طب سنتی و اسلامی

چای سبز و دیابت !

فواید چای سبز برای پیشگیری و کنترل دیابت | افراد دیابتی تمام زندگی‌شان را باید وقف کنترل قند خون‌شان به روش‌های مختلفی از جمله مصرف قرص و دارو و تزریق انسولین کنند. برخی شواهد حاکی از آن است که نوشیدن چای سبز می‌تواند به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک کند.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، چای سبز در کنترل دیابت و بهبود حساسیت به انسولین موثر است. البته نحوه عملکرد دقیق این داروی گیاهی مشخص نیست، اما محققان معتقدند که کاتچین‌های موجود در چای سبز برای بهبود سلامت قلب و سرطان مفیدند.

دیابت چیست؟

پس از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات، این کربوهیدرات‌ها به قند تبدیل می‌شوند، لوزالمعده در پاسخ به این قند، انسولین آزاد می‌کند تا به سلول‌ها در جذب گلوکز (که به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد) کمک کند. اما روند طبیعی ذکر شده، در افراد دیابتی بدین شکل نیست و با مشکل مواجه است.

سلول‌های بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به انسولین مقاوم و حساس هستند. بعلاوه، لوزالمعده نیز دیگر به اندازه کافی انسولین ترشح نمی‌کند، ازاین‌رو کنترل سطح قند خون دشوار می‌شود.

دیابت نوع 1 نوعی بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن، سلول‌های پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند را مورد حمله قرار داده و از بین می‌برند، به همین دلیل سلول‌ها دیگر قادر به تولید انسولین نیستند.

اکثر موارد دیابت از نوع 2 می‌باشند و به همین دلیل بیشتر بر روی تاثیرات چای سبز بر روی دیابت نوع 2 تمرکز شده است.

چای سبز برای کنترل دیابت
فواید چای سبز برای پیشگیری و کنترل دیابت

چای سبز و پیشگیری از دیابت

برخی نتایج حاکی از آن است که مصرف چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات معتبر در ژاپن، افرادی که روزانه شش فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که در هفته فقط یک فنجان چای سبز می‌نوشیدند، ۳۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

طبق نتایج حاصل از دیگر تحقیقات، افرادی که به مدت 10 سال مداوم چای سبز می‌نوشیدند، چربی کمتری داشتند و لاغرتر بودند، از این‌رو، گفته می‌شود که چای سبز می‌تواند در کاهش خطر چاقی موثر باشد.

فواید چای سبز برای پیشگیری دیابت
فواید چای سبز برای پیشگیری و کنترل دیابت

چای سبز و مدیریت دیابت

چای سبز برای کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی بسیار موثر است. بعلاوه، چای سبز به کاهش سطح گلوکز ناشتا و سطح A1C و همچنین کاهش سطح انسولین ناشتا (معیار سنجش سلامت دیابت) نیز کمک می‌کند. اگرچه شواهد علمی و اثبات شده‌ای مرتبط با مورد ذکر شده در دسترس نیست، اما این چیزی از ارزش و فواید چای سبز کم نمی‌کند.

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی از جمله پلی فنل‌ها و پلی ساکاریدها می‌باشد، و آنتی اکسیدان‌ها خواص ضد سرطانی دارند و به کاهش کلسترول و مدیریت فشار خون کمک می‌کنند.

۱۰ مزیت اثبات شده چای سبز

نهایت بهره‌مندی از فواید چای سبز

مبتلا به دیابت هستید و می‌خواهید برای کنترل قند خون‌تان چای سبز مصرف کنید؟ افزودنی‌های اضافه که باعث تغییرات گلوکز خون می‌شوند را حذف کنید. به جای استفاده از شیر یا شکر در چای سبز، آن را به صورت طبیعی و بدون افزودنی بنوشید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا