آرایش و زیبایی

لطفاً ناخن‌های خود را مانیکور نکنید

قابل توجه خانم‌ها:

 بسياري از زنان براي مرتب کردن ناخن‌هاي خود به استفاده از لاک‌بر‌ها، کوتاه کردن و سوهان زدن ناخن، شکل دادن وتزيين کوتيکول روي مي‌آورند که در هر کدام از اين مراحل از مواد شيميايي خاصي ممکن است استفاده شود و موجب شکنندگي ناخن مي‌شوند.

دكتر بهروز باريك‌بين، متخصص پوست و مو در نشریه دنیای سلامت نوشت: مانيکور کردن ناخن موجب ريش ريش شدن ناخن و جدا شدن آن از چين‌هاي دور ناخن شده و به بروز عفونت‌هاي ميکروبي و قارچي منجر مي‌شود. اگر به ناخن‌هاي خود خوب دقت کنيد، مي‌بينيد که در قسمت بالاي ناخن در جايي که به پوست متصل مي‌شود يک بخش وجود دارد که مثل چسب پوست را به ناخن چسبانده است و مانع ورود اجسام خارجي و رطوبت به شکاف بين صفحه ناخن و چين بالاي ناخن مي‌شود. به اين لايه محافظ اصطلاحا کوتيکول مي‌گويند، ريش ‌ريش شدن ناخن‌ها در اثر گسترش بيش از حد کوتيکول و جدا شدن آن از چين‌هاي دور ناخن ايجاد مي‌شود. مرتب کردن و آرايش ناخن‌هاي دست «مانيکور» و ناخن‌هاي پا را«پديکور» مي‌گويند و متاسفانه بيشتر مانيکورسيت‌ها، کورتيکول ناخن را برداشته و يا به آن آسيب مي‌رسانند و اين امر مي‌تواند به عفونت‌هاي ميکروبي و قارچي ناخن منجر شود.

عوارض مانيکور
شايع‌ترين و بيشترين عوارض مانيکور شکنندگي و لايه‌لايه‌ شدن قسمت انتهايي صفحه ناخن و عفونت‌هاي چين بالايي آن مي‌‌باشد. بسياري از زنان براي مرتب کردن ناخن‌هاي خود به استفاده از لاک‌بر‌ها، کوتاه کردن و سوهان زدن ناخن، شکل دادن وتزيين کوتيکول روي مي‌آورند که در هر کدام از اين مراحل از مواد شيميايي خاصي ممکن است استفاده شود و موجب شکنندگي ناخن مي‌شوند.

اختلا لات ناخن

ناخن‌ها، تحت تاثير عوامل مختلفي دچار اختلال مي‌شوند، بيماري‌هاي داخلي، بيماري‌هاي پوستي و عوامل محيطي و ترکيبات آرايشي وبهداشتي همگي مي‌توانند روي ناخن‌ها تاثير بگذارند و در ايجاد بيماري‌هاي ناخن موثر باشند. اين ضايعات گاه دردناک و ناراحت کننده هستند و بيمار اغلب به طور دايم کوتيکول ناخن‌هايش را مي‌کند، اين مشکل اساسا در افرادي که پوست خشک داشته و در شستشوي دست‌ها زياده‌روي کرده و يا از شوينده‌هاي نامناسب استفاده مي‌کنند، رخ مي‌هد.

استفاده از صابون ملایم

افراد نبايد فراموش کنند که در شستشوي دست‌ها از صابون‌هاي بسيار ملايم استفاده کرده و بلافاصله پس از شستشوي دست و خشک کردن آنها، با يک مرطوب‌کننده مناسب دست‌ها و دور ناخن‌هاي خود را چرب کنند.

راه حل

کوتاه کردن اين ضايعات با قيچي يا ناخن‌گير بهترين راه حل است. استفاده از کرم‌هاي نرم‌کننده به خصوص آنها که حاوي اوره هستند، نيز مي‌تواند از پيدايش مجدد و ريش‌ريش شدن ناخن‌ها جلوگيري کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا