پزشکی و سلامت

موثرترین درمان دیابت چیست؟

 به گفته یک فوق تخصص غدد وقتی بیماری یک بیمار مبتلا به دیابت نوع دو تشخیص داده می شود، یعنی 50 درصد سلولهای لوزالمعده این فرد از بین رفته است.

دکتر علیرضا استقامتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه، می گوید: باید تلاش را روی حفظ لوز المعده متمرکز کرد و آن هم با آگاهی بیمار و رعایت رژیم غذایی صحیح، فعالیت بدنی.

وی با اشاره به این که داروهای این بیماران یا به شکل خوراکی است و یا تزریقی، می گوید: در حال حاضر دسته بندی های متعددی از داروهای دیابت داریم که متاسفانه بخشی از آنها در ایران موجود نیستند. بهترین درمان دیابت همان داروی متفورمین است. اگر بیمار با این قرص کنترل نشود، سراغ دیگر داروها باید رفت. داروهایی که با مکانیسم اثر خاصی انسولین را در بدن حفظ می کنند. انسولین درمانی در مراحل اولیه نیز می تواند به کار رود. البته بیماران ما زیاد مایل به روشهای تزریقی نیستند و قرص را ترجیح می دهند. هر چند انسولین قوی ترین داروی درمان دیابت است.

به گفته دکتر استقامتی قبلا این دارو به شکل ویال و یا سرنگ بوده که موجب ترس بیماران می شده است. در حال حاضر قلم های انسولین به بازار آمده اند و پیشرفت مهمی در درمان دیابت محسوب می شوند. حتی باعث می شوند بیمار دوز دارو را رعایت کند و می توان گفت کار با این قلم ها خیلی ساده و عملیاتی است. به وسیله حمل و نقل خاصی نیز نیاز ندارد.

وی خاطرنشان می کند: این قلم ها به صورت پایه و سریع الاثر در دسترس هستند. این قلم ها سد و ترس تزریق انسولین را شکسته اند. در واقع بهانه ای برای پرهیز بیمار از انسولین درمانی با این قلم ها باقی نمی ماند ضمن این که قیمت آنها نیز از طریق بیمه پوشش داده می شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا