نوشیدنی

تاثیرات کافئین بر بدن؛ سیستم عصبی، قلب، هضم و دفع ادرار

فواید و تاثیرات کافئین بر بدن | اکثر افراد روزشان را با نوشیدن یک فنجان قهوه، یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار آغاز می‌کنند. میل به مصرف کافئین به قدری بین افراد زیاد است که به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، 80 درصد بزرگسالان ایالات متحده هر روز نوعی کافئین مصرف می‌کنند. اما جالب است بدانید کافئین علاوه بر بیدار نگه داشتن و انرژی بخشیدن، تاثیرات دیگری نیز برای بدن دارد. کافئین نوعی محرک سیستم عصبی مرکزی است که به طرق مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر با تاثیرات کافئین و فواید آن بر بدن آشنا شوید، قطعا تمایل شما به مصرف مواد کافئینی افزایش خواهد یافت. برای آشنایی با اثرات کافئین با زندگی سالم در این مقاله همراه باشید.

معمولا مصرف کافئین همیشه علائمی به همراه دارد. معمولا مصرف کافئین باعث افزایش انرژی می‌شود، اما گاهی با مصرف بیش از حد این ماده ممکن است فرد دچار اعتیاد به کافئین شود. مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم هیچگونه ضرری ندارد و کاملا بی‌خطر است.

اگر هروز به اندازه‌ی مشخصی کافئین مصرف کنید، بدن نسبت به این میزان کافئین مصرفی مقاوم می‌شود. عوامل دیگری مانند سن، توده بدن و سلامت کلی می‌توانند میزان مقاومت بدن نسبت به کافئین را تغییر دهند. در صورت نیاز به کاهش مصرف کافئین، بهتر است به آرامی دوز مصرفی را کاهش دهید.

سیستم عصبی مرکزی

کافئین یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی می‌باشد. زمانی که کافئین به مغز می‌رسد، منجر به هوشیاری می‌شود. فرد انرژی گرفته و کمتر احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کند، به همین دلیل داروهایی که مناسب مدیریت و درمان خواب آلودگی، سردرد و میگرن هستند، حاوی کافئین می‌باشند.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، افرادی که مرتبا کافئین مصرف می‌کنند کمتر در معرص خطر ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و حتی خودکشی و افسردگی قرار دارند. برخی فکر می‌کنند که مصرف هرمقدار کافئین بدون ضرر است، اما باید بدانید که مصرف کافئین نیز مانند دیگر خوراکی‌ها باید در حد اعتدال باشد و زیاده‌روی در مصرف این ماده ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

برای مثال، با مصرف بیش از حد کافئین، فرد ممکن است دچار سردرد شود. در واقع یکی از علائم اعتیاد به کافئین سردرد است. رگ‌های خونی مغز پس از مدتی به مصرف کافئین عادت می‌کنند، به همین دلیل در صورت قطع ناگهانی مصرف کافئین فرد دچار سردرد می‌شود.

تاثیر کافئین بر بدن
تاثیرات کافئین بر بدن

سایر علائم ناشی از قطع ناگهانی مصرف کافئین عبارتند از:

  • اضطراب
  • کج خلقی
  • خواب آلودگی

برخی افراد پس از ترک ناگهانی کافئین ممکن است دچار رعشه و لرزش شوند.

حتی ممکن است فرد در اثر مصرف بیش از حد کافئین دچار اوردوز شود (اگرچه این مورد نادر است). از جمله علائم ناشی از مصرف زیاد کافئین عبارتند از:

  • گیجی
  • توهمات
  • استفراغ

مصرف بیش از حد کافئین باعث تشنج و در نهایت مرگ می‌شود. معمولا افرادی که داروهای لاغری و یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند بیشتر دچار اوردوز می‌شوند.

دستگاه گوارش و دفع

کافئین باعث افزایش میزان اسید معده شده و ممکن است منجر به سوزش سر دل یا ناراحتی معده شود. کافئین اضافی در بدن ذخیره نمی‌شود؛ ابتدا در کبد پردازش شده و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. به همین دلیل گاهی اوقات، کمی پس از مصرف کافئین ممکن است دچار افزایش ادرار شوید.

در صورت مبتلا بودن به مشکلات معده، مانند رفلاکس اسید یا زخم معده، برای مصرف کافئین حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

تاثیرات کافئین بر بدن
تاثیرات کافئین بر بدن

سیستم گردش خون و تنفس

کافئین از طریق معده جذب شده و پس از 1 تا 2 ساعت با بالاترین سطح خود وارد جریان خون می‌شود.

ممکن است کافئین برای مدت کوتاهی باعث افزایش فشار خون شود. گفته می‌شود که علت افزایش فشار خون ناشی از مصرف کافئین، افزایش آدرنالین یا انسداد موقت هورمون‌هایی که به طور طبیعی باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شوند، باشد.

مصرف کافئین برای افرادی که ریتم قلب نامنظم دارند توصیه نمی‌شود، زیرا مصرف کافئین باعث سخت‌تر شدن کار قلب می‌شود.

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث تسریع یا نامنظم شدن ضربان قلب و ایجاد مشکلات تنفسی شود.

سیستم‌های اسکلتی و عضلانی

کافئین زیاد باعث ایجاد اختلال در جذب و سوخت و ساز کلسیم می‌شود، که باعث نازک شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان) می‌شود. در صورت مصرف بیش از حد عضلات دچار انقباض می‌شوند.

یکی از علائم اعتیاد به کافئین درد عضلانی است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا