پزشکی و سلامت

خواص درمانی گل گاوزبان

درباره این گیاه: گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن ، اعم از گل ها، برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند. در بسیاری از کشورها، برگ های تازه این گیاه را در انواع سالاد استفاده می کنند.
خواص دارویی: روغن گل گاو زبان، برای درمان اختلالات پوستی از جمله اگزما، درماتیت سبورئیک که اغلب باعث خارش، قرمزی و پوسته ریزی مخصوصاً در ناحیه سر می شود و درماتیت عصبی که واکنش
پوست نسبت به فشار های عصبی است و منجر به
پوسته ریزی و خارش پوست می شود، مورد استفاده قرار
می گیرد.
خواص درمانی: جوشانده گل گاو زبان دارای اسید های چرب ضروری مورد نیاز بدن است که می توانند بر روی وضعیت روحی، روانی یا التهاب داخلی اثر مستقیم داشته باشند. در صورتی که فرآیند متابولیک بدن مانند موارد وابسته به قلب و عروق به درستی کار نکند، مصرف این داروی گیاهی می تواند مفید واقع شود.
گل گاوزبان به دلیل داشتن سطح بالای کلسیم و آهن و مواد مغذی نظیر پتاسیم، روی، ویتامین های C و B و بتاکاروتن برای زنانی که اغلب دچار کمبود این مواد ضروری هستند، مفید است.جوشانده گل گاو زبان باعث تصفیه خون می شود.
جوشانده گل گاو زبان دارای خواص دیگری از جمله تقویت کلیه ها به دلیل ادرار آور بودن و آرامبخش بودن است.
چه کسانی نخورند: مصرف این گیاه در دوز زیاد یا
دراز مدت، به دلیل داشتن موادشیمیایی خطرناکی
به نام آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS)
می تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو
حیاتی شود.
به دلیل داشتن آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS) زنان باردار باید حتی الامکان از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این ماده شیمیایی ممکن است باعث شود که نوزاد در زمان تولد ناقص به دنیا بیاید. همچنین مادرانی که در حال شیردهی به نوزاد خود هستند، حتی الامکان از
مصرف گل گاو زبان خودداری کنند زیرا احتمال انتقال این ماده شیمیایی خطرناک از طریق شیر مادر به نوزاد وجود دارد.
مصرف روغن گل گاو زبان ممکن است باعث افزایش و طولانی شدن مدت زمان خونریزی شود، به همین دلیل استفاده از آن بر روی زخم ها باید بسیار با احتیاط انجام شود.
مصرف گل گاو زبان ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز بیماری های کبدی شود.
افرادی که بر روی آنها عمل جراحی انجام شده است در صورت مصرف گل گاو زبان، احتمال خونریزی در آنها افزایش می یابد به همین جهت حداقل تا 2 هفته پس از جراحی  باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این گیاه تا حدی خون را رقیق می کند.

مجله زندگی سالم – شماره 34

golgavzaban_Haftegy.ir_

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا