پزشکی و سلامت

چقدر آب در روز بنوشیم؟

مقدار آب مورد نیاز بدن در طول روز

به گفته ارین پالینسکی وید، پزشک متخصص، بدن شما از حدود 60 درصد آب تشکیل شده است. وقتی دچار کمبود آب بدن هستید و آب کافی در روده وجود ندارد، این امر می تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد بدن داشته باشد از حرکات روده (افزایش خطر یبوست) تا کاهش توانایی حذف مواد زائد بدن. در این مقاله از زندگی سالم خواهیم گفت مقدار آب مورد نیاز بدن در طول روز چه میزان است.

علائم کم آبی بدن خفیف نیست و می تواند  با کاهش سطح انرژی، ادرار با رنگ تیره، افزایش تشنگی، خشکی دهان، سردرد، گرفتگی عضلات ایجاد شود، کمبود آب بدن شدید می تواند جدی تر باشد و منجر به مشکل کلیه ها، مثانه، گرمازدگی و تشنج شود.

دکتر ارین پالینسکی وید، می گوید: پیشنهاد او به بچه ها نوشیدن در هر زمان که تشنه هستند است، عملی که فکر می کند باید در بزرگسالی نیز انجام شود.

ما همه چیزهای مختلفی را می خوریم که حاوی مقادیر مختلف سدیم و مواد نگهدارنده دیگر است و غذاهای مختلفی می نوشیم که ممکن است به دلیل آن آب بدن ما کم  شود، همه ما در سطح فعالیت های مختلفی قرار داریم و همه ما در اقلیم های مختلفی زندگی می کنیم که ممکن است به نیاز کم و بیش به مصرف آب کمک کند. این پزشک  توضیح می دهد.

به غیر از تشنگی، بهترین راه برای اینکه بفهمیئ اگر به اندازه کافی آب می گیرید بررسی آب ادرار است. اگر به رنگ زرد روشن باشد (برخلاف سایه های تیره تر رنگ) احتمالاً از نظر آبرسانی در وضعیت خوبی دارید. اگر ادرار شما در طیف تاریک تر است، باید برای نوشیدن بیشتر H20 تلاش کنید.

یک متخصص در زمینه های پوستی و پوست، می گوید شما می توانید وزن خود را بردارید و سپس آن را در 0.55 ضرب کنید. این میزان ایده آل هر روز آب مورد نیاز بدن شما خواهد بود.

همچنین توصیه متخصصان برای مردان نوشیدن 3.7 لیتر آب در روز و برای زنان 2.7 لیتر در روز می‌باشد، اگرچه در این میان عوامل محیطی از جمله دما و سایر شرایط بهداشتی ممکن است بر میزان آب مورد نیاز تاثیر گذار باشند.

بدن روزانه از طریق عرق، ادرار و حتی تنفس آب از دست می‌دهد، برای جبران آب از دست رفته و جلوگیری از کم آبی بدن، باید روزانه از طریق نوشیدنی و غذا آب کافی به دست آورد.

متخصصان در مورد نوشیدن میزان آب مورد نیاز در طول روز تفاوت نظر دارند.

معمولا نوشیدن 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود.

چه مقدار آب باید در طول روز بنوشیم؟

میزان آب مورد نیاز در طول روز در هر شخصی متفاوت است. معمولا توصیه متخصصین برای بزرگسالان به شرح زیر است:

  • 11.5 فنجان (2.7 لیتر) در روز برای زنان
  • 15.5 فنجان (3.7 لیتر) در روز برای مردان

این میزان توصیه شده را می‌توان از طریق چای، آب میوه و حتی غذا دریافت کرد. مععمولا 20 درصد از آب دریافتی ما از طریق غذا است.

ممکن است برخی افراد نسبت به دیگران نیاز به مصرف آب بیشتری داشته باشند. میزان آب مصرفی مورد نیاز در طول روز بستگی به موارد زیر دارد:

محل زندگی: افرادی که در نواحی گرم، مرطوب یا خشک زندگی می‌کنند نیاز به آب بیشتری دارند. افرادی که در کوهستان یا در ارتفاعات زندگی می‌کنند نیز نیاز به آب بیشتری دارند.

رژیم غذایی: افرادی که قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به میزان زیاد مصرف می‌کنند، آب زیادی از طریق ادرار از دست می‌دهند. افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از غذاهای تند، شور و شیرین استفاده می‌کنند نیز نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارند.

در صورت مصرف برخی خوراکی‌های آبدار از جمله میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی، فرد نیاز به مصرف آب خیلی زیاد در طول روز نخواهد داشت، چراکه از طریق خوراکی‌های ذکر شده بدن مقداری آب دریافت خواهد کرد.

دمای هوا و فصل: مثلا در فصل تابستان به دلیل تعریق بیشتر بدن نسبت به فصل زمستان نیاز به آب بیشتری دارد.

محیط: ممکن است برخی افراد بیشترین وقت خود را در طول روز خارج از خانه یا در اتاقی گرم بگذرانند، در اینجور مواقع بدن نیاز به دریافت آب بیشتری دارد.

میزان فعالیت: افرادی که در طول روز فعالیت زیاد دارند، و افرادی که زیاد ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که بیشترین زمان خود را پشت میز می‌گذرانند نیاز به مصرف آب بیشتری دارند.

وضعیت سلامتی: افرادی که دچار عفونت یا تب هستند، و یا اسهال و استفراغ دارند در نتیجه وضعیت‌شان آب زیادی از دست می‌دهند، در نتیجه نیاز به مصرف آب بیشتری برای جبران آب از دست رفته دارند. مصرف برخی داروها مانند دیورتیک‌ها نیز باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند.

بارداری یا شیردهی: زنان باردار و یا شیرده برای تامین آب کافی بدن نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارند.

نوشیدن آب بر عملکرد مغز و میزان انرژی تاثیری دارد؟

برخی معتقدند که میزان آب مصرفی بر عملکرد مغز و سطح انرژی تاثیر دارد.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، زنان (افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند) پس از ورزش و از دست دادن آب زیاد، دچار اختلال در خلق و خو و تمرکز و افزایش دفعات سردرد شدند.

تحقیقات دیگری در چین بر روی 12 دانشجوی پسر انجام شدکه نتایج آن حاکی از آن است که ننوشیدن آب به مدت 36 ساعت تاثیر زیادی بر خستگی، توجه و تمرکز، سرعت واکنش و حافظه کوتاه مدت دارد.

حتی کم آبی خفیف نیز می‌تواند باعث کاهش عملکرد فیزیکی شود.

چگونه هیدراتاسیون روی پوست شما تأثیر می گذارد

اگرچه گفته شده است كه نوشیدن مقدار توصیه شده آب هر روز بهترین راه برای رسیدن به پوست عالی است ، اما دکتر ساپنا پالپ از متخصص پوست و مو می گوید: “این یک واقعیت است که شما به هشت لیوان آب در روز برای درخشان شدن پوست احتیاج دارید.” پوست هیدراته همیشه بهتر از همتای خشک و خشکش به نظر می رسد ، اما هیچ ادعایی مبنی بر اینکه هشت لیوان آب تنها راه برای گرفتن یک چهره عالی است ، وجود ندارد.

دکتر Debra Jaliman ، متخصص پوست و متخصص پوست ، استادیار بالینی پوست و مو در دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا می گوید ، اگر شما نمی توانید تمام نیازهای آب خود را برآورده کنید، راه دیگری برای اضافه کردن آب شما وجود دارد: “می توانید از میوه و سبزیجات آب دریافت کنید.

” مهم نیست که چطور آن را بدست آورید، همه کارشناسان موافق هستند، نوشیدن آب کافی به بدن شادتر و سالم تری منجر می شود.

به گفته ارین پالینسکی وید،پزشک متخصص ، بدن شما از حدود 60 درصد آب تشکیل شده است . وقتی دچار کمبود آب بدن هستید و آب کافی در روده وجود ندارد، این امر می تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد بدن داشته باشد از حرکات روده (افزایش خطر یبوست) تا کاهش توانایی حذف مواد زائد بدن.

علائم کم آبی بدن خفیف نیست و می تواند با کاهش سطح انرژی، ادرار با رنگ تیره ، افزایش تشنگی، خشکی دهان، سردرد، گرفتگی عضلات ایجاد شود، کمبود آب بدن شدید می تواند جدی تر باشد و منجر به مشکل کلیه ها، مثانه، گرمازدگی و تشنج شود.

مقدار آب نیاز بدن کودکان

دکتر ارین پالینسکی وید، می گوید پیشنهاد او به بچه ها نوشیدن در هر زمان که تشنه هستند است، عملی  که فکر می کند باید در بزرگسالی نیز انجام شود. ما همه چیزهای مختلفی را می خوریم که حاوی مقادیر مختلف سدیم و مواد نگهدارنده دیگر است، و غذاهای مختلفی می نوشیم که ممکن است به دلیل آن آب بدن ما کم  شود، همه ما در سطح فعالیت های مختلفی قرار داریم و همه ما در اقلیم های مختلفی زندگی می کنیم که ممکن است به نیاز کم و بیش به مصرف آب کمک کند.

چقدر آب در روز بنوشیم؟

این پزشک  توضیح می دهد به غیر از تشنگی، بهترین راه برای اینکه بفهمید اگر به اندازه کافی آب می گیرید بررسی آب ادرار است. اگر به رنگ زرد روشن باشد (برخلاف سایه های تیره تر رنگ) احتمالاً از نظر آبرسانی در وضعیت خوبی دارید. اگر ادرار شما در طیف تاریک تر است ، باید برای نوشیدن بیشتر H20 تلاش کنید.

یک متخصص در زمینه های پوستی و پوست، می گوید شما می توانید وزن خود را بردارید و سپس آن را در 0.55 ضرب کنید. این میزان ایده آل هر روز آب مورد نیاز بدن شما خواهد بود.

چگونه هیدراتاسیون روی پوست شما تأثیر می گذارد

اگرچه گفته شده است كه نوشیدن مقدار توصیه شده آب هر روز بهترین راه برای رسیدن به پوست عالی است، اما دکتر ساپنا پالپ از متخصص پوست و مو می گوید: “این یک واقعیت است که شما به هشت لیوان آب در روز برای درخشان شدن پوست احتیاج دارید.” پوست هیدراته همیشه بهتر از همتای خشک و خشکش به نظر می رسد، اما هیچ ادعایی مبنی بر اینکه هشت لیوان آب تنها راه برای گرفتن یک چهره عالی است، وجود ندارد.

دکتر Debra Jaliman، متخصص پوست و متخصص پوست ، استادیار بالینی پوست و مو در دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا می گوید، اگر شما نمی توانید تمام نیازهای آب خود را برآورده کنید، راه دیگری برای اضافه کردن آب شما وجود دارد: “می توانید از میوه و سبزیجات آب دریافت کنید.” مهم نیست که چطور آن را بدست آورید، همه کارشناسان موافق هستند، نوشیدن آب کافی به بدن شادتر و سالم تری منجر می شود.

ترجمه از یاهو لایف، الهام شهیدان

گروه مترجمین زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا