فرهنگ و هنر

داستان کتاب سیذارتا هرمان هسه+ دانلود کتاب

موضوع کتاب سیذارتا

دانلود کتاب سیذارتا pdf

سیذارتا که در نظر برخی پژوهشگران معروف‌ترین و جدی‌ترین اثر هـسه بـه حساب می‌آید، بیان مراحل سلوک نفس و اتصال روح به حقیقت لایتناهی است، حقیقتی که در وجود همه آدمیان موج می زند و هیچ گاه به زوال نمی‌گراید، بلکـه پیوسته به خودنمایی و جلوه‌گری می‌ایستد. این کتاب در سال 1922 و پس از آنکه هسه مدتی دردهه 1990 در هند به سر برد، منتشر شد. سیذارتا در زبان سانسکریت؛ یعنی کسی که به هدفش رسیده است. ماجرای داستان مربوط به دوران هند باستان و همزمان با بودا (سده 6) است. او در این اثر شعر و نویسندگی را با هم درآمیخته و طرحی نو برانگیخته است.

برخی صاحب نظران این اثر را پیونـد میان حکمت و عرفان شرق و غرب می‌دانند کـه بـه نحـوی دعـوت انـسان بـه بهشت معنوی انسانیت مطلـق و متـصل بـه حـق نیـز هـست. هسه در این رمان فلسفی از زندگی دو برهمن به نام‌های سیذارتا و گوویندا را که یکی به مریدان بودا می‌پیوندد و دیگری زندگی جسمانی را ترجیح می‌دهد شرح داده است. رجوع بشر به طبیعت از جمله رودخانه و وحدت وجود در این رمان مطرح شده است.

شخصیت پردازی در رمان سیذارتا

رمان سیذارتا یک کتاب کامل و نسبتا مفصل است. بخش‌های داستان با عنوان هر بخش از هم جدا شده است. گرچه در این کتاب شخصیت‌های مختلفی وجود دارند؛ اما شخصیت پردازی هرمان هسه بیشتر اوقات در قالب معرفی غیر مستقیم از طریق رویدادهاست. تنها در ابتدای داستان توصیف و معرفی شخصیت سیذارتا متفاوت است و معرفی مستقیم، اولین جملات داستان را تشکیل می‌دهد. هرمان هسه از نام سیذارتا که نامی نمادین است و در اصل نام بودا بوده، همچنین از رویدادهای ابتدایی زندگی بودا برای آغاز داستان زندگی خود بهره گرفته است. گره گاه‌ها در داستان سیذارتا معمولا پس از تفکر درونی او روی می‌دهد و علت‌های بیرونی نقش بسیار جزئی دارد. سیذارتا برهمنی است برجسته که با وجود تحسین دیگران از وضعیت موجود خود رضایت ندارد و در پی یافتن کمال واقعی، تجربه‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارد. مهم‌ترین این تجربه‌ها عشق است که او را از پوسته خویش بیرون می‌آورد و به درک مفهوم سعادت می‌رساند.

سیذارتا لذت‌های معنوی و لذت‌های مادی را می‌چشد؛ اما احساس سعادت نمی‌کند. تنهـا آنگاه که رنج‌های دنیوی و مردمی را با تمام وجود احساس می‌کند، به روشـن بینـی و درک سعادت نائل می‌شود. آنچه عارفان ما تحت عنوان سلوک معنوی نفـس از خویشتن تا خدا طرح کرده‌اند و حجـاب خـودی را مـانع آن دانسته‌اند، در داستان سیذارتا به گونه‌ای دیگر می‌یابیم. از این رو سیذارتا به خاطر درس‌های عرفانی‌اش بیشتر به یک کتاب آموزنده فلسفی شبیه است تا قصه. کلیت داستان از آنجا که نتیجه گیری‌های کلی دارد و پیام رسان است، با مقوله اندیشه سازگاری بیشتری دارد تا ادبیات و به معنای اخص دنیای بی ادعای قصه گویی. از این رو می‌توان سیذارتا را برای هسه چیزی شبیه زرتشت برای نیچه دانست. سیذارتا شخصیتی است که در جست وجوی آرمانیت طی طریقـت می‌کند و در جریـان سفرش محو تصویر کهن الگویانه پیر دانا می‌شود. در داستان سیذارتا می‌توان پیرهای مختلفی را دید که در دوره‌های مختلـف زنـدگی سیذارتا، او را در طی مسیر کمال یاری رسانده‌اند. مثلا در آغاز داسـتان، سـیذارتا شـاگردی پدر را می‌کند و پس از آن، در برهه‌ای پیر برهماییان و در آخر بوداست که بـرای او نقـش پیر را ایفا می‌کند. در بهره پایانی داستان نیز می‌توان تجلی پیـر را در وجـود قـایقران و رود مشاهده کرد. میـل او بـه همـاهنگی و اشـتیاقش بـه عشق جهانی او را سایر مردمان متمایز می‌سازد. گرچه هسه شخصیت‌های خود را به سـلامت بـه مقـصد می‌رساند؛ امـا هزینه‌ای که به بار می‌آید بسیار سنگین است. سیذارتا در مقابل وسوسه آرمانیت به زانو درآمده تا خود نیز به شخصیتی غیر واقعی، به شبحی از بودا بدل شود. او به پیر دانا مبدل می‌شود؛ امـا بـه بهای حذف بخش کاملا انسانی روان خود و نیز به بهای کنار نهادن قطعی آنیما.

نویسنده : زهرا آقایی

داستان کتاب پرنده‌ من از فریبا وفی چیست؟ + دانلود کتاب

معرفی کتاب فوق العاده عقاید یک دلقک+دانلود کتاب

کتاب استخوان‌های دوست‌داشتنی از آلیس سبالد+دانلود کتاب

کتاب سه‌شنبه‌ها با موری میچ البوم(Mitch Album)

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا