آشپزی و آشپزخانه

شفته شدن ماکارونی و پاستا

در این پست قصد دارم تجربه شخصی خودم رو در مورد شفته شدن ماکارونی و پاستا باهاتون به اشتراک بگذارم امشب وقتی می‌خواستم خیلی سریع و با عجله ماکارونی یا همون اسپاگتی درست کنم حواسم نبود و شفته شد اونم چه جور.

اما بعد به ذهنم رسید که در مورد همین موضوع یک پست در سایت زندگی سالم منتشر کنم یعنی در مورد اینکه:

چرا اسپاگتی یا ماکارونی و پاستا شفته میشه ؟

شفته شدن پاستا
شفته شدن پاستا

پس در این پست می‌خوام بطور کامل و مفصل راجع به دلایل شفته شدن ماکارونی صحبت کنم.

اصلا اول برای اون دسته از عزیزانی که نمیدونن شفته شدن یعنی چی بگم که به حالت خمیر شدن ماکارونی و چسبیدن رشته‌ها به هم، اصطلاحا میگن شفته شدن که ممکنه حتی برنج هم شفته بشه.

دلایل شفته شدن ماکارونی و پاستا

1- عدم استفاده از آب کافی در پخت ماکارونی

نسبت آب به ماکارونی اهمیت دارد. اگر شما آب خیلی کمی استفاده کنید ماکارونی شما چسبنده و لعاب دار می شود. شما برای هر 450 گرم ماکارونی 4 لیتر آب نیاز دارید.

2- زود اضافه کردن ماکارونی به آب

شفته شدن اسپاگتی
شفته شدن اسپاگتی

اضافه کردن زودهنگام ماکارونی به قابلمه

افزودن پاستا یا اسپاگتی به قابلمه‌ای که آبش در حال جوش نیست بزرگترین اشتباه ممکن است. این کار زمان پخت را افزایش داده و اجازه باز شدن به بافت ماکارونی را نمی‌دهد. باید تا زمانی که آب قابلمه کاملا به جوش نیامده صبر کنید سپس پاستا را به صورت پراکنده به آن اضافه کنید.

3- افزودن روغن به آب ماکارونی

برخی افراد به آب ماکارونی روغن اضافه می‌کنند تا از چسبیدن ماکارونی‌ها به هم جلوگیری کنند. ولی این کار اشتباه است زیرا روغن می‌تواند مانع از چسبیدن سس به ماکارونی شود.

اگر آب ماکارونی در حال قل قل زدن باشد و حباب‎های بزرگی ایجاد کند مطمئنا بعد از افزودن ماکارونی به آب، به هم نمی‌چسبند.

تنها چیزی که لازم است به آب ماکارونی بیفزایید نمک است.

4- کم نمک زدن به آب ماکارونی

یکی از نکات اصلی که برای طعم دادن به ماکارونی باید در نظر داشته باشید نمک است. قبل از اضافه کردن ماکارونی به آب باید به آن نمک بزنید. مزه آب باید کمی به شوری بزند. بنابراین به اندازه کافی نمک استفاده کنید. تقریبا برای هر 500 میلی لیتر آب 2 قاشق غذاخوری نمک لازم است.

5- زیادی هم زدن ماکارونی

احتمالا می‌دانید که برای پیشگیری از چسبیدن ماکارونی‌ها به هم باید آن‌ها را هم بزنید ولی نباید زیاده روی کنید. ماکارونی در ابتدای اضافه شده به آب قبل از این که نشاسته در اب آزاد شود به احتمال زیاد به هم می‌چسبد بنابراین فقط کافیست در دو دقیقه اول شروع پخت چند باری به آرامی ماکارونی را در قابلمه هم بزنید. اصلا نیازی به هم زدن مداوم و زیاد ندارید.

شفته شدن ماکارونی
شفته شدن ماکارونی

6- بیش از حد جوشاندن

به‌طور سنتی پاستا به صورت آلدنته سرو می‌شود یعنی کمی باید سفت باشد. پخت بیش از حد پاستا اشتباه بزرگی است که منجر به از بین رفتن بافت و کیفیت آن می شود. بهتر است زمان پخت پاستا را یک تا دو دقیقه کمتر از دستوری که پشت بسته نوشته شده است، تنظیم کنید.

7- استفاده بیش از حد از سس

از اشتباهات پخت ماکارونی اغلب مردم تمایل دارند ماکارونی خود را در سس غرق کنند. اگر ماکارونی را دمی نمی‌گذارید و فقط سس را با آن مخلوط کرده سرو می کنید احتمال این که سس به طور یکنواخت پخش نشود زیاد است ماکارونی باید مانند سالاد از سس پوشیده شود نه این که در سس غرق شود.

می‌توانید ماکارونی را بعد از آبکش کردن در ماهیتابه سس ریخته کمی آب ماکارونی به آن اضافه کرده روی حرارت هم بزنید تا سس کاملا یکنواخت روی ماکارونی پخش شود.

شما چه دلایلی رو میتونید ذکر کنید که باعث شفته شدن اسپاگتی میشه؟

اگر شما هم مثل من تجربه‌ی شفته کردن ماکارونی رو داشتید 😉 و می‌دونید چطور میشه از این موضوع جلوگیری کرد خوشحال میشیم در زیر همین پست بنویسید تا همه عزیزان استفاده کنند.

همچنین بخوانید

‫6 دیدگاه ها

  1. وای کاش من میتونستم مثل کافه ها سس و مواد پاستا درست کنم هرکار میکنممممممممممممممممممممم سفت و بد میشه

    1. چرا فکر میکنید نشدنیه. یا انقدر فوت کوزه گری داره که نتونید یاد بگیرید. قطعا با چندبار تست و ترکیب مواد دستتون میاد چطور مواد رو باهم ترکیب کنید

  2. عالی بود من میخواستم برای اولین بار در زندگی مجردی دانشجویی ماکارونی درست کنم به درد خورد

  3. سلام من میخواستم بدونم اگر زمان پختن در اب جوشیدت برای رشته ماکارانی از زمان خودش دو دقیقه بیشتر جوشید و پخت باید چطور دم کرد که خمیر نشه و اگر خمیر شد چکار کنم !

    1. سلام و عرض ادب دوست عزیز و همراه زندگی سالم
      این که ماکارونی یا پاستا در حد 2 دقیقه بیشتر در آب جوش قرار بگیره ایرادی نداره و این به تنهایی عامل وا رفتن و یا خمیری شدن نمیشه. برای جلوگیری از خمیر شدن نیازی نیست به آب جوش روغن اضافه کنید و یا خیلی هم بزنید. همین قدر که در ابتدای کار ماکارونی رو هم بزنید که از هم جدا بشن کافیه.
      متاسفانه ماکارونی خمیر شده رو نمیشه کاری کرد. اما اگر زیاد حالت خمیری پیدا نکرده و جز کسانی هستید که میگذارید ماکارونی کاملا دم بکشه، پس میتونید بگذارید دم بکشه و با سس مخصوص میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا