فرهنگ و هنر

گفتگو با منصوره فیض بخشیان

نقد رمان کپی پیست من

رمان «کپی پیست من» تازه‌ترین اثر منصوره فیض بخشیان که به این بهانه با وی به گفت و گو پرداختیم.

*شمارا به عنوان یکی از نویسندگان جوان حال حاضرشعر و رمان می‌دانند، نظرخودتان چیست؟!

این البته نظر سروران منتقد ودوستداران حوزه کتاب است، هرچند به نظر خودم راهی طولانی در پیش دارم؛ البته زمینه خوبی برای نویسندگی در خودم احساس می‌کنم وامیدوارم هر روز پیشرفت بهتری داشته باشم.

*رمانی عاشقانه، بانثری روان و اتفاقات واقع گرایانه، لطفا بیشتر در مورد خلق آن بفرمایید؟!

مجموعه پیش رو، ترکیبی از دنیای واقعی وفانتزی نویسنده است، این اثر سعی خود را بر این نهاده تا با نوعی هنجار گریزی فرهنگ به وجود آمده در رمان‌های کنونی را پشت سر گذاشته وضمن معرفی دنیایی واقعی با فرهنگ بومی ایران روایتگر عشقی پاک وسالم باشد.

*شخصی اصلی داستان دختری، مهربان و با خلق و خوی شرقی است، چقدر این شخصیت به خودتان نزدیک است؟

شخصیت اصلی داستان به نویسنده شباهت‌هایی دارد واین برای خودم جذاب بوده وهست که خوانندگان کتاب‌هایم کمی بیش از شاید حد معمول با خودم آشنا شوند، هر چند که برخی از دوستان وهمکاران انجام چنین کاری را نپسندند؛ اما می‌توان گفت مصداق‌های بارزی برای اینگونه نوشتن وجود دارد مانند استاد جلال آل احمد که بی پروا خویشتن خویش را در بعضی از نوشته‌هایش برای خواننده بیان می‌کرد‌.

روال داستان تاکید برتلاش وامید دارد، اینکه به هرچه برایش تلاش کنیم خواهیم رسید، این فلسفه‌ ذهنی شما هم هست؟!

تلاش وکوشش مقوله ای است که از بچگی با من همراه بوده، پدرم ضمن حمایتی گرم ودلسوزانه همیشه از من خواسته‌اند روی پای خود بایستم.

*جذابیت‌های یک نوشته‌ خوب به خصوص برای جوانان چیست؟! و رمان شما چقدر این قاعده را رعایت کرده است؟!

نوشتن برای جوانان قوانین وچهار چوب خود را می‌طلبد، من ضمن ارج نهادن به تلاش نویسندگان بزرگ وگرامی کشورم گمان می‌برم خود جوانان در این زمینه موفق‌تر عمل کرده؛ چون با فرهنگ وزبان یکدیگر آشنایی بیشتری دارند ولاجرم آنچه از دل براید بر دل نشیند.

*علت نام‌گذاری کتابتان به این نام چیست؟!

عشق وعلاقه موجود در کتاب، تداعی کننده نوعی احساس پاک و به دور از خدشه مابین دوجوان است که به لحاظ فرهنگ ومذهب وسلایق فردی به هم شباهتی عجیب دارند و این نوعی از همذات پنداری را به وجود آورده است.

نویسنده : فاطمه زینلیان

گفتگو با مهرداد صدقی نویسنده آب نبات هل دار

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا