پزشکیپزشکی و سلامت

خطرات مصرف بی رویه ویتامین دی D

مصرف بی رویه ویتامین D باعث تخریب استخوان ها می شود

اشکان آذرکیش فیزیوتراپیست و عضو هیات مدیره انجمن فيزيوتراپی ایران درباره افزایش مصرف قرص های ویتامین D هشدار داد: مصرف بی رویه این دارو می تواند به بروز اختلالات گوارشی، آسیب های کلیوی و حتی تحلیل و تخریب بافت استخوان ها منجر شود.

وی گفت: اینکه دربین عموم شایع شده که هرچه بیشتر ویتامین D مصرف کنند استخوانهایشان سالمتر است فکری بسیار غلط می باشد. مصرف این ویتامین نیز مانند هر دارو و ویتامین دیگر حتما باید با مشورت پزشک انجام شود.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: همچنین جذب سطوح بالای ویتامین D در بدن می تواند باعث کاهش سطح ویتامین کا شود، حال اینکه ویتامین کا به حفظ کلسیم در استخوان ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید :بهترین منبع ویتامین دی

خطرات مصرف بی رویه ویتامین دی D
خطرات مصرف بی رویه ویتامین D

تحلیل و تخریب استخوان ها ناشی از مصرف بی رویه ویتامین D

آذرکیش در پاسخ به این سوال که پروسه تحلیل و تخریب استخوان ها ناشی از مصرف بی رویه ویتامین D طی چه مدت اتفاق می افتد؟ توضیح داد: البته تحلیل استخوان معمولا جزو عوارض زودرس نیست و درطولانی مدت ازبین رفتن بافت استخوان رخ می دهد.

ضمن اینکه زمان دقیقی را هم نمی توان برای بروز آن محاسبه کرد. اما در مجموع اثرگذاری منفی این دارو به دوز مصرفی و فرکانس مصرف بستگی دارد به همین دلیل تاکید می شود که مصرف قرصهای ویتامین د، حتما با تجویز پزشک انجام شود. زیرا فیزیک بدنی افراد، عادات زندگی و آب و هوای منطقه زندگی افراد می تواند بر میزان ویتامین د مورد نیاز تاثیر بگذارد.

وی با تاکید براینکه اثرات مخرب مصرف بی رویه ویتامین D را باید جدی گرفت، افزود: به عنوان مثال فردی که در یک منطقه آفتاب گیر زندگی می کند و الگوی کارش هم به گونه ای است که بیشتر از منزل بیرون می رود و در هوای آزاد قرار می گیرد، در رژیم غذاییش نیز غذاهای دریایی زیاد می خورد خب اگر مکمل هم مصرف کند بیشتر در معرض مسمومیت و خطر تحلیل استخوانی قرار دارد تا کسی که در یک شهر سردسیر با یک الگوی زندگی یکنواخت مکمل را مصرف می کند. بنابراین متغیرها آنقدر زیادند که نمی شود یک حکم کلی داد.

دریاوفایی / مجله زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا