پزشکی و سلامت

میزان کربوهیدرات مجاز برای افراد دیابتی

افراد دیابتی می‌توانند کربوهیدرات مصرف کنند؟ | به توصیه‌ی پزشکان، افراد دیابتی باید نسبت به رژیم غذایی و مقدار غذایی که مصرف می‌کنند توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وقتی موضوع پیشگیری و کنترل دیابت به میان می‌آید مهم‌ترین نکته توجه به رژیم غذایی است. افراد دیابتی باید مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات و غذاهایی که حاوی قند هستند را تا حد امکان محدود کنند. اما از آنجایی که بدن سوخت مورد نیاز خود را از طریق کربوهیدرات تامین می‌کند، عملا حذف کامل کربوهیدرات از رژیم غذایی غیرممکن است.

دیابتی‌ها می‌توانند کربوهیدرات مصرف کنند؟

کربوهیدرات‌ها نوعی ریزمغذی هستند که در برخی غذاها وجود دارند. کربوهیدرات در واقع به ترکیبی از قندها، نشاسته‌ها و فیبرهای غذایی گفته می‌شود که گلوکز بدن را تامین کرده و تبدیل به انرژی می‌شوند.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، مصرف کربوهیدرات زیاد برای افراد دیابتی مضر بوده و حتی به عنوان یکی از عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 شناخته می‌شود. اما به گفته‌ی متخصصین، مصرف متوسط کربوهیدرات‌های پیچیده خطری برای افراد دیابتی ندارد.

افراد دیابتی می‌توانند در حد متعادل از کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای که حاوی فیبر زیاد هستند و بر سطح قند خون تاثیری ندارند استفاده کنند. این نوع کربوهیدرات در مواد غذایی و خوراکی‌هایی از جمله غلات کامل، حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها موجود است.

حد مجاز کربوهیدرات برای افراد دیابتی

عادات سبک زندگی سالم که افراد دیابتی باید به آنها پایبند باشند، توصیه می‌شود که افراد دیابتی از این سبک زندگی پیروی کنند:

رژیم غذایی سالم

به گفته‌ی متخصصین، فرد دیابتی باید مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانند. مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای شیرین و چربی‌های اشباع یا ترانس باید به شدت محدود شوند. پیروی از رژیم غذایی سالم علاوه بر کمک به کنترل دیابت، به کنترل وزن سالم نیز کمک می‌کند.

ورزش و فعالیت بدنی منظم

به توصیه متخصصین، افراد دیابتی باید به طور منظم، حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته، مانند پیاده‌روی سریع، شنا، دوچرخه سواری یا رقص داشته باشند. باید حداقل 2 بار در هفته تمرینات قدرتی انجام دهند. متخصصین توصیه می‌کنند افراد به جای استفاده از آسانسور، از راه پله‌ها استفاده کنند و یا بعد از صرف غذا یک پیاده‌روی کوتاه داشته باشند. بدین‌گونه از بی‌تحرکی پیشگیری می‌شود.

کنترل قند خون

با پیروی از رژیم غذایی توصیه شده و انجام فعالیت‌های بدنی منظم و مناسب، سطح قند خون‌تان را کنترل کنید. بعلاوه، داروهای تجویزی از جمله انسولین، داروهای خوراکی یا سایر داروهای تزریقی باید طبق دستور متخصص مصرف شوند. مصرف سروقت داروهای تجویزی کمک بسیار زیادی به حفظ سطح قند خون می‌کند.

کربوهیدرات برای افراد دیابتی

مدیریت استرس

سعی کنید استرس‌تان را کنترل کنید. استرس بر سطح قند خون تاثیر منفی دارد. برای حفظ آرامش و کاهش استرس می‌توانید روش‌های کاهش استرس از جمله یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید.

خواب کافی

خواب برای افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد. این افراد باید حداقل 7 الی 8 ساعت خواب شبانه داشته باشند. کمبود خواب ممکن است تاثیر بدی بر حساسیت به انسولین و سلامت کلی داشته باشد. برنامه‌ی خواب منظم داشته باشید.

سخن پایانی

دیابت یک بیماری رایج و نگران‌کننده است. اما با پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و انجام آزمایشات منظم می‌توانید آن را به راحتی کنترل کنید. در صورت نیاز به تغییر رژیم غذایی حتما با متخصص خود در این باره صحبت کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا