پزشکی و سلامت

نفس کشیدن از راه دهان در خواب

نفس کشیدن از راه دهان در خواب چه عوارضی در پی دارد ؟

نفس کشیدن از راه دهان در هنگام شب تنفس خوشایندی نیست و احساس خشکی دهان و چند بار بیدار شدن از خواب را در پی دارد. وقتی راه بینی مسدود شود، فرد مجبور است از راه دهان نفس بکشد که این عارضه خطرات زیادی به همراه دارد.

تنفس از راه دهان موجب می شود به اندازه کافی اکسیژن خون اشباع نشود و کمبود اکسیژن در بدن را ایجاد کند؛ این امر سبب خواب ناآرام، مختل شدن فعالیت روزانه، بیماری های قلبی، فشار خون، حالت های روحی مختلف و کاهش سطح فعالیت جسمی و فکری می‌شود.

مرگ ناگهانی در خواب عارضه تنفس از راه دهان

یکی از بدترین عوارض تنفس از راه دهان، مرگ ناگهانی در خواب است؛ امکان دارد به دلیل بسته شدن راه نفس کشیدن، ایست تنفسی رخ دهد و سبب مرگ شود.

تنفس از راه دهان در کودکان انواع تغییرات خلقی، بیش فعالی، شب ادراری و مسائل مختلف روحی را ایجاد می‌کند و اگر این موضوع ادامه پیدا کند فرم فک، دهان و صورت طوری رشد می کند تا تنفس دهانی انجام شود.

عملکرد متفاوت بینی و دهان در تنفس

بینی آلودگی‌های هوای ورودی و ذرات معلق را تا حدودی می‌گیرد، هوا را مرطوب و گرم می کند و با ایجاد مقاومت بر سر راه آن، سبب توقف بیشتر هوا در ریه شده و جذب اکسیژن را افزایش می‌دهد.

دهان عملکرد متفاوتی دارد و هوا را مستقیم وارد حلق می‌کند، تحریک کننده است و جذب اکسیژن هوا را کاهش می‌دهد.

تنفس نادرست چیست ؟

با وجود اینکه تنفس یک عمل اتوماتیک و در ظاهر ساده است اما اکثر افراد بد نفس می کشند. برای اینکه تنفس نادرست برای بدن مشکل آفرین نباشد ابتدا لازم است که تنفس آگاهانه و درست را یاد بگیریم تا بدن به آن عادت کرده و به شیوه ای ناخودآگاه تبدیل شود.

گاهی مواقع تنفس نادرست از عادت شکل می گیرد و یا اینکه سبک زندگی آمیخته به استرس باعث تنفس نادرست می شود. در هر صورت تنفس نادرست سلامتی ارگان ها را به خطر می اندازد و باید اصلاح شود.

سه نوع تنفس وجود دارد: تنفس شکمی، تنفس سینه ای و تنفس دهانی. تنفس شکمی مناسب ترین نوع تنفس است و دو نوع دیگر می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

متخصصان معتقدند که تنفس دهانی نامناسب ترین نوع تنفس است، چون بینی هوا را فیلتر کند و در نتیجه عوامل آسیب رسان وارد بدن نمی شوند.

اما در تنفس دهانی این فیلتر صورت نمی گیرد و ممکن است عوامل بیماری زا به راحتی وارد بدن شوند. بهتر است تا حد امکان عادت به تنفس شکمی داشته باشید.

عوارض تنفس نادرست و از راه دهان

۱- اختلالات خواب

اگر در حین خواب تنفس درست نداشته باشید مغز به درستی از اکسیژن برخوردار نمی شود و نمی توانید وارد خواب عمیق شوید.

در واقع تنفس نادرست باعث می شود که در طول شب بیش از یک بار از خواب بیدار شوید که این امر باعث ایجاد خستگی می شود.

علاوه براین، مسئله تنفس نادرست در خواب همچنین باعث ایجاد سردردهای صبحگاهی یا سردردهای طولانی تر می شود.

در نتیجه در طول روز به دنبال راههایی برای خلاص شدن از سردرد خواهید بود و وضعیت نرمال زندگی را از دست خواهید داد.

۲- خستگی

بدون اکسیژن زندگی برای انسان غیرممکن خواهد بود. اگر اکسیژن به میزان کافی به بافت ها نرسد، بدن مجبور می شود به طور افراطی از بافت ها و عضلات کار بکشد.

در نتیجه در آخر روز احساس خستگی زیادی خواهید داشت که با استراحت نیز به این راحتی ها برطرف نمی شود.

۳- افسردگی

کاملا طبیعی است که خستگی مداوم روی تمام زمینه های زندگی تاثیر بگذارد. از یک طرف مشکلاتی در تمرکز فرد در کارها پیش می آید که در محیط کار وی مشکلات زیادی ایجاد می کند و از طرف دیگر فرد میل به معاشرت با دوستان و خانواده را از دست می دهد.

چون مدام تمایل دارد استراحت کند. نتایج منفی این مسئله روی کار و زندگی اجتماعی باعث می شود که فرد اعتماد به نفس خود را نیز از دست بدهد و به مرحله افسردگی برسد. تمام این مسائل ممکن است که به واسطه تنفس نادرست بروز کرده و ادامه دار باشد.

۴- تخریب سیستم ایمنی بدن

علاوه بر اثرات آسیب روحی روی سیستم دفاعی بدن، تنفس نادرست به طور مستقیم قدرت دفاعی را مورد هدف قرار می دهد.

این تاثیر مخرب نیز در نتیجه کیفیت و کمیت نامناسب اکسیژن وارد شده به بدن رخ می دهد.

در نتیجه بدن در برابر ویروس ها، عفونت ها و بیماری های آسیب پذیر می شود و نمی تواند آنطور که باید به وظایف روزانه اش بپردازد. در نتیجه خیلی زود احساس بیماری و ناخوشی خواهید کرد.

۵- خطرات قلبی عروقی

با تنفس نادرست و کمبود اکسیژن، قلب تلاش دو چندانی می کند چون انرژی کافی در اختیار ندارد. علاوه براین، قلب با خونی سر و کار دارد که حاوی عناصر نامناسب است و این مسئله نیز روی عضلات تاثیر منفی می گذارد.

به همین دلیل نیز دستگاه قلب و عروق تحت تاثیر منفی تنفس نادرست قرار می گیرد. خون که در رگ های ما در گردش است غلیظ شده و در نتیجه عروق را تنگ می کند. سپس مسائلی مانند واریس و دیگر مشکلات بروز می کند.

۶- مشکلات روده و معده

دستگاه گوارش وظیفه تفکیک عناصر مغذی و عناصر زاید را بر عهده دارد. این وظیفه نیز با تنفس نادرست دچار اشکال می شود چون خون که مسئول انجام آن است وضعیت درستی ندارد.

بنابراین کار آنگونه که باید درست انجام نمی شود. این مسئله نیز باعث بروز مشکلاتی از قبیل فتق هیاتال، آئروفاژی (بلع مقادیر زیادی هوا در حین خوردن غذا) یا ورم معده مزمن می شود.

به طور خلاصه باید گفت که تنفس نادرست سلامتی را با مشکلات جدی مواجه می کند و زمان آن رسیده است که تنفس صحیح را یاد بگیرید. کار چندان سختی نیست.

امروزه کلاس های یوگا و طب جایگزین وجود دارند که مراحل تنفس صحیح را آموزش می دهند

عوارض تنفس دهانی در خواب

پولیپ بینی، احتقان مزمن بینی، سینوزیت، بزرگ بودن بیش از اندازه لوزه‌ها حتی گاهی اوقات عادت به باز بودن دهان در هنگام خواب را می‌توان به عنوان علل تنفس دهانی نام برد.

با اینکه بسیاری از افراد از راه دهان تنفس می‌کنند ولی چندان از عواقب آن باخبر نیستند. تنفس دهانی معضلی است که اگر زود درمان نشود مشکلات‌اش مزمن شده، چه بسا گاهی درمان موفقی نمی‌توان برای مشکل به وجود آمده در نظر گرفت.

در هر حال هر عاملی که سبب شود فردی نتواند به راحتی از بینی نفس بکشد ناچار خواهد بود برای کسب اکسیژن از راه دهان میزان مورد نیاز اکسیژن خود را تأمین کند.

همان‌طور که می‌دانید تنفس از راه بینی دارای محسناتی است که تنفس از راه دهان فاقد آن است، از قبیل گرم شدن هوای تنفسی، گرفته شدن گرد و غبار موجود در هوای تنفسی توسط مژک‌های بینی و… هفته نامه سلامت در گزارشی به مشکلاتی که تنفس از راه دهان ایجاد می‌کند پرداخته است.

  • تنفس دهانی چنانچه در دوران کودکی وجود داشته باشد و هیچ تلاشی در جهت رفع آن صورت نپذیرد، سبب عمیق شدن کام یا سقف دهان خواهد شد که این خود به ‌طور ثانویه باعث کاهش قوس فک بالا می‌شود و به دنبال آن، جا برای قرار گرفتن دندان‌ها در یک قوس فکی کاهش می‌یابد و دندان‌ها برای جبران کمبود فضا به سمت بیرون حرکت می‌کنند و حالت بیرون ‌زدگی دندان‌ها علاوه بر زشت بودن فرم صورت خطر شکسته شدن آنها را در پی دارد. علاوه بر دندان‌ها، خود استخوان فک در ناحیه قدام فک بالا هم بیرون زده می‌شود که برای درمان این‌ گونه موارد نیاز به ارتودنسی و جراحی توأماً است.
  • تنفس دهانی سبب خشک شدن دهان می‌شود. با کمبود بزاق و خشک شدن دهان بستر مناسبی جهت التهاب ایجاد شده، به دنبال آن بیماری‌های لثه ایجاد می‌شود و متعاقب التهاب لثه ممکن است بوی بد دهان نیز عارض گردد که به منظور جلوگیری از این مشکل باید علت اصلی که همانا تنفس دهانی است برطرف گردد و با درمان‌های موضعی فقط یک درمان موقتی صورت می‌پذیرد.
  • یکی از مشکلات ایجاد شده دیگر با تنفس دهانی، پوسیدگی‌های دندانی در ناحیه طوق یا ناحیه لثه‌ای است که آن هم به دنبال خشک شدن دهان و عدم خودشویی دندان‌ها توسط بزاق حادث می‌گردد.
  • افرادی که دچار مشکل تنفس دهانی هستند همواره لب‌های خشک و ترک خورده دارند که زخم شدن مدام لب‌ها علاوه بر مشکل جسمی، این افراد را از لحاظ روحی دچار آزردگی می‌کند و معمولاً این افراد از این قضیه رنج می‌برند.
  • افرادی که دچار تنفس دهانی ناشی از گرفتگی بینی هستند از لحاظ تکلم مشکل دارند و معمولاً تو دماغی صحبت می‌کنند که در نهایت در شکل‌گیری شخصیت کودکان اهمیت خاصی دارد.
  • افرادی که در اثر تنفس دهانی دارای فک بالای جلوآمده هستند معمولاً در ادای برخی کلمات دچار مشکل می‌شوند و در تلفظ مشکل دارند.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا