آب است، به این دلیل که:

  • سایر نوشیدنی‌ها به غیر از آب، سرشار از قند هستند و باعث جذب کالری غیرضروری بیشتر می‌شوند.
  • نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار باعث پر شدن معده و به تاخیر انداختن روند هضم و در نتیجه مشکلات زیادی از جمله گاز معده، نفخ، درد معده و افزایش وزن می‌شود.

نکته مهم

نوشیدن آب یخ در طول افطار باعث انقباض رگ‌های خونی و ایجاد سوء هاضمه می‌شود. به همین دلیل بهتر است آب ولرم یا آب کمی خنک بنوشید

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا