فرهنگ و هنر

داستان خرس‌های پاندا از ماتئی ویسنی یک

خلاصه نمایشنامه داستان خرس های پاندا

Story of the Panda Bears

متن نمایشنامه خرس های پاندا

نمایشنامه‌ کوتاه و پرطرفدار ماتئی ویسنی‌یک که به بیش از سی زبان دنیا ترجمه شده‌است، صبح در منزل مرد آغاز می‌شود. مرد از خواب برمی‌خیزد و زنی را در خانه‌ خود می‌بیند که نمی‌شناسد! از همان صفحه‌ نخست تا انتهای کتاب مکالمات به ظاهر ساده و کوتاه کوتاه زن و مرد ادامه می‌یابد؛ اما خواننده می‌داند که داستان ازآنچه می‌خواند بسیار پیچیده‌تراست و هر کلمه‌ نویسنده‌ فیلسوف، فلسفه‌ای در خود دارد. مرد در فضایی کاملا سورئال، آشنایی با زن را هیچ چیز پیش از امروز صبح را به‌یاد نمی‌آورد. همه‌چیز اما برای زن رئال است! نام زن را می‌پرسد و زن انتخابش را به‌عهده‌ مرد می‌گذارد. هر نامی! مرد التماس ماندن می‌کند؛ اما زن باید برود. پاسخ مرد به سوال چند روز برای شناخت من احتیاج داری؟ نه روز است و این عدد نخستین گره‌ ذهن خواننده می‌شود. چرا نه روز؟ شب نخست زن به خانه‌ مرد بازمی‌گردد، کاملا به آنچه بر مرد گذشته، آگاه است.

 

جشن دونفره‌، آغاز نه شب برگزار می‌کند تا خواننده شب‌های پیش رو را جدی‌تر بگیرد. صدای پیغام‌گیرتلفن و همسایگان پشت‌در نشان از حضور مرد در دنیای دیگری می‌دهد. دنیایی فراواقعی و مشترک با زن. شب دوم که دلچسب‌ترین صفحه‌های کتاب است ارتباط غیرکلامی بین زن و مرد تنها با گفتن “آ” برقرارمی‌شود. فلسفه کتاب هر شب همچون مسئله‌ای سخت‌تر خواننده را مسحور خود می‌کند. در شب سوم مرد از خاطرات کودکی خود با زن که حالا بسیار به او نزدیک‌تر است سخن می‌گوید. ارتباط با پرنده‌ای که دیده و شنیده نمی‌شود در شب چهارم، تسلط مرد برجهان غیر مادی را در شب پنجم نتیجه می‌دهد و شب ششم تمرین شنیدن سکوت می‌شود. زن به خانه‌ مرد بازنمی‌گردد و با تمرین پایان وابستگی جسمی به زن شنیدن صدای او در خانه‌ای که نیست و ارتباط دو روح رخ می‌دهد. شب هفتم مرد در تمام خانه حضور دارد و پس از ازدواج در شب هشتم، شب نهم مرد و زن جدا شده از بدن همچون دوبال یک پرنده برفراز دنیای حواس پرفراز می‌کنند.

نمایش نامه خرس های پاندا

وحدانیت آنیما و آنیموس، دوبعد یک روح و کمال در کلاس جامع عرفان پررمزو راز ویسنی‌یک با نظریه‌ تناسخ و آرزوی بازگشت مرد در قالب یک خرس پاندا به دنیای پیش از مرگ پایان می‌پذیرد. ماتئی ویسنی‌یک شاعر، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ اصالتا رومانیایی است که به‌دلیل حکومت کمونیستی کشورش سال‌ها به فرانسه پناهنده و بسیاری از آثارش را به فرانسوی منتشر کرده‌است. داستان خرس‌های پاندا روایت تخیلات و اندیشه‌های نویسنده بدون هیچ قید و بندی است که سبک معماری پست مدرنش از ساختمان عرفان شرقی محبوب نویسنده، چهره‌ای جدید ساخته‌است.

نویسنده : ریحانه نعمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا