پزشکی و سلامت

6 راه جلوگیری از خروپف

آیا راهی برای جلوگیری از خروپف وجود دارد ؟! ممکن است شما هم جزو آن 45 درصد از افرادی باشید که حداقل گاهی اوقات خروپف می‌کنند و یا اینکه کسی را در اطرافیانتان با این ویژگی داشته‌اید و یا می‌شناسید؛ که گاهی این موضوع موجب خنده‌ی اطرافیان نیز شده است. اما این خصوصیت ممکن است به  مسئله‌ای جدی تبدیل شود.

مثلا در میان همسران؛ یکی از آنان که خروپف می‌کند ممکن است برای برهم نزدن خواب دیگری اتاقش را جدا کند و یا نتواند به خوبی بخوابد، در نهایت خروپف می‌تواند مشکلات واقعی در زندگی زناشویی افراد ایجاد کند.

 نه تنها خروپف برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند بلکه 75 در صد از افرادی که خروپف می‌کنند دچار اختلال تنفسی در خواب هستند یعنی که تنفس در طول خواب برای مدت کوتاهی مختل می‌شود که این خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید : علت خروپف چیست ؟

از خود درمانی با اسپری‌ها و قرص ها در این مورد خودداری کنید و مصرف آن‌ها را با پزشک بررسی کنید. بر روی بسیاری از داروهایی که در بازار وجود دارند و ادعا می‌کنند خروپف کردن را قطع می‌کنند بدون مطالعه‌ی علمی به بازار عرضه شده است.

در عوض، سعی کنید این راه حل‌های طبیعی را بکار برده و با ایجاد تغییر در شیوه زندگی‌تان از خروپف کردن جلوگیری کنید.

جلوگیری از خروپف

1- پوزیشن و وضعیت خواب خود را تغییر دهید.

خوابیدن روی کمر باعث می‌شود انتهای زبان و کام شما به دیواره عقبی گلو برخورد کرده و باعث ایجاد لرزش و خروپف در طول خواب شود. برای جلوگیری از خروپف می‌توانید به پهلو بخوابید.

استفاده از بالش‌های ضد خروپف و بالش‌های تمام بدن به شما کمک می‌کنند تا در تمام طول شب به پهلو بخوابید.

چسباندن توپ تنیس به پشت شلوار هم می تواند مانع از خوابیدن شما روی کمر شود.

برای اینکه از خروپف پیشگیری کنید می‌توانید زیر سرتان را با بالش اضافی بالاتر بیاورید تا مجاری تنفسی‌تان باز شده و خروپف نکنید. (البته اگر با گردن درد مشکلی ندارید!)

به هر حال اگر خروپف به یک معضل برای شما و اعضای خانواده‌تان تبدیل شده است بهتر است برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.چرا که ممکن است نشانه‌ای از وجود اختلال آپنه خواب انسدادی باشد.

2- وزن کم کنید.

کاهش وزن می‌تواند به برخی از افراد کمک کند. توجه داشته باشید که افراد لاغر نیز ممکن است خروپف کنند که مشکل این افراد به دلیل اضافه وزن نمی‌باشد. اگر وزن شما افزایش داشته است و شما با این مشکل مواجه شده‌اید در حالی که پیش‌تر این مشکل را نداشته‌اید، کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند. در صورتی که اطراف گردن شما چاق شده باشد، به قطر داخلی گلو فشار می‌آید که باعث انسداد آن در هنگام خواب شده و موجب خروپف می‌شود.

3- بهداشت خواب خوب را رعایت کنید.

عادات نامناسب خواب یا بهداشت خواب ضعیف اثری بد دارد. اگر ساعات طولانی کار می کنید و لحظه‌ای چشم روی هم نمی‌گذارید، در انتهای شب به خواب عمیقی فرو می‌روید. خواب عمیق باعث شل شدن بیش از پیش عضلات و خروپف می‌شود.

توقف خروپف

4- باز کردن حفره‌های بینی

اگر خروپف از بینی شما باشد، باز نگه داشتن مجاری بینی می‌تواند مفید باشد. این موضوع باعث می‌شود هوا به آرامی حرکت کند. شلنگ باریکی را تصور کنید با آبی که از درون آن می‌گذرد. هر قدر که شلنگ باریک‌تر باشد آب با سرعت و فشار بیشتری جاری می‌شود.

مجاری بینی شما به همین شکل عمل می‌کند. اگر بینی شما بر اثر سرماخوردگی یا به دلایل دیگری مسدود یا گرفته شود، جریان هوا با فشار زیاد باعث خروپف می‌شود.

دوش آب گرم قبل از خواب می تواند به باز شدن مجاری بینی کمک کند. همچنین قرقره آب نمک زیر دوش نیز مفید خواهد بود.

درصورتی که مشکل خروپف ناشی از نرم کام نباشد، نوار بینی نیز می‌تواند برای کشیدن و باز نگه داشتن مجاری بینی مورد استفاده قرار بگیرد.

5- بالش خود را عوض کنید.

مواد حساسیت‌زا در اتاق خواب و روی بالش تان ممکن است به خروپف کردن شما کمک کند.  آیا گرد و غبار را روی پنکه سقفی بالای سرتان می‌بینید؟ نشتن آن روی بالش‌تان را چطور؟!

گرد و غبار روی بالش تجمع می‌یابد و می‌تواند سبب بروز واکنش‌های آلرژیک و نهایتا منجر به خروپف شود. اجازه ندهید حیوانات خانگی روی تخت بیایند شوره بدن حیوانات، یکی دیگر از محرکهای رایج منجر به واکنش آلرژیک است.

اگر شما در طول روز خوب هستید اما در شب، مجاری تنفسی‌تان مسدود می‌شود ممکن است به خروپف شما کمک کند.

هر چند هفته یکبار بالش خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید یک بار و هر شش ماه آن را تعویض کنید و بشویید به حفظ و حیوانات خانگی را بیرون از اتاق خواب قرار دهید.

مراقب باشید قبل از صرف پول برای بالش‌های ویژه طراحی شده برای جلوگیری کردن از خروپف، بدانید آنها ممکن است سر شما را بالا نگه دارند وسبب گردن درد شوند.

6- مایعات زیاد بنوشید.

مقدار زیادی مایعات بنوشید. ترشحات بینی شما و کام نرم شما زمانی که شما دچار کم آبی هستید چسبنده می‌شوند که این می‌تواند باعث خروپف شود.

طبق تحقیقات انجام شده، زنان سالم باید 11 لیوان در روز آب بنوشند. مردان به 16 لیوان آب نیاز دارند (البته این مقدار از آب مورد نیاز بدن شامل آب موجود در مواد غذایی نیز می شود).

به طور کلی، خواب به اندازه کافی، کم کردن وزن،‌ دوش آب گرم گرفتن، تعویض بالش، نوشیدن زیاد مایعات،‌ شش موردی هستند که می‌توانند در کاهش و از بین بردن خروپوف بسیار موثر باشند.

دسترسی به منبع : Six Easy Fixes for Snoring

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا