فرهنگ و هنر

نقد کتاب بلندیهای بادگیر

خلاصه بلندی های بادگیر

کتاب از زبان مسافری جوان آغاز می‌شود که مستأجر یکی از منازل مرد ثروتمندی به نام هیت‌کلیف است اما خیلی زود راوی به زنی خدمتکار تغییر می‌کند تا مرد مسافر و خواننده، شنوندهٔ داستان زندگی از زمان کودکی تا امروز خانوادهٔ صاحبخانه باشند.

داستانی که نه‌تنها یک رمان بلند است بلکه به تعداد شخصیت‌های خلق شده رمان در دل خود دارد. با ورود هیت‌کلیف که کودکی سرراهی است به خانوادهٔ ارنشاو و توجه بی‌اندازهٔ پدر ­ به کودک، نفرت پسر بزرگ خانواده به او آغاز کینه‌ای بی‌پایان می‌شود، قبول ازدواج کتی ارنشاو با جوانی ثروتمند و اصیل با نام ادگار لنیتون که هیت‌کلیف از زمان ورود به این خانه آن را انتظار می‌کشیده‌است بذر کینه را آبیاری می‌کند و آغاز ماجراهای پس از آن می‌شود که اگرچه مصداق عشق هرگز نمی‌میرد است اما هیچ نشانی از احساسات لطیف و عاشقانه ندارد.

هیت‌کلیف شکست‌خورده و تحقیرشده، پس از سه‌سال ثروتمند به منزل پدرناتنی خود بازمی‌گردد تا پایان آرامش دو خانوده ارنشاو و لنیتون باشد. بی‌رحم، واژهٔ کم ابهتی در مقابل رفتار مرد هنوز عاشق، با کودکی است که ثمرهٔ ازدواج از روی انتقام اوست. امیلی برونته در رمانش، با گذشت زمان و تغییرآرام و منطقی همهٔ شخصیت‌ها، خواننده را شیفتهٔ فضای رئال کتاب می‌کند اما با نگاهی رمانتیک از انسانی عاشق، حیوانی وحشی و قدرتمند می‌سازد و کلید آرام شدن او را در دستان مرگ می‌گذارد.

برونته رمانش را از زبان راوی اول شخص در غالب زن خدمتکار روایت می‌کند اما به شکلی هنرمندانه از آنچه ندیده آگاهش می‌سازد تا چیزی از قلم نیفتد و خواننده شنوندهٔ داستان از زبان راوی دانای کل و البته بی‌طرف باشد. در پایان کتاب اگرچه کینه و انتقام از پسربچهٔ دهقان و بی‌نام و نشان شخصیتی مجنون و خستگی‌ناپذیر در نابودگری ساخته‌است اما نویسنده عشق هیت‌کلیف به کتی که سال‌ها از مرگش می‌گذرد را تا صفحهٔ آخر زنده نگه می‌دارد تا مهر تاییدی برجملهٔ دوست‌نداشتنی “وصال مدفن عشق است” باشد!

بلندی‌های بادگیر، جزء آثار برتر کلاسیک بریتانیا در قرن نوزدهم با نشانه‌هایی از داستان‌نویسی گوتیک در توصیف بناها و فضای خیالی و جادویی، دوازدهمین رمان برتر جهان از دید سایت بی‌بی‌سی و ششمین شاهکار ادبی جهان از دید روزنامه گاردین است که با نام عشق هرگز نمی‌میرد نیز در کشورمان منتشر شده‌است.

نویسنده : ریحانه نعمتی

معرفی کتاب” ترجیح می دهم که نه” هرمان ملویل

معرفی کتاب پس لرزه موراکامی

نقد کتاب سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا