خانواده

بارداری از نوع پدرانه

حضور یک مرد حامی،  باعث می شود تا مرد فقط به عنوان یك ناظر نبوده و در فعالیت هایی كه همسر باردارش انجام می دهد مشاركت داشته

هر چند که عمدتا پدر شدن به عنوان یک تجربه شاد مطرح می گردد اما واقعیت این است که شیرینی این واقعه بخشی از یک تغییر خیلی بزرگ است و حتی به جرات می توان گفت که پدر شدن برای اولین بار شاید ترسناک باشد بویژه اگر با بارداری ناخواسته همسرتان مواجه شوید و یا مدت طولانی از زندگی تان را در دوران مجردی بوده اید و یا اینکه چند سال از ازدواج تان گذشته باشد و شما در سی و چند سالگی تازه تصمیم به پدر شدن گرفته باشید.

قطعا بروز هر تغییری در زندگی توام با یک سری اضطرابها و نگرانی هاست. حال اگر این تغییر توام با ایجاد یک سری مسئولیتهای جدید و البته خطیر برای فرد باشد بر شدت نگرانی ها می افزاید.

 اما نگران نباشید این قضیه همان قدر که پر استرس است دارای امتیازات خاص و منحصر به فردی است چرا که به یک باره شما در مسیر رشد و تعالی قرار می گیرید. البته باید بپذیرید که خصوصا در دوران بارداری و حتی چند ماه بعد از تولد کودک، عمده مسئولیت و سختی های کودک تازه وارد بر دوشهای همسرتان سنگینی می کند چون در هر حال مادر است و نوزاد بیش از هر کس دیگر به مادر نیازمند است. اما این قضیه چیزی از مسئولیتهای شما نمی کاهد چون لازم است بیش از هر زمان دیگر از همسرتان مراقبت کنید.

زن یك نوزاد را به دنیا می آورد و مرد یك زن را به دنیا می آورد. مراقبت و همراهی خوب مرد از زن در طول دوره بارداری، در حقیقت ایجاد بهترین شرایط برای رشد جنین و نوزاد او است.  حضور یک مرد حامی،  باعث می شود تا مرد فقط به عنوان یك ناظر نبوده و در فعالیت هایی كه همسر باردارش انجام می دهد مشاركت داشته باشد. فراموش نکنید اساس رابطه بین پدر و فرزند در طول دوره بارداری زمانی كه جنین در شكم مادر است شكل می گیرد. سپری كردن بارداری بدون همراهی و یكدلی مرد، برای زن، كاری دشوار است.

همسر شما  در دوران بارداری نیازمند یک نظارت پزشکی منظم است و این توقع می رود که در تمام این نظارتها و مراجعات شما همراهش باشید حتی اگر مشغله کاری تان خیلی زیاد است. بعد از تولد نوزاد هم مسئولیت شما خیلی بیشتر می شود. چون حال این نوزاد چند کیلویی است که دایما نیازمند کنترل و نظارت جدی والدین و سپس پزشک است و باز هم همراهی دلسوزانه شما با همسرتان ضرورت دارد.

تا جایی که می توانید در کارها درگیر شوید تا با بچه متولد نشده ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنید. به سونوگرافی بروید، به صدای قلبش گوش دهید، لگدهای او را احساس کنید

چطور می‌توانید کمک کنید

در دوران بارداری ممکن است به نظرتان برسد که تمام توجهات معطوف به همسرتان است اما آنچه که شما به عنوان همسر انجام می دهید ارمغان دیگری به همراه دارد. با گذشت زمان و رشد جنین او به کمک شما برای انجام امورات منزل بسیار محتاج است. کمر درد و درهای دیگر امری متداول برای او می گردد. مسلما زندگی طبیعی هر دو شما در این دوران با چالشها و سختی های خاصی مواجه می شود ولی در عین حال در این دوران این فرصت ایجاد می شود که  به هم نزدیکتر شوید. او همچنین محتاج حمایت عاطفی بسیار زیادی است و توجه بیشتری از جانب شما می طلبد.

تا جایی که می توانید در کارها درگیر شوید تا با بچه متولد نشده ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنید. به سونوگرافی بروید، به صدای قلبش گوش دهید، لگدهای او را احساس کنید.

زنان باردار عمدتا در این دوران خود را سرگرم تهیه وسایل کودک، مهیا ساختن بخشی از خانه برای نوزاد تازه وارد و یا حتی مطالعه کتابهایی در زمینه روش نگهداری از نوزاد و .. می کنند که عمدتا مشاهده می شود پدران خیلی خود را درگیر این مسایل نکرده و نهایتا شاهد و ناظر این تلاشها هستند ولی لازم است که شما به عنوان یک پدر بالقوه همراه با همسرتان برای مواجهه با این تغییر بزرگ، آمادگی کسب کنید. مثلا:

** درباره زندگی بعد از پدر شدن برنامه ریزی کنید. تغییراتی را که باید در ساعات کاری یا دیگر برنامه های خود دهید در نظر بگیرید.

**درباره مسائل مالی نیز برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که بیشتر از هر زمانی بعد از تولد فرزندتان به پس انداز نیاز دارید.

**در دوران بارداری با فرزندی که هنوز به دنیا نیامده ارتباط برقرار کنید. با او صحبت کنید، برای او قرآن، دعا ، کتاب و شعر بخوانید.

ضمنا در مواقعى که همسرتان ناراحت و عصبانى است او را درک کنید، خونسرد باشید، و طورى وانمود کنید که از این بابت نگران نیستید و در ضمن کارى نکنید که همسر شما عصبانى و یا ناراحت شود.

فراموش نکنید که شما می توانید از یک فرصت مرخصی استفاده کنید (بسیاری از مردان از این فرصت بی خبرند یا استفاده نمی کنند). یادتان باشد که این مرخصی  فرصت بسیار خاصی را متوجه همسر و فرزندتان می کند و شما را در مسیر درست “یک پدر خوب شدن” قرار می دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا