سلامت و تندرستی

ترک‌های پوستی چگونه ظاهر می‌شوند و چطور می‌توان از شر آنها خلاص شد؟

ترک‌های پوستی دقیقا چه هستند ، چگوه ظاهر می‌شوند و راه درمان آن‌ها چیست ؟

ترک‌های پوستی با مرور زمان محو می‌شوند. ترک‌ پوستی نوعی زخم است که وقتی پوست ما به سرعت کشیده یا جمع شود، ایجاد می‌شود. تغییر ناگهانی باعث پاره شدن کلاژن و الاستین می‌شود که از پوست ما پشتیبانی می‌کنند. با بهبود پوست، ممکن است ترک‌های پوستی ظاهر شوند.

این ترک‌های پوستی روی همه‌ی پوست‌ها ایجاد نمی‌شود. به نظر می‌رسد نوسان سطح هورمون‌ها در ایجاد این ترک‌ها نقش دارد. همچنین ممکن است ارثی باشد، به این معنی که در صورتی که در خانواده‌تان شخصی مبتلا به این ترک‌های پوستی باشد، شما در معرض خطر بیشتری هستید.

ممکن است در شرایط زیر، دچار ترک‌های پوستی شوید:

  • جهش رشد که در بلوغ رخ می‌دهد.
  • بارداری
  • کاهش یا افزایش سریع وزن
  • تمرین با وزنه هنگام رشد سریع عضلات

استفاده از کورتیکواستروئید روی پوست برای مدت طولانی نیز می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های پوستی شود. اگر به بیماری کوشینگ یا سندرم مارفان مبتلا هستید، ممکن است ترک‌های پوستی را مشاهده کنید.

زمانی که ترک‌های پوستی برای اولین بار ظاهر می‌شوند، بسته به رنگ پوست شما، قرمز، بنفش، صورتی، قهوه‌ای مایل به قرمز یا قهوه‌ای تیره هستند. ترک‌های پوستی تازه ممکن است کمی برآمده همراه با احساس خارش باشند.

با گذشت زمان رنگ ترک‌های پوستی محو شده و در زیر پوست شما مخفی می‌شوند.

بیشتر بخوانید : میکرونیدلینگ و ترک‌های پوستی

برای رهایی از شر ترک‌های پوستی چه کاری باید انجام داد؟

مانند هر جای زخمی، ترک‌های پوستی نیز دائمی هستند، اما ممکن است درمان باعث کمتر شدن آنها شود. همچنین درمان می‌تواند به رفع خارش کمک کند.

اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از درمان ترک‌های پوستی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از محصولات حاوی موادی مانند رتینول هستند که می‌توانند به کودک شما آسیب برسانند.

هیچ روش درمانی وجود ندارد که برای همه به طور یکسان تاثیر داشته باشد، و بسیاری از محصولات اصلا کارایی ندارند.

درمان ترک‌های پوستی

کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل برای ترک‌های پوستی: محققان بسیاری از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌ها که برای درمان ترک‌های پوستی استفاده می‌شوند را مورد مطالعه قرار داده‌اند. در حالی که هیچ محصولی به طور مداوم به شما کمک نمی‌کند و یا برخی محصولات اصلا کمکی نمی‌کنند، اما محققان نکات مثبتی هم از این محصولات کشف کرده‌اند.

اگر می‌خواهید یکی از این کرم‌ها، لوسیون‌ها یا ژل‌ها را برای محو شدن ترک‌های پوستی امتحان کنید، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • هنگامی که ترک‌ها تازه هستند از محصولات استفاده کنید. هنگامی که ترک‌ها کهنه شوند دیگر محصولات تاثیر چندانی در درمانشان ندارند.
  • محصول را روی ترک‌های پوستی ماساژ دهید. اگر برای ماساژ دادن محصول روی ترک‌های پوستی وقت بگذارید، اثربخشی آن بهتر خواهد بود.
  • به مدت چند هفته هر روز از محصول استفاده کنید. چندین هفته طول می‌کشد تا نتایج ظاهر شوند.

درمان‌های خانگی: در مطالعات انجام شده، درمان‌های خانگی رایج تاثیری نداشته‌اند. محققان دریافتند وقتی افراد روغن بادام، کره کاکائو، روغن زیتون یا ویتامین E  را روی ترک‌های پوستی خود ماساژ می‌دهند، هیچ یک از ترک‌ها کمرنگ نمی‌شوند.

برنزه کردن نمی‌تواند شما را از شر ترک‌های پوستی نجات دهد. وقتی برنزه می‌شوید، ترک‌های پوستی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند چرا که برنزه نمی‌شوند.

آیا می‌توان از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کرد؟

پاسخ کوتاه: شاید.

محققان دریافته‌اند که بسیاری از داروها برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی اصلا موثر نیستند. در مطالعات انجام شده، نه روغن بادام، کره کاکائو، روغن زیتون و نه ویتامین E از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری نکردند.

مواد دیگر ممکن است موثر باشند. محققان دریافته‌اند که محصولات حاوی سانتلا یا اسید هیالورونیک ممکن است به جلوگیری از بروز ترک‌های پوستی کمک کنند. سنتلا یک گیاه است و پوست ما به طور طبیعی حاوی اسید هیالورونیک است.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

محصولات و درمان‌های ترک‌های پوستی گران قیمت هستند. اگر متوجه شدید که وقت و هزینه زیادی صرف کرده‌اید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید، مراجعه به یک متخصص پوست راهی عاقلانه و موثر است.

روش‌هایی که در مطب مورد استفاده قرار می‌گیرد موثرتر از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌ها هستند. متخصصان پوست همچنین می‌توانند در مورد هر محصول یا روش جدیدی که ممکن است موثر باشد به شما مشورت دهند.

دسترسی به منبع :What exactly is a stretch mark

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا