فرهنگ و هنر

نقد داستان آدمکش ها چارلز بوکوفسکی

آدم کش ها شاهکار ادبیات اجتماعی مدرن

مجموعه داستان آدمکش ها به نویسندگی چارلز بوکوفسکی یکی از شاهکارهای ادبیات اجتماعی مدرن است. در این مجموعه در ابتدایی‌ترین شکل برخورد راوی با داستان به این نتیجه می‌رسیم که نویسنده می‌خواهد فن نویسندگی‌اش را به رخ خواننده بکشد.

داستان های کوتاه بی ربط

در برخورد دوم این مجموعه داستان کوتاه شامل داستان‌هایی است که هیچ کدام به هم ربطی ندارند؛ اما زیر متن آن‌ها یکی است و در یک قاب خلاصه می‌شوند. در داستان اول این کتاب با آدمکش ها برخورد می‌کنیم، آدمکش هایی که از جنس خودمان هستند و هیچ سابقه کیفری در دادگاه ندارند و اتفاقا صرفا برای امرار معاش و کمی سرگرمی به فکرشان خطور می‌کند که دست به سرقت بزنند. در این سرقت قتل و تجاوز هیجان انگیز ترین شکل دراماتیک قصه است؛ چرا که از این دو آدم ساده که حتی بعد از فرار از محل سرقت تازه به خاطر می‌آورند که کیف پول صاحبخانه را با خود نیاورده‌اند نمی‌توان چنین جنایتی را انتظار داشت.

پس در یک کلام می‌توان آدمکش ها را یک لایه رویایی از خواب‌های چارلز بوکوفسکی دانست که با تخلیه این اندیشه می‌خواهد خواننده را با وضعیت خطرناک جامعه آشنا کند؛ چرا که در جامعه‌ای که بوکوفسکی امرار معاش می‌کند مردم از روی گرسنگی و بی حوصلگی دست به خطاهای هولناک می‌زنند. نکته جالب در مورد این مجموعه داستان کوتاه که برای اهالی مطالعه اتفاقا زیاد هم وقت گیر نیست، نبود عشق و دوست داشتن و از این دست سوژه‌های سوخته در ادبیات داستانی است. مولف با اشراف کامل ذهن خواننده را به آنچه می‌خواهد هدایت می‌کند و از سویی گریبانگیر شخصیت‌هایی می‌شود که هر کدام نیاز به تعریف برایمان دارند؛ اما این تعریف در لفافه و به صورت زیر پوستی به ما ارائه شده است. آدم کش ها می‌تواند نمونه مثال زدنی از تفکر جادویی نویسنده‌ای باشد که هنگام آفرینش یک متن دراماتیک می‌تواند به هرجای تخیل سفر کند و در این سیر و سلوک ابراز محبت و دوستت دارم و عشق و دیگر مزخرفات از این دست نمایان نمی‌شود. مطالعه این کتاب می‌تواند تجربه خوبی برای هر علاقه‌مندی به زندگی باشد.

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

داستان کتاب سیذارتا هرمان هسه+ دانلود کتاب

خلاصه داستان شازده کوچولو

داستان خرس‌های پاندا از ماتئی ویسنی یک

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا