دانستنی ها

خطراتی که ممکن است رطوبت هوا برای سلامتی به همراه داشته باشد

خطرات رطوبت هوا برای سلامتی

نکات کلیدی

1- گرچه گرمای هوا به تنهایی می‌تواند عوارض زیادی ایجاد کند اما جالب است بدانید که رطوبت نیز باعث بیشتر شدن شدت گرما و بدتر شدن اوضاع می‌شود.

2- اصولا خنک شدن در آب و هوای مرطوب به مراتب دشوارتر از خنک شدن بدن در آب و هوای خشک است.

3- به گفته دانشمندان معمولا آستانه تحمل دمای تَر بدن حداکثر 35 درجه است، اما تحقیقات جدیدتر حاکی از آن است که بدن تحمل دمایی کمتر از این را دارد.

رطوبت هوای خطرناک

به گفته‌ی سرویس ملی هواشناسی بیشترین مرگ و میر ناشی از پدیده‌های طبیعی و آب و هوایی در ایالات متحده آمریکا مربوط به آب و هواست، تلفات ناشی از آب و هوا حتی بیشتر از پدیده‌هایی مانند طوفان، گردباد، و سیل است.

پس برای پیشگیری از عوارض ناشی از گرمای هوا باید با راه‌های مقابله با گرمای زیاد هوا آشنا باشید.

گرمای هوا معمولا باعث گرمازدگی، گرماگرفتی و حتی مرگ و میر می‌شود اما در این میان رطوبت زیاد شرایط را حتی خطرناک‌تر هم می‌کند.

معمولا بدن با تعریق (سیستم تهویه مطبوع داخلی) سعی در رهایی از شر گرمای زیاد را دارد. اما تعریق و در نتیجه کاهش دمای بدن در آب و هوای مرطوب دشوارتر است و به همین‌ ترتیب بدن امکان تنظیم و کاهش دما را نداشته و دمای بدن به حد زیادی افزایش می‌یابد.

دمای معمول بدن باید چیزی حدود 98.6 درجه فارنهایت باشد، و در صورت کمتر یا بیشتر بودن این دما ممکن است بدن دچار مشکل شود.

خطرات رطوبت هوا

رطوبت چه زمانی می‌تواند برای بدن خطرناک باشد؟

طی تحقیقات انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیدند که حداکثر دمای تَر قابل تحمل بدن 95 درجه فارنهایت است و این دما برای فرد سالمی که به مدت 6 ساعت در معرض چنین دمایی قرار داشته باشد ممکن است حتی کشنده باشد.

البته معمولا این اتفاق رایج نیست، اما در برخی کشورها از جمله ژاکوب آباد، پاکستان ممکن است رخ دهد.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، ممکن است دمای تَر بدن کمتر از 35 درجه سانتیگراد باشد. اما خب محققان بر این باورند که نمی‌توان دمای مشخصی را تعیین کرد چرا که عوامل مختلفی بر دما و میزان خنک شدن بدن هر فردی تاثیر خواهند داشت.

از آنجا که هم از نظر فیزیولوژی و هم از نظر خصوصیات شخصی هر فرد با فرد دیگر تفاوت‌هایی دارد، نمی‌توان یک عدد مشخص برای دمای قابل تحمل بدن تعیین کرد.

حتی ممکن است برخی افراد با دمای خیلی کمتر از دمای تعیین شده دچار عوارض خطرناک و شدید ناشی از گرما و رطوبت هوا شوند.

در هنگام مواجهه با موج هوای مرطوب باید چکار کرد؟

به گفته‌ی محققان، گرمای شدید برای برخی گروه از جمله افراد مسن، کودکان، و افرادی که به دلیل شغل و کار، تفریح یا زندگی در مناطق نامناسبی قرار دارند و زندگی می‌کنند بسیار خطرناک‌تر است.

به توصیه مرکز کنترل بیماری‌ها افرادی که مناطق گرم و مرطوب زندگی یا کار می‌کنند بهتر است برای جلوگیری از ایجاد عوارض در ساختمان‌های دارای تهویه مطبوع بمانند، زیاد آب بنوشند، فعالیت‌های خارج از منزل را تا حد امکان محدود کنند و دوش آب سرد بگیرند.

مبتلا بودن به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت و مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضدافسردگی و اضطراب نیز ممکن است بر دمای بدن تاثیر بگذارند؛ پس افراد با چنین شرایطی باید در آب و هوای مروطب و گرم بیشتر مراقبت کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا