پزشکی و سلامت

مراقبت از بیمار کرونایی

روش های مراقبت از بیمار کرونایی در قرنطینه خانگی

آیا قرنطینه خانگی راه حل مناسبی برای مراقبت از بیمار کرونایی است؟

بیمار کرونایی را می توان در خانه قرنطینه کرد و تحت مراقبت قرار داد ولی قبل از این اقدام باید مواردی را مد نظر قرار دهید که در ادامه مقاله برای شما عزیزان شرح داده شده است.

استراحت، مصرف مایعات، قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت فردی مهمترین نکات درمان و پیشگیری از انتقال بیماری برای افراد مبتلا و یا مشکوک به کرونا است.

به دلیل اینکه بیماری کووید-۱۹ یا کرونا از خانواده بیماری های عفونی و ویروسی است همواره استراحت و قرنطینه خانگی یکی از روش های طی کردن دوره این نوع بیماری ها محسوب می شود. اما به دلیل خاص بودن و خطرناک بودن ویروس کووید ۱۹ در مقایسه با دیگر ویروس های خانواده کرونا ، پیش از قرنطینه خانگی باید به نکات مهمی توجه کرد.

نخست اینکه آیا فرد دارای ویروس کووید ۱۹ است یا خیر؟ فهمیدن و اطمینان از این مسئله می تواند از لحاظ بهداشتی فردی و جمعی و مدیریت شرایط بسیار موثر باشد. زیرا در شرایط عادی در حال حاضر خانواده ها با بار روانی سنگینی همراه هستند و چنانچه فردی به اشتباه وارد قرنطینه شود ممکن است عوامل روحی مخربی برای فرد و خانواده داشته باشد.

کرونا ویروس انواع مختلفی از نظر شدت بیماری دارد و همه بیماران کرونایی نیاز به بستری در مراکز درمانی ندارند البته تنها پزشک معالج صلاحیت تشخیص اینکه بیمار بستری شده یا در خانه استراحت کند را دارد.

باید این بیمار در خانه اتاق مجزا داشته باشد و این اتاق حتماً باید تهویه مناسب داشته و پنجره‌ای به بیرون داشته باشد. اگر بیمار کرونایی نیاز به سرویس‌های بهداشتی و حمام داشت، باید برای خارج شدن از اتاق خود ماسک معمولی بزند و غذای خود را در همین اتاق مصرف کند تا علائم این بیماری برطرف شود.

چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است زیرا در محیط خانه می توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را طی کند ، ولی چنانچه فرد بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت نظر پزشکان قرار گیرید.

همچنین در شرایطی که تب بیمار کاهش یابد و مجدد تب کند و یا اینکه سرفه های وی منجر به تنگی نفس شود باید بیمار را از قرنطینه خانگی خارج و به مراکز درمانی ارجاع داد.

چه نکاتی در قرنطینه خانگی بیمار کرونایی باید رعایت شود؟

در قرنطینه خانگی بیمار کرونایی نخستین مسئله این است که باید تعداد اعضای خانه قرنطینه شده را کاهش داد . در خانه ای که بیمار کرونایی در قرنطینه به سر می برد نیاز به تعدد افراد نیست و باید فقط یک نفر برای مراقبت در خانه حضور داشته باشد.

همچنین حتما باید اتاق بیمار کرونایی از باقی فضای خانه جدا شده و در حد امکان تردد وی درخانه صورت نگیرد. بهتر است در صورت امکان سرویس بهداشتی برای فرد بیمار مجزا باشد زیرا ممکن است ویروس در فضای سرویس بهداشتی نیز منتشر شود.

همچنین بهتر است که غذای بیمار کرونایی نیز به صوت جداگانه و بدون تماس با بیمار به وی داده شود و در پشت در گذاشته و و بیمار آن را بردارد.

یکی از نکات مهمی که باید رعایت شود، ضدعفونی خانه پس از دوران نقاهت بیمار کرونایی است . پس از طی حداقل ۱۴ روز از دوران بیماری و در صورت بهبود، باید اتاق بیمار کرونایی و همچنین تمامی خانه ضد عفونی و گندزدایی شود.

فردی که می‌خواهد از بیمار مبتلا به کرونا در خانه نگهداری کند، باید سالم‌ترین فرد در خانه بوده و سابقه بیماری نداشته باشد. این فرد باید هنگام مراجعه به اتاق بیمار یک ماسک معمولی زده و بعد از خارج شدن دست‌های خود را شسته و با محلول الکی آن را ضدعفونی کند.

روزی یکبار باید سرویس بهداشتی و حمام فردی که مبتلا به کروناست و از این مکان‌ها استفاده می‌کند با محلول ضدعفونی‌کننده یا همان وایتکس خانگی ضدعفونی شود؛ ضمن اینکه لباس بیماران مبتلا به کرونا نیز باید در ماشین لباسشویی و دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه شست‌وشو شود.

اگر کسی در خانه یک اتاق داشت و بیماران کرونا مجبور بود در آن اتاق استراحت کند باید فاصله بیمار تا اعضای دیگر خانه حداقل یک تا دو متر باشد؛ البته در چنین شرایطی بیمار مبتلا و اطرافیان وی باید همیشه از ماسک استفاده کنند.

تغذیه بیمار کرونایی باید چگونه باشد؟

برای مقابله با ویروس کرونا ماده غذایی مخصوصی وجود ندارد. اما بهتر است مواد غذایی مصرف شود که دارای مواد پروتئینی و ویتامینی فراوان بوده و در سریع ترین زمان سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مرسوم ترین تغذیه برای بیمار کرونایی استفاده از مایعات فراوان است که از اصلی ترین راه مقابله با بیماری های عفونی محسوب می شوند و بهتر است که این مایعات به صورت گرم مصرف شود تا به نوعی کشنده ویروس نیز باشد زیرا ویروس ها در دمای بالای ۴۰ درجه خواهند مرد.

آیا مواد غذایی معجزه آسایی برای بیمار کرونایی وجود دارد؟

هیچ ماده غذایی در مقابله با ویروس کرونا یا هر ویروس عفونی دیگر معجزه نمی کند. متاسفانه برخی همواره از شرایط بحرانی و ترس عمومی سوء استفاده کرده و سعی در ماهی گیری در آب گل آلود دارند.

اینکه این روزها برخی ادعا می کنند لیمو ترش ، لیمو شیرین ، زنجبیل و دیگر اقلام خوراکی داروی قطعی ویروس کرونا می باشند جز سوء استفاده علت دیگری ندارد.

البته استفاده از این محصولات به صورت جوشانده و دمنوش می تواند برای بیمار کرونایی مفید باشد اما اینکه این روزها طعمه تبلیغات قرار گرفته است نباید به آن تکیه کرد.

آیا خود درمانی های رایج برای بیمار کرونایی صحیح است؟

اصولا خود درمانی از نظر پزشکی ممنوع می باشد ، اما در شرایط فعلی بیمار کرونایی می توانند داروهایی از خانواده تب بر ها ، محلول شست و شوی بینی و داروهای درمان تنگی نفس استفاده شود.

بیمار کرونایی حتما باید از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کند. مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل تقویت ویروس ها به شدت خطرناک است و ممکن است به قیمت جان فرد بیمار تمام شود.

بیمار کرونایی بهتر است داروهای مصرف شده و در حال مصرف خود را با پزشکان متخصص عفونی و یا مراکز ارزیابی کرونا در میان بگذارند و از توصیه آنها استفاده کنند.

آیا در صورت بهبود بیمار کرونایی مجددا احتمال ابتلا وجود دارد؟

اینکه در صورت یک بار ابتلا به کرونا بار دیگر به آن مبتلا نمی شویم باور اشتباهی است . همان طور که ممکن است در یک برهه زمانی کوتاه چند بار به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا دچار شویم ، در برابر کرونا نیز شرایط به همین شکل است .

در هر صورت افرادی که بهبود یافتند و یا اینکه به این بیماری مبتلا نشدند باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و به دستورات پزشکی عمل کنند.

در نهایت می توان گفت در صورت آگاهی به موقع از ویروس کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن و اعتماد به نفس می توان این ویروس را همانند دیگر بیماری های عفونی پشت سر گذاشت.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا