پزشکی و سلامت

دلیل ایجاد نقطه‌ها و لکه‌های سفید روی ناخن کودکان و بزرگسالان چیست؟

دلیل نقطه‌ها و لکه‌های سفید روی ناخن | لئوکونیچیا عارضه‌ای است که در آن خطوط یا نقطه‌های سفید روی انگشت یا ناخن‌هایتان ظاهر می‌شوند. این یک مشکل خیلی رایج در کودکان و بزرگسالان است و کاملا بی ضرر است. بسیاری از بزرگسالان سالم ممکن است این نقاط را در برخی از مراحل زندگی خود داشته باشند، بنابراین مبتلا شدن به آنها احتمالا نشانه‌ای از یک عارضه‌ی پزشکی جدی نیست.

برای برخی افراد نقاط سفید ممکن است به عنوان نقاط کوچک خالدار در میان ناخن ظاهر شوند. برای دیگران، نقطه سفید ممکن است بزرگتر باشد و در سراسر ناخن امتداد داشته باشد. لکه‌ها ممکن است بر روی یک ناخن یا چندین ناخن تاثیر بگذارند.

شایع‌ترین علت لئوکونیچیا آسیب به ته ناخن است. این آسیب‌ها ممکن است در صورت فشرده شدن یا ضربه زدن به ناخن یا انگشت شما رخ دهند. مانیکور و پدیکور مکرر، یا استفاده از ژل یا اکریلیک ناخن‌ها، همچنین می‌تواند به ته ناخن آسیب برساند. چندین مسأله دیگر ممکن است عامل به وجود آمدن نقاط غیرعادی ناخن باشند.

دلیل لکه سفید روی ناخن
نقطه سفید روی ناخن

لکه‌های سفید یا نقاط روی ناخن‌ها رایج هستند. چندین مشکل می‌توانند باعث ایجاد این لکه‌ها شوند. این علل احتمالی عبارتند از:

واکنش آلرژیک

آلرژی به لاک ناخن، جلا دهنده، سفت کننده، یا پاک کننده لاک ناخن ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن شما شوند. استفاده از اکریلیک یا ژل ناخن همچنین می‌تواند به ناخن‌ها به شدت آسیب برساند و ممکن است باعث ایجاد این نقاط سفید شود.

قارچ

یک قارچ رایج ناخن که اونیکومیکوز سطحی سفید نامیده می‌شود، می‌تواند بر روی ناخن‌ها ظاهر شود. اولین علامت عفونت ممکن است چند نقطه کوچک سفید روی ناخن‌های پا باشد. عفونت می‌تواند رشد کند و به ته ناخن گسترش یابد. ناخن‌های پا ممکن است برفکی شوند و سپس ضخیم و شکننده شوند.

آسیب به ناخن

آسیب در پایه ناخن شما می‌تواند همزمان با رشد ناخن باعث ایجاد لکه‌های سفید یا نقاط روی ناخن شود.

منابع رایج آسیب‌های ناخن عبارتند از:

  • گیر کردن ناخن‌ها لای در
  • ضربه زدن به انگشتان دست با یک چکش
  • ضربه زدن با ناخن‌ها به میز

انجام مانیکورهای مکرر ممکن است سبب آسیب شود که باعث ایجاد این نقاط سفید روی ناخن شما می‌شود. فشار وارد شده توسط مانیکوریست ممکن است به ته ناخن آسیب برساند.

کمبود مواد معدنی

در صورتی که بدنتان دچار کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌ها است، ممکن است نقاط یا لکه‌های سفید ناخن را مشاهده کنید. رایج‌ترین کمبود‌های مرتبط با این موضوع کمبود روی و کمبود کلسیم است.

علل دیگر

علل کمتر شایع برای نقاط سفید ناخن عبارتند از:

  • بیماری قلب
  • سلامتی بد
  • نارسایی کلیه
  • پسوریازیس یا اگزما
  • ذات الریه
  • مسمومیت با آرسنیک

این علل در حالی که امکان پذیر هستند، اما بسیار نادر می‌باشند. در صورتی که لکه‌های سفید ماندگار روی ناخن‌هایتان دارید، قبل از در نظر گرفتن این مشکلات جدی‌تر، پزشک شما احتمالا بسیاری از عارضه‌های دیگر را بررسی می‌کند.

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چگونه ظاهر می‌شود؟

نقاط سفید ممکن است به طرق مختلفی ظاهر شوند. آنها ممکن است اینگونه ظاهر شوند:

  • نقاط اندازه نوک کوچک قلم
  • “خطوط” بزرگتر در ناخن
  • نقاط تکی بزرگتر

علت لکه‌های سفید روی ناخن ممکن است نحوه ظاهر شدن لکه‌ها را نشان دهد.

تشخیص

اگر نقاط سفید روی ناخن‌تان کم هستند و فکر می‌کنید احتمالا مربوط به آسیب می‌باشند، ممکن است هرگز نیاز به در میان گذاشتن این موضوع با پزشک نداشته باشید. فقط مراقب باشید که از آسیب دوری کنید و یا رفتارهایی که فکر می‌کنید عامل آسیب هستند را متوقف کنید.

اگر متوجه شده باشید که لکه‌ها پایدار هستند یا بدتر می‌شوند، ممکن است زمان این باشد که به پزشک مراجعه کنید. بیشتر مواردی که باعث ایجاد لکه‌های سفید می‌شوند، به راحتی به محض تشخیص درمان می‌شوند. در وقت ملاقات، پزشک ناخن‌های شما و دست‌ها یا پاهایتان را بررسی می‌کند. بر اساس مشاهدات پزشک ممکن است تشخیص دهد و یک نسخه ارائه دهد. اگر پزشک در مورد تشخیص مطمئن نباشد، ممکن است چندین آزمایش برای از بین بردن علل احتمالی درخواست دهد. این به ویژه زمانی درست است که پزشک شما مشکوک به این باشد که کمبود ویتامین یا مواد معدنی عامل ایجاد نقاط سفید روی ناخنتان است.

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چگونه درمان می‌شود؟

درمان بستگی به علت لکه‌های سفید دارد.

درمان واکنش آلرژیک

استفاده از لاک، براق کننده، یا محصول ناخن که فکر می‌کنید ممکن است عاملی برای واکنش آلرژیک شما باشند، را متوقف کنید. اگر پس از متوقف کردن محصولات، باز هم علائم واکنش آلرژیک ادامه داشتند، با پزشک مشورت کنید.

درمان قارچ

داروهای ضد قارچی خوراکی شایع‌ترین درمان هستند و بسیاری از پزشکان نیز یک درمان ضد قارچی موضعی را نیز تجویز می‌کنند. متوسط زمان درمان سه ماه است و انجام نکات درمانی در طول دوره تعین شده مهم است. در غیر این صورت، ممکن است عفونت به طور کامل درمان نشود.

درمان آسیب‌های ناخن

بیشتر آسیب‌های ناخن تنها برای درمان نیاز به زمان دارند. با گذشت زمان، لکه‌های سفید به طور کامل از بین می‌روند.

دسترسی به منبع : What causes white spots on the nails of children and adults

بیشتر بخوانید : زرد شدن ناخن

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا