چرا و چگونه

چگونه در فصل تابستان بدن خود را هیدراته نگه داریم ؟!

هیدراته ماندن در گرمای تابستان | یکی از مهم‌ترین عناصر برای بقای تمام موجودات روی کره زمین آب است. بیش از 60 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. بدن برای مهم‌ترین عملکردهای خود از جمله واکنش‌های بیوشیمیایی، تامین مواد مغذی در سراسر بدن و دفع مواد زائد، و حفظ گردش خون و دمای بدن بسیار حیاتی و مهم است. آب باعث کمک به هضم غذا، جلوگیری از یبوست، روان‌کردن بین مفاصل، تثبیت ضربان قلب، و محافظت از اندام‌ها و بافت‌های حیاتی می‌شود.

در صورت عدم تامین آب کافی، بدن دچار کم آبی می‌شود. کم آبی ممکن است با عوارض مختلفی از جمله گرفتگی عضلات، خستگی، تشنگی و سایر علائم ناخوشایند نمایان شود. بعلاوه، ممکن است باعث کاهش اشتها، سردرد، یبوست، یا حتی سنگ کلیه شود.

بدن برای عملکرد صحیح نیاز به دریافت آب کافی در طول روز دارد. در برخی شرایط خاص از جمله آب و هوای گرم، هنگام ورزش و فعالیت بدنی شدید، تب، اسهال و استفراغ بدن نیاز به آب بیشتری دارد. شاید به دلیل داشتن مشغله‌های زیاد در طول روز فراموش کنید که مقدار کافی آب بنوشید، اما باید به این نکته توجه کنید که برای سلامت و هیدراته ماندن باید آب کافی بنوشید.

در فصل تابستان برای مراقبت از بدن خود آب بنوشید

هیچ قانون و مقدار خاص و یکسانی برای آب مورد نیاز بدن وجود ندارد. درواقع میزان آب مورد نیاز مصرفی بستگی به عوامل زیادی از جمله شرایط سلامتی، داروها و عوامل دیگر دارد. افرادی که مبتلا به عارضه‌هایی از جمله بیماری تیروئید یا مشکلات کلیوی، کبدی یا قلبی هستند نیاز به مصرف آب بیشتری دارند و افرادی که از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده می‌کنند نیاز به نوشیدن آب کمتری دارند.

همانطور که گفته شد هیچ عدد و مقدار واحدی برای آب مورد نیاز مصرفی وجود ندارد، اما یک میزان کلی وجود دارد، زنان تقریباً به 2.7 لیتر آب در روز و مردان 3.7 لیتر آب نیاز دارند.

هیدراته ماندن در گرما

چگونه بدن خود را در تابستان هیدراته نگه داریم ؟

برای سالم و هیدراته ماندن به خصوص در فصل تابستان که بدن بیش از حد تعریق می‌کند باید هیدراته بمانید. برای هیدراته ماندن به نکات زیر توجه کنید:

1- آب زیاد بنوشید

مقدار مورد نیاز آب برای هر فرد بسته به شرایط سلامتی، سن، جنس، بارداری و شیردهی متفاوت است. صبح‌ها بعد از بیدار شدن یا شبها قبل از خوابیدن یک لیوان آب بنوشید. سپس، همراه با هر وعده غذایی 1 لیوان آب بنوشید. بعد از ورزش نیز یک یا 2 لیوان آب بنوشید. بدین ترتیب به تدریج میزان آب مصرفی‌تان را در طول روز افزایش دهید.

2- با علائم کم آبی بدن آشنا باشید

از جمله علائم کم آبی بدن می‌توان به خشکی پوست، خارش، حساسیت، التهاب، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات، تنفس سریع، غش، و ادرار نکردن (یا داشتن ادرار زرد بسیار تیره) اشاره کرد. در صورت تجربه هریک از این علائم باید بلافاصله از بودن در آفتاب و گرما دوری کرده و آب و مایعات زیاد بنوشید.

هیدراته ماندن در گرمای تابستان

3- به رنگ ادرارتان دقت کنید

با توجه به رنگ ادرار می‌توان تا حدودی دریافت که بدن دچار کم آبی هست یا خیر. در صورتی که ادرار کم رنگ باشد یعنی بدن به اندازه کافی هیدراته است، در صورت تیره بودن ادرار یعنی بدن دچار کم آبی خفیف تا شدید می‌باشد. اگر نگران رنگ ادرار خود هستید حتما در این باره با متخصص مشورت کنید.

4- از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا کافئین اجتناب کنید

همه‌ی مایعات هم برای هیدراته شدن مناسب نیستند! مثلا نوشیدنی‌هایی از جمله قهوه، نوشابه‌های شیرین و لیموناد، چای شیرین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اسموتی‌ها و شیر طعم‌دار در واقع برعکس عمل کرده و باعث کم آبی بدن می‌شوند. نوشیدنی‌های ذکر شده سرشار از قند، سدیم و سایر مواردی هستند که باعث خارج شدن آب از بافت‌های بدن می‌شود.

5- خوراکی‌های آبدار بخورید

جالب است بدانید که تقریبا 80 درصد از آب دریافتی بدن ما از طریق مایعات و 20 درصد دیگر از طریق مواد غذایی و خوراکی‌ها تامین می‌شود. تقریبا تمام میوه‌ها و سبزیجات کاملی از جمله خیار، کرفس، گوجه‌فرنگی، تربچه، فلفل، گل کلم، هندوانه، اسفناج، توت فرنگی، کلم بروکلی و گریپ فروت سرشار از آب هستند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا