مشاوره زناشویی

آيا ليزر در حاملگی ممنوعيت دارد ؟

 ”  بله ، تابش مستقیم لیزر روی شكم بیمار كنتراندیكاسیون نسبی محسوب می‌شود و باید از تابش نور لیزر روی شكم و جنین اجتناب كرد اگر چه تا كنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز مشكل در شرایط فوق ارائه شده ولی برای احتیاط لیزر در شرایط بارداری انجام نمی‌شود.اما از لیزر برای درمان زخم های بعد از زایمان و سزارین به خوبی استفاده می شود.از دیگر موارد منع استفاده از لیزر تابش مستقیم آن روی تیروئید است (البته قابل ذكر است میخائیلف در سال 1999 برای درمان تیروئیدیت اتو ایمیون از  لیزر تراپی استفاده كرد ).

یكی‌دیگر از مواردی كه تلاش می‌شود از لیزر مرئی پالسی با فركانس 5- 10 هرتز مورد استفاده قرار نگیرد بیماران صرعی هستند چون به دلیل حالت پالسی احتمال دارد بیمار دچار حملات اپی لپتیك بشود.همچنین از تابش لیزر روی سطوح مفصلی واستخوان‌های كودكان اجتناب می‌شود. اگر چه اكنون گزارشهای مبنی بر استفاده مفید لیزر با طول موج خاص برای كودكان و نوزادان و امراضی نظیر morbus   schlatter در دست است.

استفاده از لیزر كم توان در موارد سرطان یا توده‌های مشكوك به  بدخیمی به لحاظ قانونی و حساسیت بالایی وضعیت بیماری تنها توسط متخصص لیزر تراپی امكان پذیر است . بسیاری از كنتراندیكاسیون‌های فعلی لیزر در واقع رعایت جوانب احتیاط است و در مواقع كنتراندیكاسیون مطلق آن بسیار كم هستند.

شاید یكی از مهمترین كنتراندیكاسیون‌های استفاده از لیزر بكارگیری از این نور شگفت‌انگیز و هوشمند توسط افراد غیر خبره باشد كه بدون محاسبه و رعایت اصول فیزیكی و پزشكی و ایمنی از آن استفاده می‌كنند و بسیاری از موارد خود و بیمار را دچار دل زدگی و عوارض آن می‌كنند.آیا لیزر تراپی روی افراد دارای Pacemaker هستند ممنوع است ؟ خیر . چون این دستگاه یك قطعه الكترونیكی و فلزی است و تحت تأثیر نور قرار نمی‌گیرد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا