پزشکی و سلامت

گِن”‌های لاغری برای رفع چربی شکمی توصیه نمی‌شود

چاقییک کارشناس تغذیه معتقد است: استفاده از گِن‌های لاغری برای رفع چاقی شکمی پایه علمی ندارد و ممکن است در خون رسانی به کلیه‌ها اختلال ایجاد کند.

فرزاد بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، در خصوص دلایل چاقی و افزایش وزن گفت: افزایش دریافت انرژی و فعالیت بدنی کم باعث بروز انواع مختلف چاقی به شکل تجمع در نقاط مختلف بدن می‌شود.

وی ادامه داد: یک نمونه از چاقی، چاقی در ناحیه شکم است که به دو شکل گلابی و سیبی شکل دسته بندی می‌شود که این دو نوع بر اساس نحوه قرار گیری چربی‌ها و میزان اندازه دور شکم از هم تفکیک می‌شوند.

به گفته این کارشناس تغذیه، چنانچه اندازه دور شکم در خانم‌ها بیشتراز 88 سانتی متر و در آقایان بیشتر از 102 سانتیمتر باشد، فرد مبتلا به چاقی شکمی است.

بابایی معتقد است: شاخص دیگری که برای تشخیص نوع چاقی در افراد به کار می‌رود، نسبت دور شکم به دور باسن است که میزان نرمال آن در خانم‌ها کمتر از هشت دهم و در آقایان کمتر از 9 دهم و یا یک است.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: چاقی سیبی شکل می‌تواند زمینه ساز سندرم X باشد که این سندرم شامل مجموعه‌ای از مخاطرات بدن از جمله افزایش چربی و فشار خون، افزایش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است.

بابایی در خصوص چاقی گلابی شکل هم گفت: این چاقی معمولا در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود و مخاطراتی را برای بدن در پی دارد.

وی چاقی شکمی را شاخصی از چاقی سایر نقاط بدن دانست و یادآور شد: برای رفع چاقی می‌توان از ورزش و رژیم غذایی مناسب استفاده کرد.

بابایی خاطر نشان کرد: در برخی موارد افراد برای کاهش چاقی شکمی نسبت به ورزش‌های مقطعی و سخت اقدام می‌کنند و با دراز و نشست‌های فراوان فشار زیادی را به ناحیه شکم وارد می‌کنند که این کار می‌تواند در دراز مدت آسیب مهره کمر و دستگاه گوارش را در پی داشته باشد.

به گفته این کارشناس تغذیه، ورزش سخت مقطعی برای کاهش چربی ناحیه شکم باعث پرخونی در این منطقه شده و اگر ورزش کنار گذاشته شود، چاقی بیشتر از قبل بازگشت می‌کند.

وی اشاره‌ای هم به استفاده از گِن‌های لاغری موجود در بازار داشت و تصریح کرد: استفاده از این دستگاه‌ها در هیچ منبع و مرجع علمی توصیه نشده و به علاوه ممکن است در خون‌رسانی به کلیه اختلال وارد کند.

بابایی لیپوساکشن را از دیگر درمان‌هایی دانست که برای رفع چاقی شکمی به کار می‌رود و گفت: این روش به دو صورت انجام می‌شود که در یک روش ناحیه شکم را باز می‌کنند و چربی اضافه را از این ناحیه خارج می‌کنند، اما در روش دیگر چربی‌ها را لیز کرده و سپس آن را با دستگاه ساکشن مکش می‌کنند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: هر دوی این روش خطر آمبولی را به همراه دارد و باعث می‌شود در صورت ورود یک قطره چربی به شریان اصلی فرد سکته مغزی‌ یا قلبی بروز کند.

وی در پایان اظهار کرد: برای رفع چاقی شکمی ورزش متعادل و مداوم و همچنین اصلاح عادات غذایی ضروری است.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا