پزشکی و سلامت

کرونا، آنفولانز و بیماران قلبی و دیابتی ها

کرونا، آنفولانز و بیماران قلبی و دیابتی ها ( تفاوت‌ و شباهت آنفولانزا و کرونا )

یک متخصص قلب و عروق هشدار داد:

مبتلایان امراض قلبی عروقی و دیابتی ها بیشتر از سایرین درمعرض مرگ و میر هستند

گفته می شود پائیز و زمستان نسبت به سایر فصول پر بیمار تر است. بسیاری از بیماران از جمله افراد داری اختلالات تنفسی و قلبی عروقی دراین ایام، بیماریشان تشدید شده و بعضا حتی پاسخ به درمان هم برایشان سخت تر می شود. حالا اما طبق هشدارهای پزشکی و بهداشتی، پائیز کرونایی امسال وضعیت را برای مبتلایان به امراض خاص حاد تر کرده و تلفات ناشی از اضافه شدن کوئید 19 به آنفولانزا خصوصا درگروههای خاص از بیماری ها، به مراتب بیشتر از سال های قبل می باشد.

دکتر عبدلله ایزدی زمان آبادی متخصص قلب و عروق در گفتگو با ما پیرامون این موضوع توضیح داد:

دیابت و بیماریهای قلبی عروقی از بیماری های شایعی هستند که به لحاظ شیوع بالا و عوارض ، جایگاه خاصی دارند. شرح فیزیولوژیک و پاتوفیزیولوژیک مربوط به چرایی ایجاد عوارض از دیدگاه علمی در این مقال نمی گنجد ولی به طور ساده و قابل فهم می توان گفت، به طورکلی دیابت به علت درگیر کردن عروق و اعصاب و تاثیر مستقیم بر روی سلولها به ویژه سلولهای سیستم ایمنی و بیماریهای قلبی از جمله، نارسایی قلبی به خاطر کاهش جریان خون بافتها وغیره نهایتا باعث می شوند تا کارایی سیستم ایمنی در افراد فوق به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده ، فرد را مستعد ابتلا به بیماریهای عفونی و بالاخص ویروسی همچون آنفلوانزا، کرونا و…نماید.

کرونا، آنفولانز و بیماران قلبی و دیابتی

وی ادامه داد:

در ضمن باعث می شود تا زمان بهبودی نیز در مقایسه با سایر افراد واضحا افزایش یابد. بنابراین درمجموع این گروه از بیماران باید توجه داشته باشند که در گروه افراد با ضعف سیستم ایمنی قرار می گیرند. لذا ضروریست در مواجه با این بیماریها از جمله آنفلوانزا و کرونا که معضل فعلی جامعه ی جهانی و کشور خودمان است توجه ویژه ای نسبت به مراقبت های پیشگیرانه داشته باشند.

ایزدی زمان آبادی خاطرنشان کرد:

با اشاره به مقطع حساس کرونایی به بیماران قلبی عروقی و دیابتی ها اکیدا توصیه می شود این نکات کلی را به دقت انجام دهند” رعایت خواب و استراحت کافی ، تغذیه ی مناسب تحت نظر متخصصین تغذیه، کنترل دقیق قند خون، مصرف به موقع داروها زیر نظر پزشک مربوطه، مراقبتهای فیزیکی طبق پروتکلهای بهداشتی وجلوگیری از آسیبهای اتفاقی مانند: زخمهای پوستی اندام و سوختگی وٍ….، انجام ویزیتهای منظم دوره ای توسط پزشک معالج، حفاظت فردی جهت پیشگیری از ابتلا مانند: استفاده از ماسک و عدم حضور در مراکز پر ازدحام و عدم تماس رودررو با افراد مبتلا همچنین حفظ دقیق و شدید بهداشت فردی و رعایت سایر توصیه هایی که پزشک معالج برای هر بیمار جداگانه توصیه می کند”.

این متخصص قلب و عروق همچنین به این گروه از بیماران هشدار داد: با توجه به آمار و ارقام کنونی، خطر مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا و کرونا دردیابتی ها و مبتلایان قلبی عروقی به مراتب بالاتر از سایر افراد جامعه است.

تفاوت‌ و شباهت آنفولانزا و کرونا
تفاوت‌ و شباهت آنفولانزا و کرونا

علائم آنفولانزا و کرونا شباهت زیادی بهم دارند

یک فوق تخصص بیماری های تنفسی نیز، در خصوص تفاوت‌ و شباهت آنفولانزا و کرونا یادآور شده است ” ویروس کرونا و آنفلوآنزا شباهت های زیادی بهم دارند. هردو مشکلات تنفسی ایجاد می‌کنند و از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و قطرات تنفسی، ترشحات مدفوع و دستگاه گوارش انتقال می‌یابند. در نتیجه رعایت اصول بهداشت دستها و آداب سرفه کردن برای پیشگیری مهم است. تب- لرز- سرفه- تنگی نفس- خستگی- گلو درد- کوفتگی- درد عضلانی و سردرد، در ویروس کرونا و آنفلوآنزا مشهود است. البته اسهال، استفراغ و علایم گوارشی در بیماران مبتلا به کرونا تابلو شده است. همچنین فرد مبتلا به کرونا ممکن است تا ۶ هفته ناقل باشد اما در آنفلوآنزا اینگونه نیست”.

راجی گفته است” عفونت بافت ریه، نارسایی تنفسی، آسیب در سیستم عصبی و عفونت‌های ثانویه باکتریایی از عوارض کرونا است. همچنین تشکیل لخته خون در عروق ریه، قلب و پاها ایجاد می‌شود و مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به آنفلوآنزا بیشتر می باشد”.

دریاوفایی

سلامت و پزشکی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا