فرهنگ و هنر

کتاب استخوان‌های دوست‌داشتنی از آلیس سبالد+دانلود کتاب

داستان کتاب استخوان‌های دوست‌داشتنی آلیس زیبولد

The lovely Bones

کتاب، داستان زندگی خانواده پس از کشته شدن دختر چهارده ساله‌شان است که در طرحی متفاوت از زبان دختر مستقر شده در بهشت روایت می‌شود. آلیس زیبولد در قالب روح سوزی که اکنون شاهد زندگی خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها و حتی قاتل بی‌رحم خود شده، در جایگاه یک دانای کل واقعی شناور در زمان و مکان آنچه می‌بیند و احساس می‌کند را می‌نویسد. سوزی ناظر جریان طبیعی گره خورده در نبودنش می‌شود و مرگ زودهنگام، سقف آرزوهایش را به حسرت آنچه خواهر نوجوانش هر روز تجربه می‌کند، می‌رساند.

سوزی در همان پاراگراف نخست، قاتل خود را معرفی می‌کند تا خواننده اگرچه معمای پلیسی پیش رویش حل شده؛ اما تا به دام انداختن همسایه‌ درچند قدمی که یک زنجیره‌ای و کاملا حرفه‌ای است همچون یکی از اعضای خانواده همراه غم آنها باشد. رمان قطور زیبولد اگرچه گاهی به شدت کسل کننده و وارد روزمرگی زندگی می‌شود؛ اما شخصیت سازی تک‌تک افراد خانواده را کامل می‌کند. خانواده‌ای که پس از زلزله‌ مرگ سوزی به یک دهه برای بازسازی نیاز دارد. پدر سوزی هرگز از خاطرات دخترش جدا نمی‌شود، تنها راه آرام شدن خود را پیدا کردن قاتل می‌داند، حس ششم او، قاتل را می‌یابد؛ اما همه‌ تحقیقات پلیس به بن‌بست می‌رسد و سرنخی یافت نمی‌شود. تلاش مادر سوزی برای بازگشت خانواده به گذشته بی‌فایده ‌است، فراموشی مسیری است که او درست می‌داند؛ اما در نهایت ناامید از تلاش‌های بیهوده‌ همسرش خانه را ترک می‌کند و از این پس چارچوب خانواده نیز درهم می‌شکند.

لینزی خواهر سوزی، به‌ظاهر در دنیای جوانی خود سرگرم است؛ اما بارها در کنار برادر کوچک خود که هیچ درکی از مرگ ندارد، او را مرور می‌کند. لینزی در تنها صفحات پرهیجان کتاب به تنهایی وارد خانه‌ قاتل می‌شود و گره‌ کور قتل خواهر را باز می‌کند. استخوان‌های دوست‌داشتنی به شدت یک رمان آمریکایی و دور از دنیای خواننده‌ شرقی است؛ اما داستان حذف نشدنی جهان امروز است. کودک آزاری و قتل کودکان، درد مشترکی است که شرق و غرب نمی‌شناسد و زیبولد که تجربه‌ تلخ ربوده شدن را از نوجوانی با خود داشته خواننده را با لحنی کودکانه و نثری ساده با آرامش پایان یافته‌ خانواده در قتل سوزی همراه می‌کند. استخوان‌های دوست‌داشتنی دومین کتاب و اولین رمان آلیس زیبولد، در سال 2003 برنده‌ جایزه‌ انجمن کتابفروشان آمریکا با تیراژ میلیونی تاکنون به بیش از سی زبان دنیا ترجمه شده‌است. در ایران سه مترجم در سه انتشارات این کتاب را منتشر کرده‌اند. فیلمی با همین نام براساس این کتاب به کارگردانی پیترجکسون کارگردان ارباب حلقه‌ها ساخته شده که با توجه به حجم و ساختار سینمایی رمان، بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است.

دانلود رمان استخوانهای دوست داشتنی

کتاب استخوانهای دوست داشتنی

نویسنده : ریحانه نعمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا