بانوان

آیا بدن در دوران قاعدگی کالری بیشتری می‌سوزاند؟

دوران قاعدگی چیزی فراتر از یک خونریزی ساده است! در واقع در این دوران بدن از نظر سطح ترشح هورمون، احساسات و علائم دیگر در شرایطی کاملا متفاوت از مواقع عادی قرار دارد.

یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که ممکن است در این دوران رخ دهد این است که در دوران قاعدگی حتی در حالت استراحت هم ممکن است بدن کالری بیشتری نسبت به مواقع عادی بسوزاند. برای اطلاع از صحت و سقم این ادعا با زندگی سالم در این مقاله همراه باشید.

سوزاندن کالری در دوران قاعدگی

مطالعات معمولا در برخی از زمان‌های دوران قاعدگی انجام می‌شود و به این جهت که محققان نمی‌توانند یک نفر را در تمام طول دوران قاعدگی تحت بررسی قرار دهند پس نمی‌توان به طور قاطع گفت که در دوران قاعدگی خانم‌ها کالری بیشتری می‌سوزانند.

طبق نتایج حاصل از یک تحقیق انجام شده در سال 2003، میزان سوخت و ساز بدن در حالت استراحت در دوران قاعدگی متفاوت از دوران عادی است. محققان دریافتند که برخی از خانم‌ها تغییرات گسترده‌تری در متابولیسم در حالت استراحت خود داشتند (تقریبا 10 درصد) و برخی دیگر تغییرات چندانی نداشتند (در حدود 1.7 درصد).

به طور کلی، کالری سوزی در یک دوره بستگی به فرد دارد. ممکن است برخی خانم‌ها در دوران قاعدگی کالری بیشتری بسوزانند و برخی دیگر تغییر چندانی در سوزاندن کالری در دوران قاعدگی نداشته باشند.

1 تا 2 هفته قبل از دوران قاعدگی اوضاع چطور است؟

طبق نتایج حاصل از برخی تحقیقات، RMR (متابولیسم در حالت استراحت) زنان در مرحله لوتئال چرخه قاعدگی کمی بیشتر است. مرحله لوتئال به زمانی گفته می‌شود که بین تخمک‌گذاری و شروع دوره قاعدگی بعدی است.

محقق دیگری گزارش می‌دهد که RMR ممکن است در طول تخمک‌گذاری بیشتر شود؛ یعنی زمانی که بدن برای لقاح احتمالی یک تخمک آزاد می‌کند.

سوزاندن کالری در دوران قاعدگی

ورزش کردن در دوران قاعدگی باعث کالری سوزی بیشتر می‌شود؟

هیچگونه شواهد علمی مبنی بر افزایش کالری‌سوزی هنگام ورزش در دوران قاعدگی وجود ندارد، تنها مزیتی که ورزش کردن در دوران قاعدگی به همراه دارد کاهش برخی علائم از جمله گرفتگی عضلات و کمردرد و داشتن احساس جسمی بهتر است.

اگر در دوران قاعدگی کالری بیشتری سوزانده نمی‌شود، پس چرا مدام احساس گرسنگی می‌کنیم؟

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، 1 هفته قبل از شروع قاعدگی ممکن است اشتها بیشتر شود.

نتایج حاصل از تحقیقاتی که در سال 2010 انجام شد حاکی از آن است که خانم‌هایی که مبتلا به اختلال بی‌قراری پیش از قاعدگی هستند در مقایسه با خانم‌هایی که این اختلال را ندارند، در مرحله لوتئال بیشتر تمایل به پرخوری و خوردن غذاهای شیرین و چرب دارند.

PMDD (اختلال بی‌قراری پیش از قاعدگی) به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن تحریک‌پذیری فرد شدید می‌شود، و علائمی از جمله افسردگی و سایر علائم درست قبل از قاعدگی ظاهر می‌شوند.

عوامل فیزیکی و یا روحی ممکن است باعث افزایش اشتها و پرخوری در دوران پیش از قاعدگی شود.

غذاهای پرچرب و شیرین می‌توانند به برآورد کردن نیازهای عاطفی ناشی از کاهش احساس ناشی از تغییر هورمون‌ها کمک کنند.

یکی دیگر از دلایل طلب غذاهای چرب و شیرین توسط بدن می‌تواند مربوط به بقا باشد. چراکه بدن برای محافظت از خود و تامین انرژی مورد نیاز به مواد غذایی ذکر شده نیاز دارد.

علائم دیگر

از دیگر علائم مربوط به تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نتایج حاصل از تحقیقات حاکی از آن است که زنان در اواسط دوره لوتئال نسبت به بوها حساس‌تر می‌شوند.
  • نتیجه حاصل از یک تحقیق دیگر حاکی از آن است که زنان در زمان تخمک گذاری پول بیشتری را خرج ظاهر و لوازم آرایشی می‌کنند.

همچنین بخوانید: تغذیه مناسب بانوان در دوران قاعدگی


برای مقابله با گرسنگی و افزایش اشتها در دوران قاعدگی چه کنیم؟

زمانی که در دوران قاعدگی وسوسه می‌شوید که خوراکی‌های چرب و شیرین بخورید می‌توانید نیاز خود را با مقدار کمی از این خوراکی‌ها برطرف کنید. مثلا یه تکه کوچک شکلات تلخ یا یک تکه سیب زمینی سرخ شده بخورید.

حتی می‌توانید گزینه‌های سالم‌تر را جایگزین کنید و:

  • وعده‌های کوچک اما مکرر بخورید.
  • میان وعده‌های سرشار از پروتئین و میزان کمی کربوهیدرات، از جمله نیمی از یک ساندویچ بوقلمون، نصف یک نان شیرینی کامل با کره بادام زمینی، یا چند حبه پنیر با یک مشت بادام بخورید.
  • ورزش کنید، پیاده‌روی کنید و فعالیت داشته باشید.
  • آب فراوان بنوشید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا