پاسخ های ویزیت رایگان

تزریق بوتاکس، برای صورت اعتیاد ایجاد می کند ؟

به جرات می توان گفت که امروزه تزریق بوتاکس یا دیسپورت شایع ترین اقدام زیبایی است. به همین دلیل سوالات بسیاری پیرامون این اقدام زیبایی همیشه مطرح است. در این بخش تلاش بر این است که به برخی از این سوالات پاسخ داده شود.

آیا اگر فردی یکبار بوتاکس انجام دهد تا آخر عمر باید بوتاکس را تکرار کند؟

هر بار تزریق بوتاکس به طور متوسط ۶ ماه باقی می ماند و سپس اثر آن از بین می رود. پس از اتمام اثر بوتاکس فرد می تواند مجدداً تزریق را تکرار کند یا دیگر تکرار نکند. در صورت تکرار، اثر آن ادامه پیدا می کند و در صورتی که تکرار نکند صورت وی به همان وضع ۶ ماه قبل برگشت می کند. تزریق بوتاکس، اعتیادی برای صورت ایجاد نمی کند که فرد مجبور به تکرار آن باشد.

برخی معتقدند اگر تزریق بوتاکس را ادامه ندهند، وضعیت صورت و عضلات بدتر از قبل می شود. آیا این درست است؟

خیر. با هر بار تزریق بوتاکس چروک های فعال صورت محو یا کمتر می شود و در پایان اثر بوتاکس، این چروک ها به وضع قبلی خود برمی گردند. افرادی که این مساله را مطرح می کنند احتمالا به حالت صورت خود در وضعیتی که بوتاکس کرده اند عادت می کنند و برگشت آن به حالت قبلی خودشان را به بدتر شدن تعبیر می کنند.

آیا می توان از سرم یا کرم بوتاکس به جای تزریق آن استفاده کرد ؟

خیر. اثرات بوتاکس در از بین بردن چروک ها فقط با تزریق در عضله ظاهر می شود و اکثر کرم ها و سرم های بوتاکس فقط جنبه تبلیغاتی دارند و اثری بر  چروک های فعال صورت ندارند.

آیا از تزریق بوتاکس می توان برای درمان عرق کردن بیش از حد استفاده کرد؟

بله. با تزریق بوتاکس با مقدار و غلظت متفاوت با تزریق زیبایی در نواحی مثل زیربغل، کف دست و پا می توان تعریق این مناطق را بین ۱۲-۶ ماه کنترل کرد. با اتمام اثر بوتاکس تعریق به همان مقدار قبل از تزریق برمی گردد.

آیا از بوتاکس می توان برای بالا بردن ابرو استفاده کرد؟

بله. با تزریق در جاهای مشخص با دوز محدود می توان انتهای ابرو یا قسمت داخلی ابرو را بالا برد. دوز و محل این تزریق ها بسیار دقیق و مهم هستند وگرنه ممکن است باعث عوارض شود.

آیا بعد از تزریق بوتاکس استراحت لازم است؟

خیر. فقط کافی است دستورات ساده بعد از بوتاکس را رعایت کنید. مهمتر از همه این است که ۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس نباید دراز بکشید (به حالت نشسته یا ایستاده باشید یا راه بروید).

آیا تزریق بوتاکس در درمان میگرن موثر است؟

بله. مطالعات زیادی اثر بوتاکس در درمان میگرن را اثبات کرده است. این اثر به صورت کاهش شدت یا تعداد دفعات سردرد ظاهر می شود. تزریق بوتاکس برای درمان سردرد میگرنی باید در نقاط کلیدی انجام شود. جالب است که بررسی ها نشان داده تزریق بوتاکس باعث بهبود افسردگی ناشی از میگرن هم می شود و کیفیت زندگی افرادی که مبتلا به میگرن هستند را بالا می برد.

برای تزریق بوتاکس از واحد بندی استفاده می شود. منظور از این واحد بندی چیست؟

معمولاً تزریق در ناحیه اخم یک واحد حساب می شود. تزریق ناحیه پیشانی هم یک واحد محسوب می شود. تزریق در خطوط پا کلاغی هر دو طرف چشم ها هم یک واحد حساب می شود.

برای افرادی که دندان قروچه دارند تزریق بوتاکس مفید است؟

بله. تزریق بوتاکس اثری بر درمان این بیماری ندارد ولی تزریق در عضله ماستر یا جونده باعث کاهش قدرت این عضله شده و باعث می شود دندان های این افراد آسیب کمتری ببیند. افرادی که به طور معمول بیرون زدگی این عضله را دارند هم با این تزریق بهبود ظاهری هم دارند.

اصولاً کاربردهای زیبایی تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس کاربردهای زیادی دارد. از تزریق بوتاکس می توان برای از بین بردن خط اخم، درمان خطوط پیشانی، درمان خطوط پاکلاغی و چروک های زیر چشم استفاده کرد. در مورد بینی از بین بردن چروکهای روی بینی، درمان کردن باز شدن بیش از حد پره های بینی و بالا بردن نوک بینی امکان پذیر است. برای لب درمان چروک های دور لب و بالا بردن خط لب و حتی درمان کسانی که موقع خنده لثه های شان پیدا می شود را می توان انجام داد. خط های کنار لب( خط غم) با بوتاکس امکان بهبود دارد. همچنین از بوتاکس می توان برای درمان چروک های چانه یا برجستگی لبه فک و عضله جونده استفاده کرد.درمان چروک های گردن نیز از کاربردهای بوتاکس است.

آیا بوتاکس همان ژل است؟

خیر. متاسفانه بسیار مشاهده می شود که این کلمات با هم و به جای هم استفاده می شود. حتی در صدا و سیما هم اصطلاح «ژلِ بوتاکس» شنیده می شود. همان طور که گفته شده بوتاکس محلولی است که برای رفع چروک های فعال صورت به کار می رود ولی ژل یا فیلر یا پرکننده ماده ای است که برای پرکردن حجم های از دست رفته صورت مثل خط خنده، گونه یا هر جایی که حجمی از صورت از دست رفته است به کار می رود.
مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر علیرضا واعظ شوشتری؛ متخصص پوست و مو
لادن سلطانی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا